HJÄLP! Varm CPU

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Får allt oftare larm om att CPUn går varm (nästan 85C). Hände aldrig förut, men nu börjar den tjuta av minsta lilla belastning, trots att lådan numera är ÖPPEN.

SKa jag byta till en annan låda med bättre ventilation? Är det bättre än en öppen låda? Ska jag byta ut fläkten till en Zalman? Kan det bero på att jag bara har 1 GB minne i burken och att programmen blir tyngre och tyngre?

Ok att det kanske skulle gå segare, men att den börjar tjuta?

Vad göra?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Låter ju nästan som om kylaren hade lossnat lite.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
haha, det faktum att du har öppen låda gör ju bara att det samlas ännu mer damm i cpu:n och dess kylflänsar....kolla in under fläkten skall du se att det sitter som en matta runt hela skiten....ta lite tryckluft o blås bort skiten snarast, annars kommer din dator snart att starta om sig själv när processorn blir för varm.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Plocka bort kylarn, tvätta processorn med lite kemisk bensin (finns på apoteket) och lägg på ny kylpasta. På med kylarn igen och tuta och kör, det tror jag gör susen... :)

Jag var lite värsting och köpte en sån här, den sänkte alla processorns temperaturer med ungefär tio grader. Sen köpte jag en vettigare låda som sänkte temperna ytterligare nästan tio grader. Vid standardklockning. För vanlig datoranvändning så räcker originalkylaren lätt, låter den för mycket så skaffa en passiv kylare - gärna en med heatpipes så är de grymt effektiva.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mjo, en Zalman är nog aldrig fel.

Någon som kan tipsa om en billig och bra låda med ordentlig kylning (utan att den låter som ett rea-plan)?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som redan sagts så bör du kolla att kylaren sitter som den ska. Sen är det normalt bättre för kylningen att ha ett bra luftflöde genom lådan än att ha den öppen. Om tempen på CPU m.m. sjunker med öppen låda så är luftflödet genom den förhindrat eller fel. Det kan handla om att lådan är för "trång" och inte ger ett bra flöde, eller att man t ex vänt en fläkt fel så att de motarbetar varandra så att det bildas en kudde av varmluft vid CPUn som bara blir varmare och varmare.

Själv kör jag med en Scythe Ninja och tre varvreglerade 120mm fläktar som drar luften genom datorn. Det ger ett flöde som kyler alla komponenter i datorn samtidigt som den är väldigt tyst. Den CPU-kylaren passar dock inte i alla lådor eftersom den är ganska stor.

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
2006, Yamaha R6
Mjo, en Zalman är nog aldrig fel.

Någon som kan tipsa om en billig och bra låda med ordentlig kylning (utan att den låter som ett rea-plan)?

Har haft två zalmans men de har vart så där. De presterar bara bra ifall man kör fläkten på max och då är de inte tysta längre:( http://www.thermalright.com/a_page/main_product_ultra120_extreme.htm
Är den bästa lyftkylaren på marknaden just nu. Har du tur behöver du inte ens en fläkt. kör du klockat behövs det ju givetvis men inte med orginal klock och burkan nedanför, kan du få en passiv kylning till prollen.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANP182BL
Kanske lite dyrt, men det chassit hade jag valt

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det chassit har fått bra betyg. Att tänka på är dock att det (och många andra) levereras utan nätaggregat. Om man vill ha en tyst maskin och monterar ett dundernätagg så biter man sig i foten lite. Får nog räkna med en tusing för ett passande PSU till den där lådan.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4

Själv kör jag med en Scythe Ninja och tre varvreglerade 120mm fläktar som drar luften genom datorn. Det ger ett flöde som kyler alla komponenter i datorn samtidigt som den är väldigt tyst. Den CPU-kylaren passar dock inte i alla lådor eftersom den är ganska stor.

Jag kör själv med Ninjan. Hur har du placerat fläktarna?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag kör själv med Ninjan. Hur har du placerat fläktarna?
Två baktill i chassit som drar ut luft, den ena av dessa sitter direkt bakom kylaren, den andra i överkant baktill. Sen sitter en direkt framför kylaren. Lådan är ljudisolerad på sidorna och tar endast in luft framtill.

Tanken var egentligen överklockning, därav att en fläkt sitter fokuserad på kylaren, men som jag kör nu skulle den nog egentligen helst sitta i nederkant bak för att få bort värmen från istickskorten och den stora passiva grafikkylningen. Tror nog dock att jag hellre köper en bättre strukturerad låda än ger mig på det bygget. :gnissla

thefatkid

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
2006, Yamaha R6
Det chassit har fått bra betyg. Att tänka på är dock att det (och många andra) levereras utan nätaggregat. Om man vill ha en tyst maskin och monterar ett dundernätagg så biter man sig i foten lite. Får nog räkna med en tusing för ett passande PSU till den där lådan.

