Hjälm tips!

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
håller med chris ash att en hjälm för 7000:- är onödigt om man kör rokkie räjsig.. för man går ju om kull med jämna mellanrum :(

Bingo: Jag skaaaa :p blir nog ett par dunlop GP :tummenupp

gix: Vad är det för modell?

Benjamin: Jag har fått ett shysst pris av babbis så det lär bli en sånn! även fast mavve försöke kränga en helkromad hjälm till mig :crash

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Köpte denna ARAI Quantum/F genom en kompis i USA. Strax under 4000 kr. Kostade ca 5500 kr här. Fanns dock ej i blått i Europa. Förra säsongen sista året med Quantumhjälmarna

Bifogat

• arai_quantummachblue.jpg
    arai_quantummachblue.jpg
    35.3 KB · Visningar: 136

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Plast, glasfiber och kålfiberhjälmar

Så här kan man säga: Kålfiberhjälmar är ungefär lika bra som plasthjälmar då de har samma egenskaper vid kollision.

En plasthjälm studsar då den tappas mot marken (eller då man landar på huvudet när man vurpar), samma sak händer med kolfiberhjälmen! Detta kan jämföras med en studsboll och en sten-/glaskula. Plasten i plasthjälmen är mjuk som studsbollen (inte riktigt så mjuk, men tillräckligt för att studsa) medan kolfiber är hårt som sten och går inte sönder när man tapapr den/vurpar med den, ungefär som när man släpper en stenkula på marmorgolvet.

Glasfiberhjälmarna däremot är gjorda så att de SKA gå sönder då man vurpar tillräckligt hårt med dem. Varför de gör de är att kraften fördelas över hjälmen och dämpar slaget vilket i sin tur leder till minskade skallskador! Det är också viktigt att komma ihåg att kolla hjälmen noga efter varje vurpa så den inte fått en spricka i sig. Har man vurpat med hjälmen en gång och den blivit skadad skall den kasseras omedelbart och aldrig sättas på huvudet i samband med motorcykelkörning igen. När hjälmen går sönder förlorar den alla dess skyddande egenskaper.

Fördelen med kålfiber är att hjämen inte går sönder om man vurpar med den, men vad gör det när hjärnan blivit så skadad att man inte kan åka motorcykel mer...

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Jag tog å införskaffade en sådan här, eftersom den var snäll mot ekonomin och fortfarande både skön och hyfsat tyst! finns dock inget som går upp mot Arai!

Bifogat

• cameleon.gif
    cameleon.gif
    24 KB · Visningar: 160

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Crap!!

Ringde nyss ner o snacka med mitonga.. dom har bara XL och XXL inne på den hjälmen jag vill ha :(

och jag som behöver en till helgen...

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Originally posted by Benjamin: Ska se om jag lyckas få till en bra bild...

Drake! Snyggaste enfärgade hjälm jag sett! :bow Har aldrig ens tittat tittat åt något annat än de allra skrikigaste replica-krukorna. (Fast jag gillar ju rött :) ...det syns oxå bra. ) Vill gärna bli upptäckt i tid av förvirrade bilister.

Tur att vi inte bor i samma stad, stor risk att det blir en riktig "karbonkopia". :D

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
I skymning så blir rött som svart :3freak

skitkonstigt att dom dyrare grymma hjälmarna inte har så många fina färger... Min Lazer Fibertech har ju reflekterandde pearls osv. i färgen.
Ska nog köpa en Syomy idag. Vet inte modellen men ~5000 och sitter som en gud ;)

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Man köper väl den hjälm som sitter bäst på skallen. Har nog provat de flesta av de större märken som finns, bla KBC, Airoh, Arai, Shoei, Agv, Nolan, Bieffe mfl och de enda som satt riktigt bra på min ovala skalle var Shoei. Av Shoeis hjälmar var det faktiskt Raiden som satt bäst. Att den sedan inte var dyrast gjorde ju inte så mycket. Köpte en mattsvart med mörkt visir. Tycker den ser riktigt ball ut :)

Somsagt, passform är A och O när det gäller hjälmar som många redan sagt.

Mvh

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Lägg till lite och köp en Shoei XR-1000 istället för en Raid.
Saknar snabbspänne, känns säkrare. Bättre ventilation och har tvättbar inredning.

Behövde dock inte lägga till något, köpte den ny för $370 i USA. Där heter den dock RF-1000.

xr_1_black_xl.jpg

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
tjockisbulle skrev:
Saknar snabbspänne, känns säkrare. Bättre ventilation och har tvättbar inredning.

