Har den!
klockren för att dämpa brus å dus från komponenterna innuti, men byt chassifläktarna som följer med. I och med fläkten på ovansidan hör man ljudet mer, även om det inte är starkare, kanske (placering av datorn spelar väl in lite, men ändå)
mkt bra, tyst och effektiv kylare! Extremt prisvärd om man jämför med zalman också!
Här bjussar jag på ett lite kul trix också!
VARING! DIN DATOR KOMMER HÄNGA SIG OCH EV KRASCHA! SPARA OCH STÄNG ANDRA PROGRAM OM DU TÄNKER TESTA!
öppna din temperaturkontroll
öppna aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del) och gå till fliken prestanda.
öppna nu kalkylatorn och skriv in
111111!
Detta blir en omöjlig ekvation som kommer att ta 100% av din cpu-kapacitet.
Det är trevlig att se hur bra din cpu klarar av det. hänger sig? totalkrasch? jobba jobba jobba?
Du kommer få en popuppvarning där du får reda på att det kan ta lång tid att utföra ekvationen med en fråga om du vill fortsätta. Hur snabbt den dyker upp är också en indikation på hur din cpu står sig.
Om inte annat är det faktiskt ett bra sätt att bränna in en ny processor ordentligt.
OM DU INTE ÄR "DATORBYGGARE"/ INSATT I VAD DU HÅLLER PÅ MED SÅ ÄR INTE DETTA NÅGOT REKOMMENDERAR.
Det lär inte vara någon fara, då intel själva tokkör processorn som test. Alla core2duokretsarna byggs för maxhastighet. De som inte håller måttet klockas ner med marginal! MEN JAG TAR ABSOLUT INGET ANSVAR FÖR VAD DU GÖR MED DIN DATOR!
Får allt oftare larm om att CPUn går varm (nästan 85C). Hände aldrig förut, men nu börjar den tjuta av minsta lilla belastning, trots att lådan numera är ÖPPEN.
SKa jag byta till en annan låda med bättre ventilation? Är det bättre än en öppen låda? Ska jag byta ut fläkten till en Zalman? Kan det bero på att jag bara har 1 GB minne i burken och att programmen blir tyngre och tyngre?
Ok att det kanske skulle gå segare, men att den börjar tjuta?
Vad göra?
Hur tunga program kör du då? XP eller Vista? Har nollkoll på vistan :isch men xp bör ha 1GB för att lira friskt och fort. Så lassar du på tunga program ovanpå det så segar det onödigt!
Det är sällan någon vidare vits med att trycka upp en komponent i höjden medan resten är kass/ok/medelmåtta. Du kan få program att kännas stenålder med superprocessor kombinerat med lite och långsamt minne, kass grafikkort, långsam hårddisk osv.
Så visst, klocka e gratis, men kanske inte stabilaste och bästa sättet att få en snabb burk.
Minne kan man dock aldrig få för mycket av!
I övrigt håller jag med tidigare tipps om rengörning, ny kylpasta och kontroll av cpu-kylare/ny cpu-kylare. Nått känns riktigt tok med så höga temperaturer!