Hjälm!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Snubbben skrev:
Harald nyborg suger! Sämsta butiken, finns inte äns i Stockholm. Såg också den där hjälmen, de står väl på typ den billiga att den ej får användas i samband med trafiken?

nix pix harald är grymt massa billiga grejjor.. haha det stod mc-hjälm 499 verkade jävligt fattig köpte den "dyra"

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Som alla sagt tidigare ska en hjälm sitta rätt hårt för den anpassar sig efter ditt huvud efter en stunds användande,

men den ska absolut inte göra ont och inte klämma för mycket i panna för där kommer inte direkt trycket bli mindre när du kör...

Snacka med din mc-affär det vet nog bäst (förhoppningsvis :gnissla )

raZorsharp

sharper than your razors
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Söker 125a, pma
Rasorblade skrev:
Den här ska jag nog köpa!

Het :tummenupp

@ Seyou: tänker inte föra diskussionen vidare eftersom den är meningslös.. Om du nu är så säker på att plasthjälmar är skit så får du väl "tycka" det.

Personligen håller jag också med de andra, att den ska sitta bra osv. och det gör verkligen N83 iaf enligt min mening.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Någon som vet om man kan lacka om en soumy glasfiber hjälm? den är bara skavd efter att jag satt in den i skåpet så ja känner inte för att köpa en ny..

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
prulle skrev:
Någon som vet om man kan lacka om en soumy glasfiber hjälm? den är bara skavd efter att jag satt in den i skåpet så ja känner inte för att köpa en ny..

Gör det inte själv! Gör du fel så hjälper hjälmen lika bra mot stötar som en mössa.

Det är därför man inte ska:
Måla
Klistra på klistermärken
eller göra överhuvudtaget någonting med en hjälm.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Wargen skrev:
Gör det inte själv! Gör du fel så hjälper hjälmen lika bra mot stötar som en mössa.

Det är därför man inte ska:
Måla
Klistra på klistermärken
eller göra överhuvudtaget någonting med en hjälm.

På en plast hjälm ja men ja tror man kunde göra det på en glassfiber hjälm eller?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
prulle skrev:
På en plast hjälm ja men ja tror man kunde göra det på en glassfiber hjälm eller?

Ganska säker på det jag också. En plasthjälm kan bli upplöst/försvagad av lacknafta och alla andra lösningsmedel som finns i lacken, men tvåkomp epoxy/polyester(Det som binder glasfiberväven) är svårt att lösa upp.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Trashcan skrev:
Ganska säker på det jag också. En plasthjälm kan bli upplöst/försvagad av lacknafta och alla andra lösningsmedel som finns i lacken, men tvåkomp epoxy/polyester(Det som binder glasfiberväven) är svårt att lösa upp.

Tack va precis så jag tänkte. Så jag ska nog lacka om den. alt köpa ny då ja orsaka sprikori den när ja kracha. Dock har jag bytt den "frigolit biten" som va i kontakt med marken.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
prulle skrev:
Tack va precis så jag tänkte. Så jag ska nog lacka om den. alt köpa ny då ja orsaka sprikori den när ja kracha. Dock har jag bytt den "frigolit biten" som va i kontakt med marken.

Men är det ens lagligt? Det stod i körkortsboken att en hjälm inte fick lackas om eller att man fick sätta på klistermärken.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
seyou skrev:
Men är det ens lagligt? Det stod i körkortsboken att en hjälm inte fick lackas om eller att man fick sätta på klistermärken.

Stog det att det var olaglgt eller va det bara ett pekfinger?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
prulle skrev:
Stog det att det var olaglgt eller va det bara ett pekfinger?

Saxat från MC-boken:

Lagen säger att alla som färdas på motorcykel (både förare och passagerare) måste bära hjälm. Denna regel gäller oavsett hur kort turen är. Hjälmen ska vara SIS-märkt eller E-märkt. Du får inte måla hjälmen, inte göra hål i hjälmskalet och inte sätta på deklare. (Dekalerna som hjälmtillverkaren satt på är dock tillåtna.)

raZorsharp

sharper than your razors
Gick med
24 Nov 2005
Hoj
Söker 125a, pma
Vem vill ha massa klistermärken på vurpollonet? :lol

Nej, men orka lägga ner tid på att lackera om ändå? Inte så att hjälmens utseende är det viktigaste, lite repor gör ju inget bara de inte e sprickor.. :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy