Hjälm. Billig eller dyr?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Har en billig (Karlsson hjälmar, 1500:-, öppningsbar) och en dyr (sonens X-lite 802, 5500:-, hel) och det skiljer på
1. Vikt (plast vs. kolfiber, c:a 500gr)
2. Inredningskvalitet/uppbyggnad generellt (MYCKET bättre på X-lite, monterat headset i bägge)
3. Formbeständighet på inredningen (billiga sitter inte alls lika bra som dyra efter ett år, mjukare och därmed mer eftergivlig/hjälmen glappar)
Om det sedan motiverar 4000:- får man nog ta ett eget beslut om. För min del blir det en ny hjälm i år och då vet jag vilka kriterier den ska uppfylla.
Tror som många andra att skyddet, åtminstone så länge hjälmen sitter bra, inte är en prisfråga.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Tänkte skriva "vad du än gör, köp inget i polykarbonat". Fick en olustig känsla i kroppen och gick ut i garaget och kollade, och nog fan var en av mina hjälmar av plast. Helvitte!! :mad:

Men mitt råd kvarstår enligt "gör som jag säger inte som jag gör": Köp inget i polykarbonat så länge du inte drömmer om att dö med frisyren i behåll fast med en dubbelskruvad nacke och milkshake till hjärna. :pingisboll
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Biltema-hjälm årets alla dagar!!
history2.jpg
Fast själv kör jag med Arai, men det var ju rea just då.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Själv tyckte jag det var en fingervisning när flera hjälmtillverkare började erbjuda kolfiberhjälmar och arai inte gjorde det pga att dom hade testat och det blev inte tillräckligt bra resultat för att dom skulle kunna göra en massproducerad. Dom öppnade dock för specialbeställningar av kolfiberhjälmar som kostade +50000 då det var enda priset man kunde göra en säker kolfiberhjälm...

Så som vanligt finns det några som utvecklar hjälmar och några som hänger på och personligen köper jag endast arai då dom passar min skalle perfekt.

Att ha dubbel d-ring spänne har väl att göra med att du alltid spänner hjälmen vid påtagandet och inte bara klickar i ett fast distansierat spänne?

I en intervju sa väl även Alexander Lundh att han kraschat i massa olika hjälmar men numer bara körde "riktiga" grejer då han tyckte det var stor skillnad.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänkte skriva "vad du än gör, köp inget i polykarbonat". Fick en olustig känsla i kroppen och gick ut i garaget och kollade, och nog fan var en av mina hjälmar av plast. Helvitte!! :mad:

Men mitt råd kvarstår enligt "gör som jag säger inte som jag gör": Köp inget i polykarbonat så länge du inte drömmer om att dö med frisyren i behåll fast med en dubbelskruvad nacke och milkshake till hjärna. :pingisboll

Vad tror du händer med din nacke och hjärna (innanför pannbenet) när din superhjälm tar emot all kraft utan flex?

Se till att aldrig behöva hjälm..
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Vad tror du händer med din nacke och hjärna (innanför pannbenet) när din superhjälm tar emot all kraft utan flex?

Se till att aldrig behöva hjälm..

Efter den gräns där min "superhjälm" inte gör nån nytta kan jag lika gärna ha en tomteluva på mig, under den gränsen har jag helst nåt som skyddar min briljanta hjärna så gott det går och då funkar nåt som förlänger impulsen bäst. Då jag verkar ha nån slags genetisk defekt som gör att jag slår i huvudet titt som tätt tar jag huvudskydd på största allvar.

Kanske inte år nåt genetiskt egentligen när jag tänker efter, kan vara för att jag fått ett för hårt slag i huvet nån gång..
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Biltemas hjälmar passade tyvärr inte min skalle alls annars hade jag absolut kunnat tänka mej en sån som "småturs" hjälm.
Men känner man på visirmekanismen och ventilerna så tycker jag man märker klar skillnad mot dyra hjälmar.

Själv har jag en Marushin. Bra pris ( ca 1500), betydligt billigare visir än de dyra märkena (arai, shoei) och byggkvaliten kändes bra och håller utmärkt ännu efter ~1500 mil och 2 år.
Ganska högljudd men eftersom jag alltid kör med proppar eller in-ear lurar så är det inget problem för min del.

En skillnad man kan fundera över som inte nödvändigtvis följer med priset är spännet. Snabbspänne eller dubbel dring? (skit i stavningen) Vari ligger skillnaden? Raceputtar har alltid det senare har jag förstått, men är det verkligen en säkerhetsfråga?

Som en redan svarat på denna frågan (begravt i lite annan text) så är D-ring att föredra egentligen eftersom hjälmen då spänns åt lagom varje gång.

Med snabbspänne blir det lätt att den sitter lite löst till slut eftersom man inte orkar justera in det så ofta.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Som en redan svarat på denna frågan (begravt i lite annan text) så är D-ring att föredra egentligen eftersom hjälmen då spänns åt lagom varje gång.

Med snabbspänne blir det lätt att den sitter lite löst till slut eftersom man inte orkar justera in det så ofta.


Jag har ett riktigt smidigt snabbspänne på min x-lite 801 och tycker det är överlägset d-ringar i smidighet. Justerar gör du med hur många "snäpp" man för in remmen i motsvarande hona på spännet. Satt även ett liknande spänne på min gamla Nolan n81. Inga broblem att spänna åt när man kör heller om man tycker att det blivit för löst.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag har ett riktigt smidigt snabbspänne på min x-lite 801 och tycker det är överlägset d-ringar i smidighet. Justerar gör du med hur många "snäpp" man för in remmen i motsvarande hona på spännet. Satt även ett liknande spänne på min gamla Nolan n81. Inga broblem att spänna åt när man kör heller om man tycker att det blivit för löst.

