Hjälm, hjälp mig välja.

Icebug

Guest
Tänkte köpa mig en ny hjälm. Jag har alltid haft Shoei hjälmar eftersom de tycks passa mig bäst. Har oxå varit sugen på Arai-hjälmar men jag tycker hakskyddet kommer så nära att det känns obehagligt, annars är de yber-sköna. Jag fick provat en Hjc R-pha 10 som oxå satt bra och som är ett alternativ till Shoei. Priset skilljer dock inte så mkt så frågan är om man inte får lite mer för pengarna om man väljer Shoei, vad tycker ni. En annan fråga, vad är det för skillnad på en shoei Qwest och en Shoei XR 1100?

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
tjo, är själv inne på en Hjc r-pha 10, har bara hört gott om den, både i tidningar och på nätet, den skall va av mycke god kvalite, blev först sugen som fan på ben spice replican men i går såg jag en som heter mugello som var riktigt nice oxå=) lycka till med köpet
Mvh

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kört med en HJC FG-15 tidigare men hade lite problem med den hjälmen i längden, ingen erfarenhet av R-pha 10 eftersom den är brand spanking new... Gick över till Shoei efter jag testat en XR-1100, de var nog bland de skönaste jag haft på mig i hjälm väg. Fruktansvärt näjg med den även om den kostar mycket mer än FG-15 jag hade innan.

De jag ser som är skillnad på dessa hjälmar (Xr-1100/Qwest) är väl målgruppen som dom vill rikta sig till. Qwest verkar mer var en tourerhjälm även om de är upp till var och en vilken hjälm man vill anv.) funktions mässigt så skiljer de en del. Qwest kan man/får med olika kindskydds strlk som man kan byta för bättre passning... XR-1100 gillar jag för dess vetilation när man öppnar upp dessa så kan vilken het sommardag känns som en bris i allafall.

Qwesten kör hårt med att den ska vara supertyst nmen dock så förekommer de skillnader beroeende på förare, om man läser de finstilta. :D

Så mitt förslag åk och testa så får du se själv hur du upplever dessa hjälmar...

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Blev det någon HJC?
Har haft två FG-15, och tänkte kliva upp till R-PHA 10 iår. Provade den på MC-mässan, och den va skööön. Va sugen på Ben Spies som du nämnde, men hittade oxå Mugello ikväll, och blev riktigt sugen!
Tyvärr finns den inte i sverige, så det får bli en import-hjälm.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
sweet, vart ifrån skall du köpa mugellon?
prova oxå R-PHA 10:an på mässan, men tyvärr funka den inte riktigt på min skalle, blev riktigt besviken då jag vart sugen på den ett ganska bra tag nu, men som tur var så fanns det ju fler hjälmar på mässan, å hitta vad jag ville ha, blir en Airoh gp fusion istället, satt purfa, gjorde beställning från fc-moto för några dagar sedan, gjorde ca 2000 i prisskillnad mot svenska priser, så nu bara man väntar på att DHL skall ringa å meddela ankomsten=)

Blev det någon HJC?
Har haft två FG-15, och tänkte kliva upp till R-PHA 10 iår. Provade den på MC-mässan, och den va skööön. Va sugen på Ben Spies som du nämnde, men hittade oxå Mugello ikväll, och blev riktigt sugen!
Tyvärr finns den inte i sverige, så det får bli en import-hjälm.

holman85

Honda CBR 600 RR - movistar
Gick med
2 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR Movistar
SKa också köpa ny hjälm men det blir en arai chaser! den har inget hak skydd vad jag sätt, och ligger bra i pris samt att den är grymt skön!

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Min Shoei XR 1100 levererades idag.:banana Jag är grymt nöjd med passformen. Nu är et bara att vänta in säsongen. :)

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Verkar helt omöljigt att få tag på HJC Mugello i Europa tyvärr, och tydligen så är det inte samma vikt och säkerhetsklassning på dem i USA. Vill ha med D-ring oxå, men hittar bara med snabbfäste.

Har kollat Ebay, Fc-moto osv. Men hittar ingen tyvärr :(

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Verkar helt omöljigt att få tag på HJC Mugello i Europa tyvärr, och tydligen så är det inte samma vikt och säkerhetsklassning på dem i USA. Vill ha med D-ring oxå, men hittar bara med snabbfäste.

Har kollat Ebay, Fc-moto osv. Men hittar ingen tyvärr :(
Nä, de är DOT märkta i USA isf E-märkta så eg får man inte köra med dem på allmän väg. Min Arai är sån för färgen fanns ej i europa men det har gått bra de senaste fem åren ändå... :)

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Yamaha TTE 1996
Hejsan. För en vecka sedan var jag och prova hjälmar på mc-boden i Stockholm, och jag kom fram till att en hjälm som heter Caberg Sintesi satt som gjutet i storlek small (55-56), fastän mitt huvudmått är max knappt 57cm.
Hjälmen provades i kanske en minut elr två.

Nu när jag beställt hjälmen hem så provade jag den i en timmes tid. Det visar sig då att den trycker lite hårt mot pannan och gör det obekvämt, plus att hjälmen lämnade ett märke i pannan.