Han kanske redan har en tyst PSU. Sen behöver den inte kosta så mycket med en ny tyst PSU heller. Jag tycker att Fortron Sourceaggen är realtivt tysta.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Han kanske redan har en tyst PSU. Sen behöver den inte kosta så mycket med en ny tyst PSU heller. Jag tycker att Fortron Sourceaggen är realtivt tysta.
Nä det är klart, funkar det han redan har så är det ju kanon. Jag är så van att gammelgrejorna går till nåt annat så jag tänkte inte ens så långt. :)

Klarar man sig med lite mindre watt så sjunker ju både priset och kylbehovet på nätagget.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Två baktill i chassit som drar ut luft, den ena av dessa sitter direkt bakom kylaren, den andra i överkant baktill. Sen sitter en direkt framför kylaren. Lådan är ljudisolerad på sidorna och tar endast in luft framtill.

Tanken var egentligen överklockning, därav att en fläkt sitter fokuserad på kylaren, men som jag kör nu skulle den nog egentligen helst sitta i nederkant bak för att få bort värmen från istickskorten och den stora passiva grafikkylningen. Tror nog dock att jag hellre köper en bättre strukturerad låda än ger mig på det bygget. :gnissla

Vad har du för grafikkort/kylning då?
Jag har tyvärr inte lika isolerad låda och tycker min burk låter som ett mindre flygplan...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vad har du för grafikkort/kylning då?
Jag har tyvärr inte lika isolerad låda och tycker min burk låter som ett mindre flygplan...
Det är bara ett gammalt 7600GT-kort, men med en heatpipekylare i storlek som halva Ninjakylaren. Grafikfläkten brukar ju normalt vara en stor bov vad det gäller ljudnivå, min är knäpptyst. :)

Även en sån där låda går bra att tysta, enkelt och billigt att t ex sätta självhäftande ljudisolering på insidan av sidorna. Då täcker man hålen där mycket ljud går ut, samt minskar resonansen i lådan vilket ger en lite dovare ton som oftas upplevs som behagligare. Det gäller dock att se till att lådan fortfarande har bra luftflöde eftersom hålen ju är tänkta som ventilation.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S

Har den!:tummenupp klockren för att dämpa brus å dus från komponenterna innuti, men byt chassifläktarna som följer med. I och med fläkten på ovansidan hör man ljudet mer, även om det inte är starkare, kanske (placering av datorn spelar väl in lite, men ändå)

mkt bra, tyst och effektiv kylare! Extremt prisvärd om man jämför med zalman också!

Här bjussar jag på ett lite kul trix också!:)
VARING! DIN DATOR KOMMER HÄNGA SIG OCH EV KRASCHA! SPARA OCH STÄNG ANDRA PROGRAM OM DU TÄNKER TESTA!

öppna din temperaturkontroll
öppna aktivitetshanteraren (ctrl+alt+del) och gå till fliken prestanda.
öppna nu kalkylatorn och skriv in 111111!

Detta blir en omöjlig ekvation som kommer att ta 100% av din cpu-kapacitet.
Det är trevlig att se hur bra din cpu klarar av det. hänger sig? totalkrasch? jobba jobba jobba?
Du kommer få en popuppvarning där du får reda på att det kan ta lång tid att utföra ekvationen med en fråga om du vill fortsätta. Hur snabbt den dyker upp är också en indikation på hur din cpu står sig.

Om inte annat är det faktiskt ett bra sätt att bränna in en ny processor ordentligt.

OM DU INTE ÄR "DATORBYGGARE"/ INSATT I VAD DU HÅLLER PÅ MED SÅ ÄR INTE DETTA NÅGOT REKOMMENDERAR.
Det lär inte vara någon fara, då intel själva tokkör processorn som test. Alla core2duokretsarna byggs för maxhastighet. De som inte håller måttet klockas ner med marginal! MEN JAG TAR ABSOLUT INGET ANSVAR FÖR VAD DU GÖR MED DIN DATOR!

Får allt oftare larm om att CPUn går varm (nästan 85C). Hände aldrig förut, men nu börjar den tjuta av minsta lilla belastning, trots att lådan numera är ÖPPEN.

SKa jag byta till en annan låda med bättre ventilation? Är det bättre än en öppen låda? Ska jag byta ut fläkten till en Zalman? Kan det bero på att jag bara har 1 GB minne i burken och att programmen blir tyngre och tyngre?

Ok att det kanske skulle gå segare, men att den börjar tjuta?

Vad göra?

Hur tunga program kör du då? XP eller Vista? Har nollkoll på vistan :isch men xp bör ha 1GB för att lira friskt och fort. Så lassar du på tunga program ovanpå det så segar det onödigt!
Det är sällan någon vidare vits med att trycka upp en komponent i höjden medan resten är kass/ok/medelmåtta. Du kan få program att kännas stenålder med superprocessor kombinerat med lite och långsamt minne, kass grafikkort, långsam hårddisk osv.
Så visst, klocka e gratis, men kanske inte stabilaste och bästa sättet att få en snabb burk.
Minne kan man dock aldrig få för mycket av!:tummenupp

I övrigt håller jag med tidigare tipps om rengörning, ny kylpasta och kontroll av cpu-kylare/ny cpu-kylare. Nått känns riktigt tok med så höga temperaturer!

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...