Hjälm

Mysan

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
Ingen egen än..
Ska försöka hitta en ok hjälm, men tyvärr är inte plånboken alltför stor för tillfället. :(

-Vet ju att en glasfiber hjälm är bättre än plast....men hur mkt bättre/säkrare?
Om jag köper en plast så räknar jag med att ha den 2 år och sen byta den eftersom jag vet att de inte har lika lång livslängd.

-Tips på några plast (integral)hjälmar som är bra. Vet att Shoei passar bra på mig så jag antar att lätt oval form är det som passar (ska naturligtvis åka o prova).

MDS Pro Vent - AGV Daystar =nån som vet hur dessa är?

Davidk

Guest
Mysan skrev:
2162694 Ska försöka hitta en ok hjälm, men tyvärr är inte plånboken alltför stor för tillfället. :(

-Vet ju att en glasfiber hjälm är bättre än plast....men hur mkt bättre/säkrare?
Om jag köper en plast så räknar jag med att ha den 2 år och sen byta den eftersom jag vet att de inte har lika lång livslängd.

-Tips på några plast (integral)hjälmar som är bra. Vet att Shoei passar bra på mig så jag antar att lätt oval form är det som passar (ska naturligtvis åka o prova).

Hur stor är din budget?
Glasfiber hjälmar fördelar trycket vid kollision medans en plasthjälm får all kraft på en liten punkt och spricker.
Så har jag fått det förklarat ifallfall
Jag skulle rekommendera att köpa en hjälm från staterna då de nästan bara kostar en tredjedel av vad dom gör i sverige.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Nitro är prisvärda grejer, välkänt och stort fabrikat i england tydligen :tummenupp

Mysan

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
Ingen egen än..
Davidk skrev:
2162727 Hur stor är din budget?
Glasfiber hjälmar fördelar trycket vid kollision medans en plasthjälm får all kraft på en liten punkt och spricker.
Jag skulle rekommendera att köpa en hjälm från staterna då de nästan bara kostar en tredjedel av vad dom gör i sverige.

Tja...2000kr för tillfället. Gäller det alla glasfiber att de fördelar trycket eller kan det bero på hur många lager glasfiber som den har också? Funderar lite på hur en billigare glasfiber står sig mot en lite dyrare plast....

Köpa en från staterna...via nätet då, eller?

Josef skrev:
2163163 Japp, men dom trycker mot pannan på mig som också har Shoei-skalle.

Jag hittade en Nitro hjälm hos MCPoolen för ca 2.200kr som sitter bra och känns seriös för sitt pris.

Det kanske kan vara nåt... Den skriver jag upp som på min "att testa lista"...

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Ett tips är att sticka och testa så många hjälmar som möjligt och se vilken/vilka som sitter bäst. Kolla sen runt på nätet, finns många sidor i Europa som säljer dessa hjälmarna bra mycket billigare än i affären i stan.
tror inte att AGV sitter bra på dig om du som jag också har Shoei-huvud.

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Davidk skrev:
2162727 Hur stor är din budget?

Det stämmer till viss del. Du ser inte på en utsidan av en polycarbonathjälm att den är krockad men däremot på insidan.

En composithjälm spricker däremot vid en kolission som den ska göra och fördelar trycket över hela hjälmen.

Det är däremot stoooor skillnad mellan composit och composit.

Jag skulle aldrig köpa en hjälm från staterna eftersom skyddet inuti inte är utformat som hos oss i europa, så om en hjälm passar här i sverige betyder inte det att samma hjälm från staterna gör det pga vi har olika huvudform i regel.

swans

SKÅNE RULE
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
gsxr 750 -98
Mysan skrev:
2162694 Ska försöka hitta en ok hjälm, men tyvärr är inte plånboken alltför stor för tillfället. :(

Har du kollat på sportdepan.nu köpte en shoei raid II för 2750:- fraktfritt tog 2dagar att få hem den. de har pro vent för 1995:-

Last edited:

Mysan

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
Ingen egen än..
swans skrev:
2164290 Har du kollat på sportdepan.nu köpte en shoei raid II för 2750:- fraktfritt tog 2dagar att få hem den. de har pro vent för 1995:-

Tack för tipset... ska jag jag kolla!

Stoffe skrev:
2164287 Det stämmer till viss del. Du ser inte på en utsidan av en polycarbonathjälm att den är krockad men däremot på insidan.

En composithjälm spricker däremot vid en kolission som den ska göra och fördelar trycket över hela hjälmen.

Det är däremot stoooor skillnad mellan composit och composit.

Jag skulle aldrig köpa en hjälm från staterna eftersom skyddet inuti inte är utformat som hos oss i europa, så om en hjälm passar här i sverige betyder inte det att samma hjälm från staterna gör det pga vi har olika huvudform i regel.

Jag misstänker att det är just stor skillnad mellan composit och composit som du säger, men sen att veta vad som är bra är ju inte lätt.... :va

Visst, köper man t ex Shoei VET man att man får en säker hjälm. Men det måste ju finns andra märken som är bra men kanske inte lika dyra, vissa saker betalar man ju en del x-tra för att det står ett visst märke på. Jag kan inget om vilka märken som är kvalite och vad som är lågbudget... :confused:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mysan skrev:

Diskuterade detta med en Arai-försäljare för nån månad sen och han sa att dyrare plasthjälmar är lika bra som composithjälmar, utvecklingen har gått så pass mycket framåt och att plasthjälmar skulle vara sämre och studsa vid nedslag och så vidare är en gammal myt som med stor envishet hänger kvar. Eftersom jag själv är uppfödd med den myten vågar jag inte riktigt tro på honom men rent tekniskt sett så är det säkert sant.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Mysan skrev:

Den billigaste glasfiberhjälmen jag känner till är Marushin TNT 800nx, kostar cirka 1800kr (hur dessa är har jag ingen aning om), dock är enda återförsäljare touringbutiken, så om du inte bor i de trakterna kan det bli lite problem..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!