Hjälm och ställ

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
Ska inom snar framtid handla hoj igen och behöver en hjälm.
Den ska vara tuff/cool :hihi skämt å sido
men gärna mattsvart mebytbart visir eller hjälm med inbyggda solbrillor. Ja ni fattar.
Sedan så vill jag ha ett ställ, jag har aldrig gillat skinnställen då det är lite väl extrem att traska runt i om man bara vill ner på en tur på stan eller till från jobbet.
Så det går bort och goretex a' la rukka går också bort då de upplever jag som bulkiga.
Vad finns det då kvar som även är godkända ur försäkringssynpunkt?
Länka gärna till det ni rekommenderar så man kan kika...
Tack på förhand.
Är en naken 600 hoj som ska handlas om det spelar roll ;-)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, skinn och allväder går bort?
Varför inte bara säga att du vill ha kevlarjeans med en jacka till? :hihi
Ett par bra kevlarjeans funkar väl hyfsat, skaffa en koppling så du kan sätta ihop jeansen med jackan med. Det är sämre som skydd än både allväder och skinnställ, men enligt svedea så var det godkända skydd (iaf nä rjag frågade).

Hjälm är bara att skaffa en som passar på ditt huvud i en prisklass du tycker är acceptabel (ja, med hyfsad komfort vad gäller ljud och luftning då). Gillar du inte färgen kan du alltid få den omlackad med.

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Schuberth gör bra hjälmar med både pinlock och inbyggt mörkervisir om så önskas.

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
nolan-x-702gt-swift-ncom-flatblack.jpg
5220701048.jpg
50740001xs.jpg

Ska försäkringsbolagen godkänna så krävs det att en del skydd finns och att dessa är CE godkända/märkta.

Förstår jag rätt så vill du ha något som inte ser overkill ut men ändå är säkert så jag hittade detta.
Nolan är prisvärda, finns i massor av färger.
Jackan ser lite vintage ut, tycker det kan va rätt coolt faktiskt. med skydd
Byxorna, ja vill du inte ha goretex/skinn så är det Kevlar som gäller, med inbyggda skydd.

Det finns för och nackdelar med alla typer av skydd, det är liksom inte kompromisslöst.

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
Haha tänkte mest om det finns mer slimmade textilställ som är godkända eller är de bara skräp?

Så, skinn och allväder går bort?
Varför inte bara säga att du vill ha kevlarjeans med en jacka till? :hihi
Ett par bra kevlarjeans funkar väl hyfsat, skaffa en koppling så du kan sätta ihop jeansen med jackan med. Det är sämre som skydd än både allväder och skinnställ, men enligt svedea så var det godkända skydd (iaf nä rjag frågade).

Hjälm är bara att skaffa en som passar på ditt huvud i en prisklass du tycker är acceptabel (ja, med hyfsad komfort vad gäller ljud och luftning då). Gillar du inte färgen kan du alltid få den omlackad med.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Haha tänkte mest om det finns mer slimmade textilställ som är godkända eller är de bara skräp?

Köper du sport textiljacka så skall dom vara relativt slimmade.

Jag köpte precis Lindstrands Gobi jacka och Lizard byxor. Båda med CE godk. skydd.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

jag tror att ett slimat texilställ håller ungefär lika bra som ett par jeans = dvs inte alls. Måste ju vara lite robusta saker med skydd i. Nackdelen med ett allväderställ konta ett riktigt skinställ är ju att när de väl skall användas så kommer skinstället slitas sönder (ja bokstavligt talat rivas isär) mindre än allväderstället. och skall du sedan ha slimtextil så kan du nog själv lista ut hur din kropp kommer se ut vid ev asfalts prov :fakta

Jag har bara kört omkull med allväderställ med moppe i låg fart! de skyddade bra, använder de än idag! de gjorde ont, jag vill inte tänka vad som skulle hänt om de hände på motorvägen 110knyck och en dubbelt så tung hoj o glida me. Satsa på mc ställ, de är DITT liv du lägger pengar på IFALL att de emot allas önskan skulle inträffa en olycka och jag vill helst slippa i mitt framtida yrke träffa på folk som kommer in på akuten med skador som skulle kunna förebyggas med riktiga saker!

Föresten: Köp rygg platta oxå, hur otympligt de än känns o ser ut så är det en billig bonus för att försäkra ditt liv! hjälm har du fått fin info om ovanför så de lägger jag mig inte i :tummenupp

lycka till! 600 naken hoj e ballt tycker jag! =)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...