HJÄLP Oljelampan lyser??

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
På hojen
Hoj
KTM RC8R -11
Har en Honda 600rr -03a som ja oljelampan bara började lysa en dag när ja skulle starta den, ringde honda verkstad men dom va inte intresserad när ja ringde, typ kolla om kabeln har kommit åt jord till oljegivaren, men de va de inte.
Brukar oljegivarna ge upp bara sådär?
Olja har ja i motorn de har ja kollat.

Mycket tacksam för all hjälp

/Johan
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Min oljelampa lyser INNAN jag startar men så ska det ju fungera, starta hojjen och kolla ifall den slocknar.
 

Magnuse

#96
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Honda CBR 600 RR-06
>Fick samma fel på min 06:a, det är en kombinerad FI och oljelampa på min, höll på att leta ihjäl mig med oljetrycksgivare mm och så visade det sig att PowerCommandern hade pajat, så har du en kombinerad lampa kan det även vara något fel med sprutet eller annan elektronik.
 

jetson

Guest
Oljelampan började lysa på min gamla triumph tt600 -02, där var lösningen att starta hojen när oljan var kallare än typ 45grader och låta den värmas upp över typ 75 grader o stänga av o låta den kylas o samma igen

Detta fick man upprepa 3 ggr sen slocknade lampan. Hjälper kanske inte dig men iaf ungefär lika gammal hoj, kanske finns nån liknande hondavariant av hur man släcker oljelampan:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
kör typ 5min å se om den slocknar

Det är ju en jävligt bra ide om oljetryckslampan lyser...

Ta reda på vad det är för lampa som lyser. Det finns inget som heter "oljelampa" (om du inte menar en lampa där man skapar ljus genom att elda olja). På ett modernt motorfordon heter det antingen oljeNIVÅlampa eller oljeTRYCKslampa och en lysande sådan åtgärdas på väldigt olika sätt...

Att ha samma varningslampa för lågt oljetryck och krånglande insprutning låter jävligt dumt men inte helt osannolikt. Återigen, ta reda på varför den lyser UTAN att ha motorn igång. Några få sekunder med lågt oljetryck är tillräckligt för att göra skrot av motorn, om den inte redan är det...
 
Last edited:

Ondketchup

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
På hojen
Hoj
KTM RC8R -11
problemet nu är att ja inte ha någon instruktionsbok till min hoj,
så ja vet inte va den lampan betyder, men de är ju som på bilarna en bunke med oljedroppe?????
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
problemet nu är att ja inte ha någon instruktionsbok till min hoj,
så ja vet inte va den lampan betyder, men de är ju som på bilarna en bunke med oljedroppe?????

Ge mig en mail via PM så kan du får verkstadsmanualen. 680 sidor eller nåt, där finns alla felkoder etc med felsökningsguider och sånt.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det är ju en jävligt bra ide om oljetryckslampan lyser...

Ta reda på vad det är för lampa som lyser. Det finns inget som heter "oljelampa" (om du inte menar en lampa där man skapar ljus genom att elda olja). På ett modernt motorfordon heter det antingen oljeNIVÅlampa eller oljeTRYCKslampa och en lysande sådan åtgärdas på väldigt olika sätt...

Att ha samma varningslampa för lågt oljetryck och krånglande insprutning låter jävligt dumt men inte helt osannolikt. Återigen, ta reda på varför den lyser UTAN att ha motorn igång. Några få sekunder med lågt oljetryck är tillräckligt för att göra skrot av motorn, om den inte redan är det...

Fast symbolen oljekannan är ju faktiskt oljelampan :) Lyser den så är det antingen illa eller så har man för lite olja. På gixxern så lyser fi lampan om man har dåligt oljetryck!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På gixxern så lyser fi lampan om man har dåligt oljetryck!

Jag vet inte hur felkoderna presenteras på just K7 1000, men om du får lågt oljetryck så lär i alla fall denna röda lampa lysa...Om den tänds under körning så betyder det - hos de allra flesta sporthojar - att vevstakslagrena är att betrakta som skrot...
 

Bifogat

  • suz_gsxr1000_k7_1_lge.jpg
    suz_gsxr1000_k7_1_lge.jpg
    107 KB · Visningar: 139

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Lyser lampan oavsett varvtal? På min Apa började lampan lysa på tomgång för att slockna när man varvade. Det var givaren som var kaputt.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Lyser lampan oavsett varvtal? På min Apa började lampan lysa på tomgång för att slockna när man varvade. Det var givaren som var kaputt.

Ah det minns jag :) man kunde se kallsveten mellan raderna här på forumet när du felsökte :lol skönt att det slutade lyckligt :)

till TS man bruka höra tydligt om det inte är något oljetryck. men för säkerhets skull felsök noga innan du ens tänker tanken att köra en runda. Själv hade jag letat upp givaren och om den inte kostat en förmögenhet byte den i hop om att det är den som felar.

konstigt att inte honda verkstad inte kunde ge något svar :confused:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Får nog beställa en ny givare o testa,
Konstigt att den gick sönder när den stod i garaget?:(

He he, min gick sönder på bilen när jag bytte olja, funkade innan bytet men efter så lös lampan......tror du jag letade fel innan jag kollade givarn.....:D
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min givare på kawwan gick sönder när jag startade hojen.
Först lös den och när motorn gick igång så slocknade den och givaren verkade fastna där för den tände sig aldrig igen.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Oil pressure at oil pressure switch 540 kpa ( 5.5 kgf/cm2, 78 psi ) at 6000 rpm/(80c/176F )

Ska leta vidare i boken efter fel.

Hitta detta i boken som kan vara möjliga fel.

Säkrast är att kolla om du har oljetryck först & främst helst med en manometer.

Möjliga fel.
Oljepumpen.
Kedjan av som driver oljepumpen.
Oljefilter igensatt.
Pressure relief valve trasig
igensatt oil röret filtret i den till oljepumpen.

Sen stog det massa mera som igensatt mellan pumpen ända upp till toppen.

Man kan även göre ett test & se om pumpen pumpar genom att om du har hojen rakt upp, stäng av tändningen på högerhandtag & tryck på startknappen samtidigt som du kollar oljenivåfönstret & se om det minskar.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top