Kreditköp?

Bonehead

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
Yamaha MT-01 -08
Hej!

Visste inte riktigt vilket subforum jag skulle lägga detta i så provar allmänt.
Köpte häromdagen en ny hoj som förra ägaren köpt på kredit(förbehåll om återtaganderätt osv).
Det visades upp papper från SHB att skulden var betald och klar så jag antog att transportstyrelsen bara inte hunnit skicka ut nya papper.

Affär blev gjord och fick nu cirka en vecka senare hem dom nya registreringsbevisen där det fortfarande står kreditköp..! :gnissla

Försökte ringa SHB för att kontrollera att hans kredit verkligen var löst men dom vägrar prata med mig, banksekretess och så vidare.

Är det någon som vet hur man går tillväga för att kolla upp detta? Börjar få panik över att det kanske är lån på denna...

Tacksam för all hjälp!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Skulden löser man på banken tillsammans med säljaren! Varför visade han upp ett papper om krediten ändå var betald? Stod det i annonsen att hojen var på kreditköp? Om inte är känns det ointressant att visa upp sin oskuld för en köpare! jag hade inte gjort det om jag hade sålt mitt fordon där skulden är helt betald! Om nu hojen nu är till fullo betald är det bara säkert så att TS inte hunnit registrera det ännu!

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Brukar ta en till två veckor innan kreditköpet försvinner i papprena... Om du vill kan du pma regnr så kan jag kolla i bilvision vad det står där...!

Bonehead

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
Yamaha MT-01 -08
Jag kollade upp hojen på plats(sent en fredag kväll) och ifrågasatte att hans reg bevis sa kreditköp, då tog han fram papper på sina avbetalningar till banken.
Annonsen sa ej kredit utan jag såg detta på plats, men eftersom han kunde visa avbetalningar kändes det lugnt.. Får se hur det blir med det nu ..

Skall vara avbetalt från april så förväntade mig helt klart 'rena' papper nu.

Goffen: Skickat PM.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag kollade upp hojen på plats(sent en fredag kväll) och ifrågasatte att hans reg bevis sa kreditköp, då tog han fram papper på sina avbetalningar till banken.
Annonsen sa ej kredit utan jag såg detta på plats, men eftersom han kunde visa avbetalningar kändes det lugnt.. Får se hur det blir med det nu ..

Skall vara avbetalt från april så förväntade mig helt klart 'rena' papper nu.

Goffen: Skickat PM.

Då är det säkert inget att oroa sig över:)

Bonehead

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
Yamaha MT-01 -08
Jepp!
Det lyckades lösa sig. Jag ringde banken som haft krediten ytterligare en gång och hamnade nu hos en mycket trevligare handläggare som direkt kunde kolla upp att krediten faktiskt var löst men att dom missat att ta bort det hos transportstyrelsen.
Happy ending så att säga!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jepp!
Det lyckades lösa sig. Jag ringde banken som haft krediten ytterligare en gång och hamnade nu hos en mycket trevligare handläggare som direkt kunde kolla upp att krediten faktiskt var löst men att dom missat att ta bort det hos transportstyrelsen.
Happy ending så att säga!

Det där är mycket vanligt. Många kreditgivare är synnerligen långsamma på att avanmäla till transportstyrelsen .

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati