HJÄLP Snabbt kolvbult!

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Har till min fasa upptäckt att min kolvbult är för kort. Den kan glappa ca 7mm mellan knastrena, går det att köra ändå? Hojjen är en xr600 -86. Kolla bilderna.

Mvh Bosse
 

Bifogat

  • kolvbult3.jpg
    kolvbult3.jpg
    45.6 KB · Visningar: 78
  • kolvbult2.jpg
    kolvbult2.jpg
    43.5 KB · Visningar: 75
  • kolvbult.jpg
    kolvbult.jpg
    37.6 KB · Visningar: 73

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bomanrd skrev:
2446151 Har till min fasa upptäckt att min kolvbult är för kort. Den kan glappa ca 7mm mellan knastrena, går det att köra ändå? Hojjen är en xr600 -86. Kolla bilderna.

Mvh Bosse

Jag skulle invänta rätt kolvbult. Det kan vara annat än blott längden som skiljer eftersom det uppenbart inte är samma individnr på de två bultarna. Dessutom kan vikten sannolikt skilja.
Den mekaniska följden av att kolvbulten är ngt kortare är nog däremot ingen fara om jag får gissa. Men det kan som sagt vara annat som skiljer.

Tycker jag.
Mvh
Jörgen
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Tack för svaret!

Jag vet att kolvbulten har rätt dimensioner för både vevstake och kolv. Den har setat i min wesico högkompkolv så den ska vara till xr600. Kolvbulten är lite grövre än original därav kan jag inte använda den från min reservdelsmotor. Så tror ni jag kan plocka ihop och köra det som är kvar av sesongen för att senare plocka isär när snön har lagt sig? Äsh jag har ju redan bestämt mig, måste bara få ihop den efter renoveringen :)

Mvh Bosse
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Bomanrd skrev:
2446151 Har till min fasa upptäckt att min kolvbult är för kort. Den kan glappa ca 7mm mellan knastrena, går det att köra ändå? Hojjen är en xr600 -86. Kolla bilderna.

Mvh Bosse

I teorin, om det är en del trim i din gamla snurra så blir ju en kortare kolvbult underdimensionerad så att säga. Kan skapa sprickor i kolven men hur troligt det är vågar jag inte säga. Chansningar är teh shit :)
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top