HJÄLP! - Tips om mindre, webbaserat ekonomisystem???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är sen nyligen kassör i en förening, och insåg ganska direkt att befintlig SPCS-licens är tusen år gammal och inte riktigt möter 2011 års behov.

Jag behöver alltså tips på små, enkla, WEBBASERADE ekonomisystem för en ideell förering med följande behov (ungefär):

- Balansomslutning på drygt 300´
- Fullständig kontoplan för idrottföreningar enl. BAS
- Möjlighet att lägga till/ändra konton
- Möjlighet att koppla OCR från bankgirot (ongoing projekt i nuvarande
system men det är inte intressant att byta bort möjligheten)
- Rapportgenerator (KFA ej nödvändig)

Gosh... Svårt att rapa ur sig en kravspec såhär. Men alla tips är välkomna så jag har något att utgå ifrån.

Min erfarenhet av system heter typ IFS, Axapta, SAP och Movex.. Det här är lite obruten mark för mig .

Och här finns ju en massa engagerade, duktiga människor vars samlade kompetens borde kunna prestera det mesta. Bl.a peka ut lite lämpliga system för mig att utvärdera ;).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Webbaserade system för sånt har jag nog inte stött på, mest för att ekonomer är bakåtsträvande, tekniskt handikappade människor som avskyr förändring. :hihi

Frugan kör BLA Start för sin lilla verksamhet. Ingen aning om det, eller något annat från Björn Lundéns kammare, passar för dig.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Webbaserade system för sånt har jag nog inte stött på, mest för att ekonomer är bakåtsträvande, tekniskt handikappade människor som avskyr förändring. :hihi

Frugan kör BLA Start för sin lilla verksamhet. Ingen aning om det, eller något annat från Björn Lundéns kammare, passar för dig.

Tack för den kängan (ekonom), vissa har faktiskt IT-bakgrund också :tungan

Jag ska kolla på de där. Tack!

Fort Knox vet jag om, men fått för mig att det är lastgammalt. Men kanske är en levande produkt som hängt med. Men jag vet att det finns en massa liknande program på marknaden, jag har bara aldrig stått i det hörnet av bassängen. Men NÅN här på SH måste ha gjort det :).

Till Mac finns det i alla fall ett enkelt system som heter iordning. www.iordning.se

Det verkar vara lite FÖR enkelt. Men tack ändå!

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Läste ngt test för ett tag som om redovisning på iPad.
Där tog man upp en mängd webaserade lösningar.

Kommer tyvärr inte ihåg några alternativ alls. Sorry.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tack.. Men vi har (från "går inte-listan") både anställda, behov av periodiseringar och en hel drös momsundantag då vi har speciella regler som idrottsförening.

Syrran kör kassan för sin innebandyklubb med Edison

www.edison.se

Edison bokföring kostar bara 990kr

I regel är det ju sjukt dålig säkerhet att köra viktiga saker som bokföring på webben, så kanske inte finns så många lösningar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Syrran kör kassan för sin innebandyklubb med Edison

www.edison.se

Edison bokföring kostar bara 990kr

I regel är det ju sjukt dålig säkerhet att köra viktiga saker som bokföring på webben, så kanske inte finns så många lösningar.

Ja, och nej.. En ideell förening lider inte av sekretess på samma sätt ett bolag. Och säkerheten med att ha ett gammalt SPCS på en ännu äldre dator som bor i min garderob är inte heller optimal. Över webben kan även ordf. och revisorerna gå in och kolla vad de vill, överlämnandet till nästa kassör blir enklare, säkerheten på ett webbhotell är dessutom rätt bra, och därtill kan man ta lokala back-uper varje månad/kvartal eller nåt.

Men kanon, det där ska jag kolla! TAAAAACK!!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi kör e-conomics. Tycker den fungerar bra

Ska kolla :tummenupp

Vad är "vi"?

Associationsform, storlek, verksamhet (typ)?

Många system är bra, men det är svårt att hitta det som passar just det här. Så det är kul att höra vad ni som rekommenderar saker har för utgångspunkt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har ju inte testat det själv, men Spcs/Visma har väl en weblösning dom med?

http://www.vismaspcs.se

Kollat det. Nackdelen är att det verkar svårt att exportera ut arkivet när man vill byta system längre fram. Att "bygga in sig i ett hörn" vill vi nog undvika in i det längsta.

Sen verkade det som att Vismas lösning förutsatte väldigt mkt, bla att man bokförde enl. bokslutsprincipen osv.. Vilket jag inte vill göra. Likaså finns visst behov av periodiseringar och så.. Inget avancerat alls, men en del dock.

Har ivf kommit fram till att medlemsregister och deras inbetalning inte blir ett problem då det verkar ordna sig med den externa lösning vi har för det. Så i praktiken kan jag lägga en verifikation "Kursavgifter: 163.000:-" en gång per termin då detta kommer skötas via bokningssystemet med OCR.. DEN manuella avstämningen är inget att bråka om.

Övriga enskilda inkomster kan faktureras löpande, manuellt direkt ur ekonomisystemet. Det är inga volymer så det är lugnt.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Sen verkade det som att Vismas lösning förutsatte väldigt mkt, bla att man bokförde enl. bokslutsprincipen osv.. Vilket jag inte vill göra. Likaså finns visst behov av periodiseringar och så.. Inget avancerat alls, men en del dock.

Det är väl ett val du gör hur du väljer att bokföra för att följa principer?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är väl ett val du gör hur du väljer att bokföra för att följa principer?

Det är klart att det är ett val, och som den som fattar beslutet vill jag inte kostnadsföra saker som inte är kostnader..

Vill någon senare kassör, för enkelhetens skull göra det, så går det kanon att kontera så ändå. Men jag vill inte lyfta in oss i ett system som förutsätter det.

Sen har jag lite av ett horn i sidan till Visma efter att ha haft med dem att göra tidigare. Lite för toppstyrt, lite för lite kundfokus. Men det är ju bara jag.. Framför allt verkar det svårt att exportera data FRÅN systemet den dag man vill byta till något annat.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är klart att det är ett val, och som den som fattar beslutet vill jag inte kostnadsföra saker som inte är kostnader..

Vill någon senare kassör, för enkelhetens skull göra det, så går det kanon att kontera så ändå. Men jag vill inte lyfta in oss i ett system som förutsätter det.

Du kan kontera enligt den princip du önskar följa. Systemet begränsar dig inte i detta fall.

Vilken princip använts sedan tidigare?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du kan kontera enligt den princip du önskar följa. Systemet begränsar dig inte i detta fall.

Vilken princip använts sedan tidigare?

Jobbar du för Visma? ;)

Vi gör som vanligt, skiljer på intäkt/kostnad och in-/utbetalning.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jobbar du för Visma? ;)

Vi gör som vanligt, skiljer på intäkt/kostnad och in-/utbetalning.

Nej, absolut inte, och det har inte varit min mening att förespråka dem heller då jag inte tycker att deras produkter är särskilt bra. De funkar, men de är inte fantastiska.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln