Hjälm & vikt

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tänkte köpa ny hjälm. Använder en gammal Arai idag. Den väger 1380g enligt etiketten på själva hjälmen. Har varit nöjd med den, men den faller på åldersstrecket. Dessutom börjar den gå sönder i ventilationsfunktioner. Uttjänt helt enkelt.

Arai passar mitt huvud bra. Provade en Arai RX-7V. Verkar stämma fortfarande att formen passar mig. Hur som helst reagerar jag på vikten. Om inte minnet sviker helt var det i regionen 1700g.

Är det någon som har erfarenhet av den nya Arai modellen? Hur upplever ni den väl på motorcykeln? Tänker man på vikten? Hur är vindbruset? Kör med öronproppar så gott som alltid.

Raderad medlem 51742

Guest
Kör med en Arai RX7-V. Skall enligt etiketten väga 1560g, vilket är ungefär samma som mina tidigare Arai-hjälmar. Jag har aldrig störts av vikten på någon av mina Arai-hjälmar, inte heller denna. Två timmar i autobahnfart blir jobbigt för nacken, men då kör jag också kåplöst. Tycker annars att RX-7V funkar väldigt bra i fartvinden. Stabil och bra.

Ljudmässigt är den förvånansvärt bra. Trots att den har mer ventilation än min förra Quantum, bullrar den mindre. Det kanske blir ett något högre högfrekvent vinande från ventilationshålen, men inget som stör på något sätt. Däremot är den betydligt bättre när det gäller att motverka det mer lågfrekventa bullret pga turbulens i underkant av hjälmen. Detta är något jag haft problem med tidigare då jag kör kåplöst och får den turbulenta luftströmmen alldeles i hjälmens underkant. På RX7-V sitter det en större vindaavisare under hakan som löser det problemet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kör med en Arai RX7-V. Skall enligt etiketten väga 1560g, vilket är ungefär samma som mina tidigare Arai-hjälmar.

Tack för bra svar. Jag får kolla vikten igen tror jag. Väger den 100- 150g mer är det inte mycket att säga om saken. Försökte hitta något vettigt svar igår men hittade olika uppgifter på nätet.

Har bara en liten vindavvisare på Monstret. Gör lite skillnad om man lägger sig ner. Men det är ingen ställning man innehar långvarigt. 748:an är betydligt elakare mot nacken. Vikten är inte helt utan betydelse.

Jag tror det blir så att jag köper en Arai och då köper jag nog en RX-7v. Passformen är som sagt bra på mig. Har ingen erfarenhet av Shoi, AGV, Bell, Nolan och vad det nu finns för märken där ute. Shoi har jag testat och konstaterat att passformen på mig är sämre än Arai, men att de i övrigt verkar likvärdig. AGV och Nolan verkar mest ha mellan och lågprissegmentet hos handlarna. Bell ser man nästan aldrig. Sedan hipster (retro) hjälmarna som finns hos näthandeln i UK. Det hade varit intressant ett testa utbudet om det fanns hos en handlare nära en.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Tack för bra svar. Jag får kolla vikten igen tror jag. Väger den 100- 150g mer är det inte mycket att säga om saken. Försökte hitta något vettigt svar igår men hittade olika uppgifter på nätet.

Har bara en liten vindavvisare på Monstret. Gör lite skillnad om man lägger sig ner. Men det är ingen ställning man innehar långvarigt. 748:an är betydligt elakare mot nacken. Vikten är inte helt utan betydelse.

Jag tror det blir så att jag köper en Arai och då köper jag nog en RX-7v. Passformen är som sagt bra på mig. Har ingen erfarenhet av Shoi, AGV, Bell, Nolan och vad det nu finns för märken där ute. Shoi har jag testat och konstaterat att passformen på mig är sämre än Arai, men att de i övrigt verkar likvärdig. AGV och Nolan verkar mest ha mellan och lågprissegmentet hos handlarna. Bell ser man nästan aldrig. Sedan hipster (retro) hjälmarna som finns hos näthandeln i UK. Det hade varit intressant ett testa utbudet om det fanns hos en handlare nära en.

Motostar i Sjöbo hade Bell innan iallafall, du kan ju höra om så fortfarande är fallet ifall du är intresserad. Hjälmarna med Flex-linern ska ju i viss mån anpassa sig efter formen på huvudet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Motostar i Sjöbo hade Bell innan iallafall, du kan ju höra om så fortfarande är fallet ifall du är intresserad.

Tack för tipset. Jag har inte vägarna förbi Sjöbo. Blir nog så att jag köper en hjälm av en handlare här i stan. De hade en replika modell hemma i min storlek som jag tycker var trevlig i min storlek. Fick ett bra pris på den. Känns bra att gynna en lokal handlade.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Köpte en Nicky Hayden WSBK replica hjälm som fanns hemma på hyllan i min storlek. Känns helt ok att bära en hjälm till Nickys minne som förolyckades så olyckligt förra året i en landsvägscykel olycka. Fick intrycket att det var en omtyckt och bra person.

Får återkomma med intryck om hjälmen vid senare datum.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning