Hjälm i backen

Byta ut hjälmen om den tappats i backen?

• Ja, hjälmar tål inte asfalt

Votes: 3 13.0%
  • Nej, det är en scam från hjälmlobbyn

Votes: 18 78.3%
  • Jag har inte råd att veta...

Votes: 2 8.7%

• Antal röstningar
    23

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hur vet man om den är helgjuten i pc eller fiberarmerad? Det är en shoei gt air 2.

Ja, där har du svaret till att "hjälmlobbyn" säger det dom säger...

Du har köpt en hjälm i det verkliga high-end segmentet.
Det är en byggd, fiberarmerad hjälm av högsta kvalitet.
Jag hade kollat hjälmen och troligen rullat vidare med den.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Låser fast hjälmen (och även airbagvästen) i styret med ett wirelås när jag lämnar den på ställen som jag känner mig trygg på, om jag ska gå iväg och fika eller äta.
I en storstad så tar jag med mig hjälmen, det finns för många klåfingriga där.
Stannar jag för att njuta av omgivningen, eller ta en kaffe i hojens närhet så ställer jag hjälmen på backen.
Har ofta en GoPro på hjälmen, och den klarar en marksyning från styrhöjd sämre än hjälmen, så den risken vill jag eliminera.
Men som svar på tråden så hade jag kört vidare med den hjälmen du har.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Shoei gör mig veterligen enbart fiberarmerade hjälmar.
Yes jag sökte på det. Shoei gör bara fiberarmerade hjälmar. Då borde den klarat fallet, alla mekanismer är okej i alla fall.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Ja, där har du svaret till att "hjälmlobbyn" säger det dom säger...

Du har köpt en hjälm i det verkliga high-end segmentet.
Det är en byggd, fiberarmerad hjälm av högsta kvalitet.
Jag hade kollat hjälmen och troligen rullat vidare med den.

Ja, jag kan inte mycket om hjälmar utan köpte den framför allt för att passformen var sjukt bra. Provade många hjälmar, både dyrare och billigare och hade inte så många andra parametrar i åtanke. Hade inte ens tänkt att lägga över 3000 från början utan sökte efter något billigare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har körpolare som fått hakremmen avskuren och hjälmen stulen när den suttit låst i hjälmhållaren som finns under sadeln på en del hojar så ta med är ett tips lämnar ogärna lättsnodda grejer på hojen

Jag har sett en överförfriskad herre öppna visiret och pissat i hjälmen på en hjälm som var fastlåst i hjälmhållaren.
Jag satt dock i en taxi då och kunde inte gå och bonka vett i honom.

Det var kanske därför jag tog med mig hjälmen och ställde den i gräset brevid mig när jag tog en kaffepaus, jag hade hunnit ut på motorvägen innan jag upptäckte att hjälmen var full med myror.....

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Har körpolare som fått hakremmen avskuren och hjälmen stulen när den suttit låst i hjälmhållaren som finns under sadeln på en del hojar så ta med är ett tips lämnar ogärna lättsnodda grejer på hojen
Men varför? Hur mycket är en stulen hjälm utan hakrem värda? Eller kan man byta dem lätt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men varför? Hur mycket är en stulen hjälm utan hakrem värda? Eller kan man byta dem lätt?
Med tanke på att begagnade hjälmar inte är värda mycke till att börja med så kan en med klippt hakband inte vara värt något alls.
Inte för att det spelar så stor roll, det är garanterat ett noppefucko som snott den och kör runt med den

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Pundare säkert men på gelleråsens parkering hakrem kvar ingen hjälm är smidigt när man ska hem ?.
har aldrig hört nån som bytt och har aldrig slitit ut heller på dom 5-7 år jag har hjälmar enda man kan ha en sån hjälm till är prydnad ?ett problem att lösa när man ska hem är det ju däremot absolut

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena, hängde hjälmen på backspegeln och gick och käkade igår. När jag kom ut från restaurangen så låg hjälmen på sadeln och någon annan motorcyklist snackade på tjeckiska. Ingen aning om vad han sade men antar att hjälmen åkt i backen från backspegelshöjd.

Frågan är nu, bör man byta ut den eller kan man behålla den? Det är en shoei gt air 2 så den är inte helt billig.

Jag hade fotograferat ”skadan” hur liten den än är, sammanställt en liten redogörelse för det troliga förloppet inkl att hjälmen ramlat från en meters höjd ned i asfalten.

Anmält detta till försäkringsbolaget. Beroende på utfall hanterat det enligt deras rekommendationer.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag har sett en överförfriskad herre öppna visiret och pissat i hjälmen på en hjälm som var fastlåst i hjälmhållaren.
Jag satt dock i en taxi då och kunde inte gå och bonka vett i honom.

Det var kanske därför jag tog med mig hjälmen och ställde den i gräset brevid mig när jag tog en kaffepaus, jag hade hunnit ut på motorvägen innan jag upptäckte att hjälmen var full med myror.....

Myror har jag också upplevt efter ett påtvingat stopp där mer uppmärksamhet ägnades åt en småsjuk hoj än var jag satte hjälmen. Aldrig mer!
Ffrruukkttaannssvväärrdd upplevelse med en massa kryp i hjälmen när man kör under klockan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Myror har jag också upplevt efter ett påtvingat stopp där mer uppmärksamhet ägnades åt en småsjuk hoj än var jag satte hjälmen. Aldrig mer!
Ffrruukkttaannssvväärrdd upplevelse med en massa kryp i hjälmen när man kör under klockan.

Det var inte direkt kul på motorvägen heller, men till slut fanns det ett ställe att svänga av.

Jag inbillade mig myror i hjälmen länge efter det

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På väg hem från min senaste campingtur kom det plötsligt en stor och fin tvestjärt krypandes tvärs över hjälmvisiret, på insidan. Jag fipplade upp det fort som fan i hyggligt tempo och viftade runt på huvudet så mycket jag orkade så att eländet skulle blåsa iväg. Såna gånger är man glad att folk har mer koll på sina mobiler än sina medtrafikanters beteenden :hihi

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
På väg hem från min senaste campingtur kom det plötsligt en stor och fin tvestjärt krypandes tvärs över hjälmvisiret, på insidan. Jag fipplade upp det fort som fan i hyggligt tempo och viftade runt på huvudet så mycket jag orkade så att eländet skulle blåsa iväg. Såna gånger är man glad att folk har mer koll på sina mobiler än sina medtrafikanters beteenden :hihi
Eller få in en geting insidan. Hänt några gånger. Surrar framför ögonen på en med visir stängt och när man öppnar upp i panik åker den av fartvinden in i sidan i hjälmen. Man stänger igen visiret i tron den är borta så är det full fart igen. Har dock bara blivit stucken två gånger under färd men läbbans och panik stanna slita av sig hjälmen ?

janlundberg

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2022
Hoj
Märke och modell
Försök att kontrollera om det finns något skador och om hjälmen fortfarande håller god kvalitet. Om hjälmen inte visar några skador eller deformationer, borde du kontakta en expert eller prata med din lokala butik för att kontrollera användbarheten. Om hjälmen fortfarande är godkänd och du vill använda den, bör du följa alla associerade risker och följ de säkerhetsföreskrifter som är nödvändiga.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Har gjort detsamma vet hur det känns

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Min mentor sätter örat mot skalet och flexar lite på det. Är det inga krasljud så säger han att det är ok.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år