Hjälm jämnförelse: AGV Ti-Tech, GP Pro och Stealth

SnowstormAland

VW Passat Club #069
Gick med
18 Apr 2008
Ort
Åland, Finland
Hoj
To be announced...
Vilken av dessa AGV hjälmar rekomenderas?

AGV Ti-Tech
Shell: SSL (Super-Super-Light) Karbon-Kevlar construction.
Number of shells: 2 shell sizes
Ventilation System: IVS (Integrated Ventilation System) with pure titanium air intakes (Titanium Technology) and channels hollowed directly in the shell
Fabrics: Cool Max with hygienic treatment
Inside padding: Fully removable and washable (including neckroll)
Neckroll: Perspirant neckroll
Visor: Clear, flat, anti-scratch and anti-fog polycarbonate Race visor with tear-off system
Retention System: Double D
Shield: Mechanism XQRS (Extra Quick Release System): shield replacement without tools in few seconds
Weight: 1250g (Size M)
Pris i Sverige: 5.490kr (Duells.se)

AGV GP Pro
Shell: SSL (Super-Super-Light) Karbon-Kevlar construction.
Number of shells: 2 shell sizes
Ventilation System: Dynamic system with air intakes and rear extractors
Fabrics: Cool Max with hygienic treatment
Inside padding: Removable and washable (excluding neckroll)
Neckroll: Perspirant neckroll
Visor: Clear, flat, anti-scratch and anti-fog polycarbonate Race visor with tear-off system
Retention: System Double D
Shield: Mechanism XQRS (Extra Quick Release System): shield replacement without tools in few seconds
Weight: 1450g (Size M)
Pris i Sverige: ?

AGV Stealth
Shell: Fibreglass and Kevlar ACF2 (Advanced Composite Fibre 2)
Number of shells: 2 shell sizes
Ventilation System: Dynamic system with air intakes and rear extractors
Fabrics: Dry Comfort with hygienic treatment
Inside padding: Removable and washable (excluding neckroll)
Neckroll: Perspirant neckroll
Visor: Clear, anti-scratch and anti-fog polycarbonate GT visor
Retention: System Double D
Shield: Mechanism XQRS (Extra Quick Release System): shield replacement without tools in few seconds
Weight: 1450g (Size M)
Pris i Sverige: 3.490kr (Duells.se)

Lista gärna för och nackdelar med dessa hjälmar. Egna erfarenheter och andras samt om ni läst bra eller dåliga saker om dem i tidningar eller på nätet.

Tanken med denna tråd är att underlätta för potentiella hjälm köpare när dom skall välja en ny hjälm. Listan kompleteras efter hand med plus och minus för dom olika hjälmarna och kan förhoppningsvis bli en fin liten hjälmguide.

//Snowstorm
 
Jag har en AGV Stelth
<----


Är mycket nöjd med min.
Fördelar: lätt, snygg, bra väntlation , tvättbar inredning och utmärkt airodynamik när det går undan.

Nackdelar:
Saknar pinlock, passar inte alla huvuden och brusar en del då man använder väntlationen.( inget som stör mig dock)
 
Ti-Tech, Rossi white zoo:tummenupp

Väldigt lätt, ventilationen är ok, är rätt nöjd med den.
 

Bifogat

  • new.jpg
    new.jpg
    47.1 KB · Visningar: 125
  • WZ.jpg
    WZ.jpg
    66.6 KB · Visningar: 122
Last edited:
Har en AGV Stealth.
Det är min första hjälm så jag har inte mycket att jämföra med, men den väsnas ganska mycket över 140.
Nu piper det i mina öron efter en sväng på 8 mil, men så körde jag med ventilationen uppe, och med ett spegel-visir. Väsnas mindre med det klara visiret ("original").

För övrigt gav jag 179 Euro för min AGV Stealth på fc-moto.de. :yoparty
 
Förra året hade jag en AGV GP PRO

denna hjälmen var helt underbar, dels satt den jävligt skönt, relativt tyst, ventilationen perfekt & enda hjälmen som jag inte haft någon imma i

tyvärr så körde jag på ett rådjur 12 juni & åkte i backen, så kraschtestad är den också, och jag vill påstå att den gjort sitt jobb helt utmärkt


Efter detta var jag insatt på att skaffa en likadan hjälm, men detta verkade vara omöjligt, då den kostade en förmögenhet på de ställena jag hittade den

så efter många om & men så blev det en Ti-Tech

denna hjälm är lite lättare, & sitter nästan lika skönt, men har inte alls lika bra imskydd/ventilation

men jag tycker ändå dessa hjälmar är betydligt bättre än de Shoei hjälmar jag ägt/provat
 

Bifogat

  • agv gp pro - 1.jpg
    agv gp pro - 1.jpg
    100.6 KB · Visningar: 120
  • agv gp pro - 2.jpg
    agv gp pro - 2.jpg
    115.6 KB · Visningar: 131
  • agv-titech-dart-black.jpg
    agv-titech-dart-black.jpg
    19.6 KB · Visningar: 1,040
Har en AGV Stealth.
Det är min första hjälm så jag har inte mycket att jämföra med, men den väsnas ganska mycket över 140.
Nu piper det i mina öron efter en sväng på 8 mil, men så körde jag med ventilationen uppe, och med ett spegel-visir. Väsnas mindre med det klara visiret ("original").

För övrigt gav jag 179 Euro för min AGV Stealth på fc-moto.de. :yoparty
Förstår inte er som njuter av att lyssna på fartvinden.. På med slipon och i med öronproppar!
 
Vikten på GP-pro är fel den skall vara 1290-1340 gr. Vare sig Ti-tech eller Gp-pro har storlek M då de delat upp den på två storlek MS= 57 och storlek ML=58. Se AGV's hemsida www.agv.it. Själv kör jag med en Gp-pro köpt på fc-moto för ca 2500 inklusive frakt till dörren, och är väldigt nöjd med den.
 
Last edited:
Åker GP PRO idag.

Har endast provat en lite enklare AGV tidigare (med annan utformning).
Den gav mig mycket sämre aerodynamik vilket fick mitt huvud att "fladdra" i farter över 240 så jag knappt kunde se vart vägen tog vägen... :3freak

GP PRO har ett helt annat beteende i höga farter. Nästan stabil i fartvinden för mig upp till 252km/h (har inte åkt fortare...än:arsele), nåja - jag gör mitt bästa att gömma mig bakom kåpan...

Kan även bekräfta tidigare inlägg om att den även är i princip im-fri även i låga farter.
Vad avseer ljud så åker jag med hörselproppar - har ingen erfarenhet av annat - och då är ljudet från Akra helsystem och V-twin - PeRffekt.:banana
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top