Nackdelen med ett snabbspänne är ju att du inte med säkerhet vet (eftersom det kan kärva pga smuts...) att spärren som hakar i tandraden på låstungan hamnar i låst läge (och stannar i låst läge..) och därmed ser till att hjälmen sitter kvar - om och när asfalten fontanellknullar dig med hjälp av friktionen som uppstår vid en nätt marksyning i 155 km/h på en vårvarm Bültschleife. Ett så pass betydelselöst ting som en rostbrödsmula från lördagsfrukosten skulle alltså kunna ställa din fina X-lite ur stridbart skick innan du ens petat färdigt tänderna inför åkturen... Smidigt? Dylika problem har inte dubbla d-ringar... Är'e låst så är'e. :glömdet
 
Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Nackdelen med ett snabbspänne är ju att du inte med säkerhet vet (eftersom det kan kärva pga smuts...) att spärren som hakar i tandraden på låstungan hamnar i låst läge (och stannar i låst läge..) och därmed ser till att hjälmen sitter kvar - om och när asfalten fontanellknullar dig med hjälp av friktionen som uppstår vid en nätt marksyning i 155 km/h på en vårvarm Bültschleife. Ett så pass betydelselöst ting som en rostbrödsmula från lördagsfrukosten skulle alltså kunna ställa din fina X-lite ur stridbart skick innan du ens petat färdigt tänderna inför åkturen... Smidigt? Dylika problem har inte dubbla d-ringar... Är'e låst så är'e. :glömdet

Ja jisses. Vågar du gå upp morgonen?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ja jisses. Vågar du gå upp morgonen?

Nej.

Men om jag gör det vill jag helst ha en hjälm med dubbla d-ringar så att jag vet att min investering på 7000.- åtminstone inte åker först in i en betongsugga - utan mitt neurotiska huvud inuti sig...:hej
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har ett riktigt smidigt snabbspänne på min x-lite 801 och tycker det är överlägset d-ringar i smidighet. Justerar gör du med hur många "snäpp" man för in remmen i motsvarande hona på spännet. Satt även ett liknande spänne på min gamla Nolan n81. Inga broblem att spänna åt när man kör heller om man tycker att det blivit för löst.

Ja jag har också snabbspänne och tycker inte det är något problem egentligen.
Ser alltid till att den är korrekt spänd.

(drar även till när jag knäppt hjälmen så det inte är en rostbrödsmula ivägen)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Snabbspänne är satans påfund. En undermålig konstruktion helt enkelt.
Säkert jättefina hjälmar herrarna köpt i övrigt - och snygga också har jag sett enligt vissa filmer som cirkulerat. Men enligt min åsikt lite som att köra i skinnställ hopsytt med tråd av tveksam kvalitet - snyggt tills det är dags att vurpa...
Ni väljer säkerhetsnivå efter era förutsättningar.
Jag efter mina... :krama
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Snabbspänne är satans påfund. En undermålig konstruktion helt enkelt.
Säkert jättefina hjälmar herrarna köpt i övrigt - och snygga också har jag sett enligt vissa filmer som cirkulerat. Men enligt min åsikt lite som att köra i skinnställ hopsytt med tråd av tveksam kvalitet - snyggt tills det är dags att vurpa...
Ni väljer säkerhetsnivå efter era förutsättningar.
Jag efter mina... :krama

Har du ens någon form av information att just ett snabbspänne inte håller måttet? Vad är problemet öht?
Att spänna korrekt är simpelt och håller garanterat lika bra som dubbelring, annars skulle spännet inte finnas. Ring är för övrigt billigare att tillverka och hur vet du att materialet i dina ringar är korrekt och utan sprickor?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Har du ens någon form av information att just ett snabbspänne inte håller måttet? Vad är problemet öht?
Att spänna korrekt är simpelt och håller garanterat lika bra som dubbelring, annars skulle spännet inte finnas. Ring är för övrigt billigare att tillverka och hur vet du att materialet i dina ringar är korrekt och utan sprickor?

Som jag skrev tidigare - är'e stängt är'e stängt - det känns tryggt för mig.
En f.d. kollega planade face down - ass up i ca 200km/h runt de södra förorterna för några år sen. Han hade av lite relaterade anledningar ganska svårt att prata det första halvåret efter händelsen men kunde sen villigt erkänna att det här med snabbspänne inte var helt genomtänkt från hans sida - enligt hans åsikt. Och om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag använder uttrycket enligt min åsikt vilket också öppnar för andra åsikter och tolkningar av verkligheten.
Att sedan (snabb)spännet finns är ju knappast ett argument för att det bör, eller skall, finnas. Logiken i det blir ju ganska cirkulär... Däremot tänker jag inte argumentera mot dess överlägsna smidighet - det kan jag absolut ge er snabbspännare.
Att just mina ringar är bättre än dina tänder har jag tyvärr ingen källhänvisning på - jag väljer som sagt min nivå enligt vad som känns bäst för mig och det är inte ett snabbspänne då jag inte litar på dess i mitt tycke helt underlägsna konstruktion. Har du f.ö. sett bergklättrare klicka i ett snabbspänne när de firar ner sig från en avsats? Inte jag. Däremot används en liknande konstruktion som dubbla d-ringar flitigt i dessa sammanhang... Förlåt om jag förstört nattsömnen och/eller premiärturen för er snabbspännare.
Inte alls meningen..

Sussa sött.

KK
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Underlägsna konstruktion?, låter märkligt. Dessutom så är allt annat i utrusningen enbart mekaniska snabbspännen som dragkedjor etc. Borde det vara enkla knappar istället?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top