Behövde dock inte lägga till något, köpte den ny för $370 i USA. Där heter den dock RF-1000.

xr_1_black_xl.jpg

Det enda negativa med den hjälmen är ju att kör man fort så blir ventilationen jobbig, blåser så mycket. Men man kan ju köra med öronproppar så är det problemet ur världen, men istället kan man ju basta i jälmen utan att det blir imma på visiret :)

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
CorbenDallas skrev:
Finns testerna på nätet? hade varit intressant att lösa lite o jämföra själv...

/Corv med sallad
www.tuv.com kunde jag hitta vilka testresultat min hjälm hade när den godkändes för ECE R 22-05, hittade en sån här etikett(faktiskt med samma idnummer(!))
5611105500.GIF
på bakdelen av hjälmen och knappade in id-nummret och hittade under "Downloads" testrapporten, :tummenupp för www.tuv.com
intressant kuriosa: large-hjälmen var den som hade bäst testresultat, hur var det nu med tjockleken på frigoliten för huvudstorleksanpassning?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag köpte ny hjälm igår, nu i rätt storlek (sitter som faaan ;))
En Suomy Spec 1 R i lite "engelska" färger. Är nån replika av nått slag :)
Kostar 5000 men eftersom det var förra årets färger så blev det halva priset, 2500 för en GRYM hjälm som passar perfekt för mitt huvud är inte fy skam :D

EDIT:
Var visst en Troy Bayliss GP White :)
Köpte även ett Iridium spegelvisir också :)

spec1r_r_baylisswhite.jpg

Last edited:

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
tjockisbulle skrev:

xr_1_black_xl.jpg

Jag var inne på det....att köpa en XR-1000.
Raiden sitter som gjutet, men inte XR-1000 för det skiljer på formen på inredningarna mellan dom. XR-1000 är lite större nere vid kindpartiet.

Så jag köpte en Z-one istället då den sitter som Raiden, men väger över 100gram mindre.(sedan ingår det näs/drag-skydd på z-one)

Får ge 3960kr för en svart Z-one, sedan beställde jag en tonat visir för 355kr också. Ska hämta den hos Waldens motor i Hallstahammar imorgon.... :banana

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
r-e-m skrev:
Jag var inne på det....att köpa en XR-1000.
Raiden sitter som gjutet, men inte XR-1000 för det skiljer på formen på inredningarna mellan dom. XR-1000 är lite större nere vid kindpartiet.

Så jag köpte en Z-one istället då den sitter som Raiden, men väger över 100gram mindre.(sedan ingår det näs/drag-skydd på z-one)

Får ge 3960kr för en svart Z-one, sedan beställde jag en tonat visir för 355kr också. Ska hämta den hos Waldens motor i Hallstahammar imorgon.... :banana

Hmm, jag vill minnas att Z-one inte satt lika bra som Raiden på min skalle iaf. Tyckte även den var lite bredare. Men jag kanske blandar ihop den med xr-1000.
Jaja, är grymt nöjd med min raid. Fick rätt bra pris genom en kompis. Köpte en mattsvart med tonat visir och även ett imskydd. Ser rätt ballt ut tycker jag :)
Fast det är ju lite snålt att imskydd inte ingår till Raiden.

Mvh

kyssen

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Triumph sprint RS
Varför inte en X-lite x-801,kostar ca 3500:-.......finns i svart eller grått.

Bifogat

• x-lite1.JPG
    x-lite1.JPG
    18.7 KB · Visningar: 42

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
vågen skrev:
Jag köpte ny hjälm igår, nu i rätt storlek (sitter som faaan ;))
En Suomy Spec 1 R i lite "engelska" färger. Är nån replika av nått slag :)
Kostar 5000 men eftersom det var förra årets färger så blev det halva priset, 2500 för en GRYM hjälm som passar perfekt för mitt huvud är inte fy skam :D

EDIT:
Var visst en Troy Bayliss GP White :)
Köpte även ett Iridium spegelvisir också :)

Du har ju fin huva till med :hihi Tip: Avatar! :yoparty

Ädit: Skall köpa ny hjälm i vinter när det vankas rea. Vill inte spendera allt för jävla mkt stålar på hjälm, men vill ändå ha en bra passande hjälm i glasfiber eller carbon/kevlar. Den skall vara mattsvart och se grym ut. Synd att Bandithjälmarna inte motsvarar ngt av ovanstående. De få alternativen jag har verkar som Shoei Raid eller X-lite? Något annat tips? :va

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...