Hjälm, bäst före datum?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har ett minne av att när jag köpte min hjälm så sade säljaren att den håller i fem år, sedan är den förbrukad på grund av att materialet torkar. Typ. Så klart är det en skräckhistoria från Mc Poolen där jag köpte den (finns de kvar :va ? ) men någon gång blir den väl trist antar jag.

Så, hur länge kan man ha samma hjälm? Det är en kvalitetshjälm. Eller var med 2004 års mått mätt i alla fall. Arai RX7 RR för att vara korrekt.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
haha hjälmar är inte färskvara, men byta kan man väl göra iaf:tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja här står ord mot ord men så vitt jag vet har inga seriösa tester utförts på gamla hjälmar. Att skalet på komposithjälmar med färg över skulle åldras är inte så troligt om man talar om 10år och förvarar den på mörkt och normalt ställe över vintern och inte låter den ligga ute i solen hela dagarna på sommaren.

"Åldersproblematik" som jag kan se är:

1 tekniken går framåt och hjämlar som tillverkas idag är snäppet säkrare än för 5 år sedan

2 innanmätet åldras och har inte samma stötupptagningsförmåga som tidigare. Självklart har det med miljö att göra. Hur ofta du använder den och hur den förvaras så frågeställningen blir lite som: "Hur långt är ett snöre"

3 En gammal hjälm har råkat ut för lite slitage och fler småstötar som man tar lättsamt på men som i värsta fall har skapat små sprickor internt bakom lacken.

Personligen med vetenskaplig fingret i luften mätning skulle jag byta hjälm vart 5e år om jag kör aktivt under de åren.

Är det en skjutshjälm som mest står och "vilar" hade jag inte sett något hinder att ha den upp emot 10år...

De som har seriös data på tester av gamla hjälmar och vad som händer med dem under årens lopp får ju gärna hänvisa till dem och överbevisa mig.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har du tvättat inredningen varje år och inte förvarat dina svettiga handskar i hjälmen och inte burit den i hakbandet så borde det inte vara nått fel på den, och även om det kommer nytt hela tiden så har du en hjälm som är bättre än det mesta på marknaden nu.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har också en Arai från 2004 som jag använder fortfarande för den sitter skönast av mina hjälmar om än lite för löst så till ban- eller annan inspirerad körning så använder jag en nyare tajtare hjälm, även om den inte är lika snygg.
Jag tycker att du gott kan fortsätta använda din RX7a och köpa nån du fastnar för när tillfället dyker upp.

Instämmer helt med föregående inlägg att om man bara har varit försiktig med hjälmen om inte lämnat den i solen året runt så kan nog vi svenskar ta 'femårsregeln' med en nypa salt. Passform och skick är det jag tror är allra viktigast. Nytt visir med jämna mellanrum är riktigt trevligt. Jag beställde några stycken från Visorshop.com i vinter. Tear-offs och grejer :)

/bara min åsikt
 
Last edited:

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
:mattias en gammal hjälm är bättre än ingen hjälm alls :D tillverkarna brukar väl säga 5 år men klart dom vill sälja hjälmar ju.
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
bros på hur lång tid det tar för naturen att bryta ner plast :tungan

ne men när den ser och är sliten e de ju bara o byta såvida man inte vill behålla den trots allt,
 

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Nu är det här en skräckhistoria, men ändock sann.

Jag skaffade ny hjälm i samband med att jag tagit körkortet. Jag hade en gammal integralhjälm som jag haft åtminstone tio år innan dess... Denna hade jag nu med mig till mc-butiken. På handlarens inrådan skulle den slängas för att den var helslut... och jag gjorde som han sa, men bara för ros skull slet jag ut inredningen, och "frigoliten" under höll visserligen formen, men det var helt uppsprucken och uppluckrad... trillade bara ur. Så hjälmar är färskvara...

Vete fan dock när en hjälm passerar bäst-före-datum... och den hjälmen hade levt ett hårt liv.
 

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
Har ingen
Som sagt enligt försäljare så plasthjälm 3-4 år och fiber hjälm 5-6år
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Min segelbåt gjord av samma plast som i hjälmar flyter än fast de är tillverkad 1977.

Lennart
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Och båten håller lika bra om du kör på grund som när den var ny? ;)

En släkting har ett vurpollon till en lika gammal vespa. Ser bra ut, och den är oxå lika vattentät idag som när den var ny för längesen. Men sedan är det nog inte mer nytta med den krukan.

Var och en får väl chansa bäst de vill. Kunskapen om när en hjälm är ok eller inte får man värdera. Givetvis kommer det hela tiden nya och bättre hjälmar, men det är inte säkert man byter bara för det. Kapitalförstöring kontra bästa möjliga skydd för skallen. Resten av kroppen är redan innan ev byte mer utsatt, bröstkorg och nacke t ex.

Däremot är det trist om det skulle drabba någon som inte var insatt. Typ som att skjutsa men inte se till att den bakpå är hyggligt säkert klädd, medan man själv har rejäla skydd.
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top