HJÄLP!! med avgasportar till rg125f

bunke

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Ort
jönköping
Hoj
suzuki rg 125f 92a, suzuki gr 650
hej! när jag var ute och körde så pajade ena avgas porten det var den översta delen av porten som gick av i 3 delar och åkte in i cylindern och gjorde lite skada på kolven.

jag ringde till en suzuki shop och tänkte beställa nya portar och kolv men ångrade mig snabbt när jag fick höra priset. portarna kostade 9500kr och kolven 1600kr:glömdet. han jag pratade med sa att man kan fixera upp portarna så de står öppna hela tiden så jag gjorde det men mc,n går verkligen skit dåligt nu typ som en moppe.

har letat efter hemsidor som kan sälja detta billigare men hittar ingen ting:huvet

någon som vet var man kan köpa portar och kolv till ett bra pris? eller om man kan fixa dem på något annat sätt??
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
nya org delar har man inte råd med längre, 14 000 för ett cylinderkit osv..
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Har inte riktigt med det att göra!

Men det är ju Rave motorn som öppnar och stänger avgasporten (rätta mig om jag har fel)
Men så om rave motorn är inkopplad så kontrollerar den så att den är stängd på låga varvtal och öppnas på höga varv!
Men som jag har lärt mig så behöver den inte vara inkopplad utan man kan koppla ut den och köra? vad händer då? är den stängd hela tiden då? så att den inte tex öppnar på höga varvtal och där med tappar effekt?

Jätte tacksam för svar och rätta mig gärna.
 

Tinnberg

Tinnberg
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha mt-01 stage 2. Suzuki drz400 supermotard
Har inte riktigt med det att göra!

Men det är ju Rave motorn som öppnar och stänger avgasporten (rätta mig om jag har fel)
Men så om rave motorn är inkopplad så kontrollerar den så att den är stängd på låga varvtal och öppnas på höga varv!
Men som jag har lärt mig så behöver den inte vara inkopplad utan man kan koppla ut den och köra? vad händer då? är den stängd hela tiden då? så att den inte tex öppnar på höga varvtal och där med tappar effekt?

Jätte tacksam för svar och rätta mig gärna.

du snackar om avgasclambern(stavning) antar jag. den är ju enbart till för att 2-takts effekt register brukar bli ketchup effekt när man ligger på duror över 185/130+ för göra dessa "kör vänliga" och inte för vassa
clambern sänker ju durationen på avagsporten under det lägre varvtalet. detta leder ju till lägre bränsle förbrukning vid pendel körning
samt bättre botten register. min gamla nsr 125a gick armen av som styrde denna.. jag ställde upp clambern på max. visst den tappade en stor del av botten registret men jag älskar 2-takt så ketchup effekten är älskvärd! så ställ upp clambern och spärra den på max så har du ut alla dina hästar.

eventuellt ställer du den på lägsta läget och får en väldigt ekonomisk maskin som går som en slö 4-takts 125a:D

lycka till iallfall hoppas jag varit till någon hjälp

Mvh Tinnberg
 

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
du snackar om avgasclambern(stavning) antar jag. den är ju enbart till för att 2-takts effekt register brukar bli ketchup effekt när man ligger på duror över 185/130+ för göra dessa "kör vänliga" och inte för vassa
clambern sänker ju durationen på avagsporten under det lägre varvtalet. detta leder ju till lägre bränsle förbrukning vid pendel körning
samt bättre botten register. min gamla nsr 125a gick armen av som styrde denna.. jag ställde upp clambern på max. visst den tappade en stor del av botten registret men jag älskar 2-takt så ketchup effekten är älskvärd! så ställ upp clambern och spärra den på max så har du ut alla dina hästar.

eventuellt ställer du den på lägsta läget och får en väldigt ekonomisk maskin som går som en slö 4-takts 125a:D

lycka till iallfall hoppas jag varit till någon hjälp

Mvh Tinnberg

I fall jag skall vara ärlig så fattade jag inte riktigt vad du menar? vad sitter avgasclambern? tacksam för svar :-D
 

Tinnberg

Tinnberg
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha mt-01 stage 2. Suzuki drz400 supermotard
I fall jag skall vara ärlig så fattade jag inte riktigt vad du menar? vad sitter avgasclambern? tacksam för svar :-D

haha den sitter i avagskanalen kolla vid örat elr flänsen där du sätter fast headern på röret man ser klart om det är en clamber elr inte :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top