HJÄLP! Min KTM går inte bra. Film finns.

johan.lindqvist

Allt eller inget
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 540 -03
Ägare till en KTM 525 (540 kit) -03 behöver hjälp. tips och idéer.:confused:
Länk till film längre ned....:Bugar


Är rätt ny i Enduro/motard klubben. Har bara ägt hojen ett par månader, men det känns som om att jag redan hunnit med det mesta som kan göras på en KTM. (eller nått)
ÄR bra jä...a läss på att släpa hem "Havre mopeden" från skogen nu.:gnissla

Mina problem:
Kamkedjan gick av, pga att ena "elefantfoten" (ventil skruven) lämnade sitt fäste.
Ett par timmar senare var motorn ihopp igen med nya packningar, kedja, elefantfot och lite styrplast och skruv.

Hojen kändes som ny, MEN första resan kokade hojen (kanske pga av mycket gasa lite fart i skogen.):yoparty

Men den går inte riktigt bra, När man vrider på gasen för hårt dör motorn nästan, precis som om den inte fick sopppa. Men den baktänder som om det vore anabola i tanken.
Det känns också som om den inte riktigt vill varav hela vägen upp i registret.

Vore konstigt om det är förgasaren har nämligen inte rört något på den.
Kan topplockspackningen pajat igen? (fick jag inte den tät? hade verkstadsbok drog efter momenten).:död

Har filmat hojen länk till Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=Ui3_QdT2BhM
http://www.youtube.com/watch?v=1Ky12T47BjM

Vill ut igen behöver hjälp.,:va:va:va
TAck!!!!
 

DanM

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Rättvik
Hoj
KTM 525 EXC -03 | Yamaha YZ 125 -00
Gick den sådär illa direkt på första vändan efter reparationen?
 
Last edited by a moderator:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Tror att du har skit i förgasaren!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Umm, kamkedjan har varit av - det där låter som att du bör ta av toppen och se över ventilerna.

Högst troligt har du lättare ventilsallad att ta hand om, att det skjuter och smäller tyder starkt på det...

/J
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Låter skit frääänt juu!!

Nä seriöst nu: Jag tippar på att om kamkedjan GÅTT AV så bör du kolla ventiler, sätten om de är som de ska, om detta e gjort kolla så du fått kammen rätt när du satte på kjedjan.
 

johan.lindqvist

Allt eller inget
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 540 -03
Den gick inte illa första repan men den baktände lika mycket.
Har kollat om ventilerna står rätt 2gånger.
gjorde även ett täthetsprov med T-röd när hela motorn var isär. De verkade ok då!
Smidigaste vore ju om det bara är skit i förgasaren.
Får titta till kedjan en gång till kanske. (Men tror jag fick till prickarna.)
Hur lät kan EN ktm börja koka? JAg tycker kylaren blir var fort!?
Har kollat att vattenpumpen fungerar och den spottar vatten..

VAd är "VENTILSALLAD"??
Skit i ventilsätet eller.
 
Last edited:

DanM

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Rättvik
Hoj
KTM 525 EXC -03 | Yamaha YZ 125 -00
Den gick inte illa första repan men den baktände lika mycket.
Har kollat om ventilerna står rätt 2gånger.
gjorde även ett täthetsprov med T-röd när hela motorn var isär. De verkade ok då!
Smidigaste vore ju om det bara är skit i förgasaren.
Får titta till kedjan en gång till kanske. (Men tror jag fick till prickarna.)
Hur lät kan EN ktm börja koka? JAg tycker kylaren blir var fort!?
Har kollat att vattenpumpen fungerar och den spottar vatten..

VAd är "VENTILSALLAD"??
Skit i ventilsätet eller.

Det tar inte lång tid för min 525 -03 att börja koka om den står still på tomgång.

Edit: Ventilsallad = trasiga ventiler
 

RobRas

Guest
Den gick inte illa första repan men den baktände lika mycket.
Har kollat om ventilerna står rätt 2gånger.
gjorde även ett täthetsprov med T-röd när hela motorn var isär. De verkade ok då!
Smidigaste vore ju om det bara är skit i förgasaren.
Får titta till kedjan en gång till kanske. (Men tror jag fick till prickarna.)
Hur lät kan EN ktm börja koka? JAg tycker kylaren blir var fort!?
Har kollat att vattenpumpen fungerar och den spottar vatten..

VAd är "VENTILSALLAD"??
Skit i ventilsätet eller.

Nollade du motorn när du satte dit den nya kedjan?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ventilsallad åsyftar att ventilerna har blivit böjda för dom har haft kontakt med kolven och ser ut dom "sallad", men är det tätt med tröd borde ju inte det vara fallet.

Du måste ju ställa veven på rätt punkt också, men det måste du väl gjort, för ingen kan väl ha sån tur att veven RÅKAR stå så rätt att motorn faktiskt startar?
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Om kamkedjan gått av och ventilerna klarat sig, så hade jag köpt en trisslott och en flaska champagne om jag var du!
 

johan.lindqvist

Allt eller inget
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 540 -03
jo det gjorde jag... exc (535 iaf) har en insexa som man skruvar in för att få kolven i dödläge.

Kan det vara topppackningen som inte vill vara med. Kan den gå så då?
 
Last edited:

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
gävleborg
Hoj
ktm 525 exc -06
Det kan vara överslag i tändhatten. kolla så det inte är fukt i den eller byt.

Det går att skruva in insekts skruven på (två dödlägen) alltså ett halft varv fel när man ställer ventilerna.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det kan vara överslag i tändhatten. kolla så det inte är fukt i den eller byt.

Det går att skruva in insekts skruven på (två dödlägen) alltså ett halft varv fel när man ställer ventilerna.

Man kan skruva in insexskruven på nästan rätt plats också. Man måste kolla med ficklampa att man prickar hålet
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bra att plåga motorn sådär på höga varv? :va

Bara en tanke...

Se över tändningen verkar vara rimligt att göra.
 

karips

Masta Of Disasta
Gick med
3 Nov 2007
Ort
Kista
Hoj
Honda CBR-1000 RR -07
Har en DR600 lite äldre maskin som hade samma problem... men då var det att kammkedije spännaren hade släppt... då hoppa kuggen en tand fram...

Testa att vrida kammen en tand bak... Sen så vrider du motorn för hand och ser att det inte tar i nånstans...
Om inte starta och kolla om den smäller...

I annat fall kolla så att din förgasares övergång är verkligen tät...
Har varit med om att "gummit" mellan förgasare och motor har haft sprickor och har fått samma effekt..

Hoppas det hjälper väntar på resultat! :)
 

johan.lindqvist

Allt eller inget
Gick med
25 Aug 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 540 -03
JAg tror att jag fick till insexskruven pga att jag hadde isär hela motorn och kolven stod i översta läget.
Ska se över förgasaren, och gummi fästerna.
Kan det vara att den får för lite soppa?:va

Intressant tanke novamannen, jag var nämligen på tändstiftet och där med rörde jag på tändhatten. Direkt efter det känndes den mycket lättare att starta. Men bara för stunden. :confused:
Ska kanske testa att byta den... Aldrig fel med ny iaf.

(Är riktigt sugen på att mecka igen, synd att man är fast på jobbet ett dygn...) :huvet

:Bugar
Tack för all hjälp så länge. Många tips ideér...
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top