Det gör mig lite konfunderad. Den sitter om sagt som gjutet och passar klockrent in på Sharp´s hjälmprovarguide, förutom då att hjälmen blir obekväm efter typ tre kvarts tid.

Vad tycker ni, är det värt att sända tillbaks den för 300kr eller ska man "chansa"? Säkerhetsmässigt är den nog perfekt för mig.

För övrigt en kunglig hjälm, verkligen. FC-moto säljer den för tillfället för 1896kr:)

Dowden

Klantarslet
Gick med
5 Mar 2011
Hoj
Har ingen
Hejsan. För en vecka sedan var jag och prova hjälmar på mc-boden i Stockholm, och jag kom fram till att en hjälm som heter Caberg Sintesi satt som gjutet i storlek small (55-56), fastän mitt huvudmått är max knappt 57cm.
Hjälmen provades i kanske en minut elr två.

Nu när jag beställt hjälmen hem så provade jag den i en timmes tid. Det visar sig då att den trycker lite hårt mot pannan och gör det obekvämt, plus att hjälmen lämnade ett märke i pannan.

Det gör mig lite konfunderad. Den sitter om sagt som gjutet och passar klockrent in på Sharp´s hjälmprovarguide, förutom då att hjälmen blir obekväm efter typ tre kvarts tid.

Vad tycker ni, är det värt att sända tillbaks den för 300kr eller ska man "chansa"? Säkerhetsmässigt är den nog perfekt för mig.

För övrigt en kunglig hjälm, verkligen. FC-moto säljer den för tillfället för 1896kr:)

Tjenare!

Sitter i samma sits som du, har med beställt en caberg hjälm, V2R Xhoza fast jag valde medium istället, då jag har precis som du 57cm omkrets runt huvudet.

Jag tycker du borde ha kvar din small hjälm, eftersom jag har lite "glapp" i min hjälm runt kinderna och om jag tar i på sidorna så kan jag flytta hjälmen lite, fast den sitter otroligt skönt. Jag tror dock jag kommer behålla min M fast jag nu i efterhand önskar jag beställde en small och lät den töjas ut.

Fast min hjälm sitter enligt SHARP som den ska, bara att efter att ha läst diverse inlägg gällande hjälmar blivit osäker på passformen.

Beställde även jag från FC-moto.de fick den för mer än 1000kr billigare än i Sverige. Rawr.

//Dowden

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag beställde just en HJC R-PHA 10 från lidsdirect.co.uk. I samma beställning passade jag på att slå till på ett par Sidi Vertigo och ett par handskar (Alpinestars SP-8). Hela kalaset inklusive frakt blev ca 200 kr billigare än enbart hjälmen i Sverige...

Även om jag gärna vill stötta svenska handlare finns det en ekonomisk verklighet också.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag beställde just en HJC R-PHA 10 från lidsdirect.co.uk. I samma beställning passade jag på att slå till på ett par Sidi Vertigo och ett par handskar (Alpinestars SP-8). Hela kalaset inklusive frakt blev ca 200 kr billigare än enbart hjälmen i Sverige...

Även om jag gärna vill stötta svenska handlare finns det en ekonomisk verklighet också.

Samma grejer som jag tänkt köpa :)
Pärlemovit HJC R-PHA10, Sidi Vertigo black/white fast Knox Handroid Glove. 7000:- på FC-moto ca om jag minns rätt. Ska kolla din sidan först :D

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Sitter hjälmen bra förövrigt så behåll den, man brukar kunna trycka till framkanten på inredningen lite med tummarna. Så gjorde jag på min förra hjäm och då funkade det.

Samma här. Har fått göra så med alla mina hjälmar då jag har horn som är påväg ut.
Har en XR-1100 som köptes jan-10 och jag kan inte vara nöjdare.

Samma grejer som jag tänkt köpa :)
Pärlemovit HJC R-PHA10, Sidi Vertigo black/white fast Knox Handroid Glove. 7000:- på FC-moto ca om jag minns rätt. Ska kolla din sidan först :D
Handroiden är tuff!

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
HJC-hjälmen va sjukt jävla billig där på www.lidsdirect.co.uk
I sverige kostar den 4495:-, och där borta 2300:- dock fanns inte den vita jag ville ha.
Dock va Sidi-stövlarna lite dyrare där än i Tyskland.

Hjälm är momsfritt i GreatBritain har jag hört.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
HJC-hjälmen va sjukt jävla billig där på www.lidsdirect.co.uk
I sverige kostar den 4495:-, och där borta 2300:- dock fanns inte den vita jag ville ha.
Dock va Sidi-stövlarna lite dyrare där än i Tyskland.

Hjälm är momsfritt i GreatBritain har jag hört.

Jag betalade 3800:- ink frakt vilket var helt klart överkomligt.

I UK räknas hjälmar som skyddsutrustning vilket är momsfritt. Detta tillsammans med den låga pundkursen gör att hjälmar i UK är rejält mycket billigare än i Sverige.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept