Hjälm på flyget

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, mc-kläderna är ett problem på så vis att de tar massor av plats i packningen och väger bly. Nu flög jag till varmare breddgrader så jag reste i låga mc-stövlar, kevlarjeans och mc-jacka. Varmt på planet förstås, men sparade många kilo övervikt i incheckningen. Man får lida lite för konsten! :)

Upptill hade jag t-shirt och mc-jacka i mesh på Spanienresan. Funkade bra, även i säkerhetskontrollen.

Inför Greklandsresan hade jag lärt mig att endast en mesh-jacka inte räcker i lågsäsong på hög höjd i varierande väder. Så då blev det t-shirt, Knox skyddsjacka och långärmad skjorta, kompletterat med en vindjacka som låg i packningen. Typ lager på lager. Och det var tur, för när det var som värst (med grekiska mått) med +14 på 1100 meters höjd, kraftig blåst och dessutom kom en liten skur så var det gott med ett extra skal ytterst. Mesh funkar dåligt i kalla vindar och regn.… :)
Kan tillägga att även detta funkade i säkerhetskontrollen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tack för alla svar, och tips om packningen.
Jag får återkoppla med min erfarenhet om några veckor, men nu känner jag mig lite lugnare.
Ska bara få in allting på 23kg nu, som är min maxgräns för incheckat bagage.
Ja, man kan ju köpa friheten med mer vikt, men det borde ju gå att packa med disciplin :)

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Tack för alla svar, och tips om packningen.
Jag får återkoppla med min erfarenhet om några veckor, men nu känner jag mig lite lugnare.
Ska bara få in allting på 23kg nu, som är min maxgräns för incheckat bagage.
Ja, man kan ju köpa friheten med mer vikt, men det borde ju gå att packa med disciplin :)
Vart går färden?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Slutliga destinationen är New Dehli, så jag flyger via Stockholm - Istanbul.
Sedan blir det två veckor på hoj i Himalaya.
Man kan ju inte ta med sig så mycket, så jag är nere på 17kg incheckat bagage nu.
Har bestämt mig för att resa med hjälmen som handbagage, och mc-jackan på kroppen, samt mina vandringskängor på fötterna (istället för att ta med mc-stövlarna).
Känns som utrymmes och viktoptimerat. :va

IMG_5308_2.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet inte om det är sant, men har hört att utöver handbagaget får man ta med sig en kudde ombord för att sova lite bättre på planet.

Jag läste på Internet om någon som snodde ett örngott på hotellet och packade kläder i för att kunna fylla väskan med skit köpt på semesterorten och det hade funkat vid incheckning/vägning av bagaget och sedan i säkerhetskontrollen som upptäckte det men bara garvade för dom skiter i vikten på bagaget..

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Slutliga destinationen är New Dehli, så jag flyger via Stockholm - Istanbul.
Sedan blir det två veckor på hoj i Himalaya.
Man kan ju inte ta med sig så mycket, så jag är nere på 17kg incheckat bagage nu.
Har bestämt mig för att resa med hjälmen som handbagage, och mc-jackan på kroppen, samt mina vandringskängor på fötterna (istället för att ta med mc-stövlarna).
Känns som utrymmes och viktoptimerat. :va
Wow! På hyrd Royal Enfield? Berätta mer!! :)

Vandringskängor låter som rätt val på en sådan tur. I valet mellan allmän användbarhet och säkerhet (skydd och sådant) så vinner kängan i mina ögon. Mc-stövlarna är ju bra på mc, men inte annars. Vandringskängorna är bra på det mesta och duger i vissa fall (som detta) även till mc-körning.

Du har inte funderat på Knox meshjacka? Kostar visserligen runt 3000 kr men ger en väldig flexibilitet mellan värme/kyla. Varmt = ta av allt annat men behåll Knox på. Kallt = bygg på med olika lager, kanske med vind-/regnjacka ytterst. Himalaya känns ju inte som ett resmål med solgaranti. ;)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Wow! På hyrd Royal Enfield? Berätta mer!! :)

Vandringskängor låter som rätt val på en sådan tur. I valet mellan allmän användbarhet och säkerhet (skydd och sådant) så vinner kängan i mina ögon. Mc-stövlarna är ju bra på mc, men inte annars. Vandringskängorna är bra på det mesta och duger i vissa fall (som detta) även till mc-körning.

