HJÄLP. Problem med RAID(0), "stripning."

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Köpte en Acer Aspire 9802 för ett par veckor sedan. Dunkar in all mjukvara som ligger som en image när man bootar. Installerar RAID(0), dvs interleaver mellan 2 st 100 gigs-SATA-diskar, alltså INGEN redundans. Endå fick jag bara access till 100 gig minne. Vid RAID(0) ska man ju ha full minnesquota. How som helst, skapar alla backupskivor med Acers egna eRecovery-mjukvara. Innan jag återställer diskarna till icke-raid (innebär formattering) för att göra om dem till Raid(0) igen och dunka in backupdiskarna med fabrikinställningar och all dess mjukvara kollar jag att detta försök ska funka med Acers telefonsupport.

Sagt och gjort. Raid(0) blev rätt denna gången. Full diskquota. Bootar med backup-DVDn som tuggar igång.. Efter en "nästa"-ruta poppar den ut DVDn och frågar efter nästa skiva. Det finns ingen nästa skiva. Enligt Acers egna eRecovery ska det räcka med den DVD-återställare som jag brände. Vaför frågar den efter en skiva som inte finns? Hur som ska Acer skicka en komplett uppsättning bootdiskar till mig som "ska funka". Men vad är fel??

Testade att försöka dunka in Win XP Pro och Linux men installationsproggen hittar ingen hårddisk (partition) att lägga OS:et på. Vad är fel?
Detta gäller oavsett om Raid är aktiverat eller ej.

Ngn som kan hjälpa mig förstå?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Alt + F10??

Någon som vet vad man trycker för att komma åt den gömda setup-partionen på Acers burkar? Alt + F10 funkar inte.

Jag vill alltså återställa laptopen helt som den var när den var nyinköpt.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Kan ingen något om detta? Verkligen? :(

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Zee skrev:
2254308 Köpte en Acer Aspire 9802 för ett par veckor sedan. Dunkar in all mjukvara som ligger som en image när man bootar. Installerar RAID(0), dvs interleaver mellan 2 st 100 gigs-SATA-diskar, alltså INGEN redundans. Endå fick jag bara access till 100 gig minne. Vid RAID(0) ska man ju ha full minnesquota. How som helst, skapar alla backupskivor med Acers egna eRecovery-mjukvara. Innan jag återställer diskarna till icke-raid (innebär formattering) för att göra om dem till Raid(0) igen och dunka in backupdiskarna med fabrikinställningar och all dess mjukvara kollar jag att detta försök ska funka med Acers telefonsupport.

Sagt och gjort. Raid(0) blev rätt denna gången. Full diskquota. Bootar med backup-DVDn som tuggar igång.. Efter en "nästa"-ruta poppar den ut DVDn och frågar efter nästa skiva. Det finns ingen nästa skiva. Enligt Acers egna eRecovery ska det räcka med den DVD-återställare som jag brände. Vaför frågar den efter en skiva som inte finns? Hur som ska Acer skicka en komplett uppsättning bootdiskar till mig som "ska funka". Men vad är fel??

Testade att försöka dunka in Win XP Pro och Linux men installationsproggen hittar ingen hårddisk (partition) att lägga OS:et på. Vad är fel?
Detta gäller oavsett om Raid är aktiverat eller ej.

Ngn som kan hjälpa mig förstå?

Xp behöver drivrutiner för raid&sata innan den hittar raid/satapartitioner ......tryck F6 i början på installationen och DUNKA in dessa..... sen går det som en dans :D :D

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Mackee skrev:
2278198 Xp behöver drivrutiner för raid&sata innan den hittar raid/satapartitioner ......tryck F6 i början på installationen och DUNKA in dessa..... sen går det som en dans :D :D

Nope, det gör det inte. XP vill nämligen ha sina drivrutiner via floppy. CD-rom funkar inte, tyvärr. Och jag har ju ingen jäkla floppy.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Korrektion: XP reagerar inte när man trycker F6, så jag kan inte läsa in drivrutinerna.

Linux Feodora vill inte ens spotta ut inst-disken så där går det inte heller att läsa in drivisar.

fy fan

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Zee skrev:
2299208 Korrektion: XP reagerar inte när man trycker F6, så jag kan inte läsa in drivrutinerna.

Linux Feodora vill inte ens spotta ut inst-disken så där går det inte heller att läsa in drivisar.

fy fan

Koppla in en floppy då?
Och boota från en vanlig XP cd inte nån :gnissla rescue-cd
Då kommer det upp en fråga nere i listen vill du inst scsi eller raiddrivrutin så tryck F6.....det är då du ska trycka....
När du då trycker F6 händer inget, inte förrän den gått igenom inst.stödet.
SEN kommer det upp en ruta om vad du vill installera......
Poo de igen.... :D

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Mackee skrev:
2299640 Koppla in en floppy då?
Och boota från en vanlig XP cd inte nån :gnissla rescue-cd
Då kommer det upp en fråga nere i listen vill du inst scsi eller raiddrivrutin så tryck F6.....det är då du ska trycka....
När du då trycker F6 händer inget, inte förrän den gått igenom inst.stödet.
SEN kommer det upp en ruta om vad du vill installera......
Poo de igen.... :D

1) Har ingen stinkin' floppy-drive.

2) Oavsett hur mycket man trycker ner F6 så får man inte tillfälle att inst några drivisar. Den frågar om man vill läsa in "några andra drivisar" och isf ska man trycka på "S" men sen hittar den ingen enhet att läsa drivisar från. Såå jävla drygt.

Tack iaf!
Fler förslag? :)

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Zee skrev:
2299747 1) Har ingen stinkin' floppy-drive.

2) Oavsett hur mycket man trycker ner F6 så får man inte tillfälle att inst några drivisar. Den frågar om man vill läsa in "några andra drivisar" och isf ska man trycka på "S" men sen hittar den ingen enhet att läsa drivisar från. Såå jävla drygt.

Tack iaf!
Fler förslag? :)

Den letar såklart efter floppyn.....provat lägga dem på usb ???

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Mackee skrev:
2299982 Den letar såklart efter floppyn.....provat lägga dem på usb ???

Nope. Kan väl prova det osso ikwell..

Borde det funka då?

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Glöm att föreslå floppy är mitt tips, då det handlar om en bärbar dator ;)
USB kan funka, jag har aldrig provat. Det handlar nog mycket om vad XPs installationsprogram klarar av att detektera och det programmet är skrivet för ett antal år se'n. En USB-floppydrive som kör USB 1.1 kan jag tänka mig ska funka.
Provat med Norton Ghost? Alltså installera på en disk utan raid, ghosta skiten, raida diskarna och se'n köra in imagen.
Vad gäller den dolda backup- partitionen så ligger (låg) den väl på den ursprungliga disken? Då har du mest troligt tagit bort den genom att raida diskarna.
För övrigt kör väl acer med FAT32-partitioner? NTFS ftw säger jag.

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
GeFeldz skrev:
2300553 Glöm att föreslå floppy är mitt tips, då det handlar om en bärbar dator ;)
USB kan funka, jag har aldrig provat. Det handlar nog mycket om vad XPs installationsprogram klarar av att detektera och det programmet är skrivet för ett antal år se'n. En USB-floppydrive som kör USB 1.1 kan jag tänka mig ska funka.
Provat med Norton Ghost? Alltså installera på en disk utan raid, ghosta skiten, raida diskarna och se'n köra in imagen.
Vad gäller den dolda backup- partitionen så ligger (låg) den väl på den ursprungliga disken? Då har du mest troligt tagit bort den genom att raida diskarna.
För övrigt kör väl acer med FAT32-partitioner? NTFS ftw säger jag.

Glöm att föreslå att glömma floppy......men föreslå det ändå via usb 2.0 efter som det inte spelar nån roll:huvet
Den gömda partitionen kommer du åt med partition magic som körs via 2st floppydisketter :D :D eller delpart, litet fint program sen dostiden...
Over and out

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Ussp är provat och [trumvirvel]trrrrrrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRR......[/trumvirvel]: Det funkade inte !! :)

I'm totally fucked eftersom Acer själva inte kan reproducera funkande diskar eftersom deras mjukvara som de har för att skapa eRecovery-diskar inte heller funkar.

Jippi yeay. :huvet

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Zee skrev:
2301770 Ussp är provat och [trumvirvel]trrrrrrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRR......[/trumvirvel]: Det funkade inte !! :)

I'm totally fucked eftersom Acer själva inte kan reproducera funkande diskar eftersom deras mjukvara som de har för att skapa eRecovery-diskar inte heller funkar.

Jippi yeay. :huvet

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/ läs om hur man slipstreamar raidkortsdrivrutiner på xp skivan. lycka till.
easy peasy..

Funkar även till HP´s raidkort för scriptade installationer av server 2003 om man nu gillar sånt.. ;)

Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Den gömda partitionen ligger väl på den ursprungliga disken, som blir nollad när raid-arrayen knåpas ihop. Om inte acer sätter in en liten recoveryhårddisk i sina datorer? :7peta

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har du usb t-bord?

Såvitt jag har upplevt så bootas inte usb-enheter förrän efter boot-cd'n och det är därför du inte kan trycka F6.

Prova med ett PS2-tangentbord, det fungerade för mig.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...