Hjälm och skydd till 4 åring?

Rydsson

lev nu, sen kan det vara försent...
Gick med
6 Jan 2011
Hoj
honda hornet 900
Så, nu det dags för lilltösen att åka 50cc fyrhjuling, hon har haft den sen i sommras och jag springer bakom och håller i fegissnöret som en tok:jisses
Hittills har hon haft sin cyckelhjälm, men nu hinner jag inte med längre och hon blir så förbannad varje gång snöret åker ur och hojjen dör.... så till våren lär hon köra själv och då är det ju extremt viktigt att göra vad man kan för säkerheten.
Jag har kollat på div. sidor som lelles och sulas, men jag kan inte se att det finns hjälmar och skydd till dessa små, men det måste det väll ändå göra???

För en hjälm i storleken XXs är väll ändå till en vuxen? då vikten ligger på ca 1450g. det verkar tungt för en liten jänta och trä på skallen...

Så var ska jag kolla efter detta???

24MX hade ju faktiskt endel, om man klickade på rätt flik....:3freak

24mx.se har crossgrejer för barn. bara att gå in på deras sida och söka på barn.

edit. för långsam.

Last edited:
Jag har också en lilltös i samma ålder, också funderat på att köpa en liten fyrhjuling med fjärrkontroll så jag kan stänga av den osv. Det där med hjälm är ju väldigt viktigt. Du ska inte köpa en hjälm som är avsedd för vuxna med litet huvud. Barn har inte byggt upp muskulaturen i nacken innan de är runt 7 år. Så jag tycker du ska titta på skidhjälmar som är bättre än en cykelhjälm men ej lika tunga som en integralhjälm. Kanske finns det någon crosshjälm som skulle fungera också. Men tänk på vikten och passform när du köper hjälm.

Lycka till /Try

sitter och kollar på 24mx och har hittat en hyfsad hjälm på 950g känns ju betydligt bättre, fast det e farligt med internet butiker, lutar åt att det blir ett nytt skinnställ till pappa oxå.....fan....

sitter och kollar på 24mx och har hittat en hyfsad hjälm på 950g känns ju betydligt bättre, fast det e farligt med internet butiker, lutar åt att det blir ett nytt skinnställ till pappa oxå.....fan....

950g är rätt tungt för en liten klen nacke :7peta , se till att körområdet saknar fasta hårda föremål, stenar hus bilar träd etc etc, jag mitt dumma nöt lät lilltjejen testa sin gokart på gatan hemma, hon hade ju kört förut många gånger på bana osv , men nog fan kilade hon in sig under en bil, i låg fart dessbättre :död:död inga skador förutom rattkåpan på karten. :Bugar

Vad jag vill säga med hjälm, lätt men säker, 1kg är för tungt, möjligen och bara i absolut sista läget kan du använda en sån men då måste du ha hjälmkrage, obligatoriskt för knattar i gokart, men de börjar köra från 7års ålder. Det finns ridhjälmar för barn som ser ut som en jethjälm och de ska ju kunna klara de hastigheter som det här kan röra sig om. Skenande ponnybiff gör ju lätt 50 knyck.

Lycka till, och se till att tjejen har kul också :tummenupp

Det som brukar rekommenderas för så små barn är annars cykelhjälm, mest för att alla andra hjälmar är för tunga. Så heldre cykelhjälm som kan skydda skallen, än mc/cross hjälm som bryter nacken på dom . Detta rekommenderades av körskoleboken när jag tog mckort för 3 år sen

Tack för alla svar, som för engångsskull (på sh) så har ingen blivigt lynchad:krama, :D
har beställt en fox hjälm nu 24 mx så får vi se hur det funkar, hon e ganska rejäl tösa inte bara skinn och ben, blev nackkrage och rygg och bröstplatta oxå.
Beträffande var man ska köra så bor vi på landet så körningen blir mestadels på gräsmattan, och lite tama skogsvägar i närområdet, länktar till hon kör såppas så pappa kan följa med henna på egen 4runner.... fan va gött och dra med tösa på liten mini safari med fika i skogen....livs kvallitet:rock

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back