Du har inte funderat på Knox meshjacka? Kostar visserligen runt 3000 kr men ger en väldig flexibilitet mellan värme/kyla. Varmt = ta av allt annat men behåll Knox på. Kallt = bygg på med olika lager, kanske med vind-/regnjacka ytterst. Himalaya känns ju inte som ett resmål med solgaranti. ;)
Ja, det blir ju lite spännande, att köra en Himalaya Edition i just Himalaya :)
Vem vet, Teneren kanske får stryka på foten när man kommer hem.

Bra tips med meshjacka!
Anledningen till att jag tar Rukkastället är att jag slipper ta med mig regnkläder, det blir ganska många dagar, och det är definitivt ingen solgaranti som du säger.
Rukkastället har ett lite "hårdare" yttertyg, så det blir inte blött överhuvudtaget, det är bara att skaka av det om man har kört i regn, så är det som nytt!
Men det sker lite på bekostnad av smidigheten.
Innerfodret har jag dock plockat ut, så det blir en klassisk "lager på lager" princip i alla fall.
Men vi får se, jag får återkoppla om jag gjorde rätt val :)
Tack för tipsen i alla fall!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Ser fram emot en reserapport!

Tänker på om det blir varmt som fasen och att du kokar bort i din Rukka. Har själv kört i (ofodrad) mc-jacka i mer än +30-32 och man smäller nästan av p g a värmen. Lägger man då till att det är bergskörning i låga hastigheter (bara lite fartvind) så låter som att det kan bli varmt. Fast å andra sidan kanske ni får snöblandat regn? :)

Därav tanken på mesh-jacka typ https://www.smxsports.se/motorcykel/skydd-for-motorcykel/knox-urbane-pro-skyddsjacka-herr och ett "väderskydd" längst ut. Med det är ju bara mina tankar det.

Vad föreslår arrangören? Vad körde Itchy-boots med?

Royal Enfield Himalayan är en riktigt charmig hoj. Har visserligen bara testat i en kvart på testbana, men jag blev såld. Det går inte fort, men den lufsar fram med ett väldigt trivsamt och diskret dunkande. Myshoj!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ser fram emot en reserapport!

Tänker på om det blir varmt som fasen och att du kokar bort i din Rukka. Har själv kört i (ofodrad) mc-jacka i mer än +30-32 och man smäller nästan av p g a värmen. Lägger man då till att det är bergskörning i låga hastigheter (bara lite fartvind) så låter som att det kan bli varmt. Fast å andra sidan kanske ni får snöblandat regn? :)

Därav tanken på mesh-jacka typ https://www.smxsports.se/motorcykel/skydd-for-motorcykel/knox-urbane-pro-skyddsjacka-herr och ett "väderskydd" längst ut. Med det är ju bara mina tankar det.

Vad föreslår arrangören? Vad körde Itchy-boots med?

Royal Enfield Himalayan är en riktigt charmig hoj. Har visserligen bara testat i en kvart på testbana, men jag blev såld. Det går inte fort, men den lufsar fram med ett väldigt trivsamt och diskret dunkande. Myshoj!
Ja, det blir svårigheten - att anpassa utrustningen efter omgivningstemperaturen.
Men stor del av resan kommer att vara på en höjd över 3000m, och där räknar vi med en betydligt svalare temperatur än de +30 grader som nu råder i New Dehli.
Jag kanske får svettas lite en stund, men vill helst inte frysa.

Och snöblandat regn får man inte bli förvånad över, och samtidigt så måste man kunna bära med sig utrustningen.

Men, vi får se, jag har naturligvis haft en dialog med reseledaren, men alltid svårt att veta exakt hur det blir.
Och nu går flyget om några timmar, så.......det blir som det blir :)
Men jag får återkoppla om hur det upplevdes.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Kan meddela att det gick alldeles utmärkt att ha hjälmen med sig som handbagage.
Åkte med Norweigan, Turkish Airlines och Air India, och ingen hade några synpunkter.
Tvärtom så öppnade det för samtal om vart man var på väg, och var man hade varit.
Förutom hjälmen så hade jag en liten ryggsäck som fick plats under sätet, så det var också ok.
Och jag ser att det står så hos de flygbolag som jag åkte med, att man får ha en liten väska som får plats under sätet förutom ett handbagare i hatthyllan.
Så....frid och fröjd, allting gick finfint.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati