Maverickgoose
Gudomlig sporthojare
Så även i denna. 5.e inlägget.
Här håller man bra koll.....
Så även i denna. 5.e inlägget.
Tänkte skriva "vad du än gör, köp inget i polykarbonat". Fick en olustig känsla i kroppen och gick ut i garaget och kollade, och nog fan var en av mina hjälmar av plast. Helvitte!!
Men mitt råd kvarstår enligt "gör som jag säger inte som jag gör": Köp inget i polykarbonat så länge du inte drömmer om att dö med frisyren i behåll fast med en dubbelskruvad nacke och milkshake till hjärna. ingisboll
Vad tror du händer med din nacke och hjärna (innanför pannbenet) när din superhjälm tar emot all kraft utan flex?
Se till att aldrig behöva hjälm..
En skillnad man kan fundera över som inte nödvändigtvis följer med priset är spännet. Snabbspänne eller dubbel dring? (skit i stavningen) Vari ligger skillnaden? Raceputtar har alltid det senare har jag förstått, men är det verkligen en säkerhetsfråga?
Som en redan svarat på denna frågan (begravt i lite annan text) så är D-ring att föredra egentligen eftersom hjälmen då spänns åt lagom varje gång.
Med snabbspänne blir det lätt att den sitter lite löst till slut eftersom man inte orkar justera in det så ofta.
Jag har ett riktigt smidigt snabbspänne på min x-lite 801 och tycker det är överlägset d-ringar i smidighet. Justerar gör du med hur många "snäpp" man för in remmen i motsvarande hona på spännet. Satt även ett liknande spänne på min gamla Nolan n81. Inga broblem att spänna åt när man kör heller om man tycker att det blivit för löst.
Nackdelen med ett snabbspänne är ju att du inte med säkerhet vet (eftersom det kan kärva pga smuts...) att spärren som hakar i tandraden på låstungan hamnar i låst läge (och stannar i låst läge..) och därmed ser till att hjälmen sitter kvar - om och när asfalten fontanellknullar dig med hjälp av friktionen som uppstår vid en nätt marksyning i 155 km/h på en vårvarm Bültschleife. Ett så pass betydelselöst ting som en rostbrödsmula från lördagsfrukosten skulle alltså kunna ställa din fina X-lite ur stridbart skick innan du ens petat färdigt tänderna inför åkturen... Smidigt? Dylika problem har inte dubbla d-ringar... Är'e låst så är'e.
Ja jisses. Vågar du gå upp morgonen?
Jag har ett riktigt smidigt snabbspänne på min x-lite 801 och tycker det är överlägset d-ringar i smidighet. Justerar gör du med hur många "snäpp" man för in remmen i motsvarande hona på spännet. Satt även ett liknande spänne på min gamla Nolan n81. Inga broblem att spänna åt när man kör heller om man tycker att det blivit för löst.
Ja jisses. Vågar du gå upp morgonen?
Snabbspänne är satans påfund. En undermålig konstruktion helt enkelt.
Säkert jättefina hjälmar herrarna köpt i övrigt - och snygga också har jag sett enligt vissa filmer som cirkulerat. Men enligt min åsikt lite som att köra i skinnställ hopsytt med tråd av tveksam kvalitet - snyggt tills det är dags att vurpa...
Ni väljer säkerhetsnivå efter era förutsättningar.
Jag efter mina...
Har du ens någon form av information att just ett snabbspänne inte håller måttet? Vad är problemet öht?
Att spänna korrekt är simpelt och håller garanterat lika bra som dubbelring, annars skulle spännet inte finnas. Ring är för övrigt billigare att tillverka och hur vet du att materialet i dina ringar är korrekt och utan sprickor?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |