Hjälm??

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Det kan vara så som du skriver... inget jag vill testa iaf.
Har råd byta hjälm iaf vart 5:e år. Ibland är det kul att testa något nytt med :)

Själv har jag en Shark Speed-R och en Shark Raw.
Det där med hjälmar är som sagt svårt då alla har olika huvud form.
Oftast är det så att det man själv har är "bäst"...
HJC,Shark osv osv som nämnts här ovan innan är alla fina hjälmar.

Last edited:

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Har en HJC och har varit nöjd.....
Köpte en shoei GT air förra för att "uppgradera" lite. Den hjälmen suger.
I år kommer jag köpa en HJC RPHA 10 eller 11:tummenupp. Den passar mitt huvud...

Inget illa menat nu men Shoei och HJC är väl totalt olika i formen? tex. Mitt huvud passar Shoei, Agv, Schubert.

Arai gick inte, HJC och Nolan var som att ha en medeltida tortyrredskap på skallen.

Shark har jag inte provat så där kan jag inte uttala mig om lika så Airoh.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det kan vara så som du skriver... inget jag vill testa iaf.
Har råd byta hjälm iaf vart 5:e år. Ibland är det kul att testa något nytt med :)

Själv har jag en Shark Speed-R och en Shark Raw.
Det där med hjälmar är som sagt svårt då alla har olika huvud form.
Oftast är det så att det man själv har är "bäst"...
HJC,Shark osv osv som nämnts här ovan innan är alla fina hjälmar.

Termoplaskrukorna (PC) åldras i sol och där rekommenderas vanligtvis 5år. precis som när man testar andra saker är det säkert baserat på ett visst antal timmar uträknat på en multibrukare som kör x antal timmar/dag på nåt ställe i välden med många soltimmar. Komposithjälmarna är inte lika solkänsliga.

Men vem kör med termoplast?

turboguten

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2015
Hoj
Ducati 900ss Ducati 999s
Mest myter som sprids av företag som hör och häpna, säljer hjälmar!. Kör man 10 000 mil om året och hjälmen ofta är ute i sol och regn kan ju vissa skal-material åldras, men en hjälm åldras ju inte snabbare hemma på hatthyllan än på lagret hos ÅF.

Och att krocka med en 10år gammal hjälm är defenitivt inte som att krocka utan hjälm, ungefär lika smart som att säga att en 10år gammal motorcykel är så långsam att det går snabbare att cykla.

:D Jo jag tänkte väl att få en o annan kommentar om min 13 år gamla hjälm, har en Nolan, minns inte vad den heter mer, som är 25 år , den åkte med i ca 12 år innan jag köpte Arai"en. Har beställt en Hjc r-pha 10 nu. Kunde inte hålla mig när det var så bra pris, få se hur den funkar.....

Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Värst vad ni handlar då. Jag ska inte va sämre. Köpte mig en bandit. Den gamla snygga så klart o ha till bobbern. Men eftersom bobbern är o verkar förbli ett evighetsprojekt. Så har jag bara provat den lite grann. O den suger! De e som om dom 7 små dvärgarna visslar ikapp när man kommer över 70. Snygg rå. Men ingen passform o låter nästan mindre att bara köra med solbrillor.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Shoei xr-1100, förra modellen. Billig nu. Inte supertyst men bra ventilation och sitter som en smäck. Skön inredning.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
Monster S4
Jag är rädd om mitt huvud så skulle inte köpa en shubert eller liknande, de har inte fått 5 stjärnor i brittiska statens hjälmtest SHARP (går att googla). Jag köpte själv nyss hjälm och då bestämde jag mig för att inte köpa en hjälm med mindre än 5 stjärnor. Så det Shubert och de flesta Shoei-hjälmarna gick bort. Kolla SHARP's hemsida, det går sortera på 5-stjärniga hjälmar och då märker du att många av de rekommenderade hjälmarna i denna tråd går bort då de bara är 3 eller 4 stjärniga.

Jag köpte en Shoei XR1100 för 2500kr, 5 stjärnor i SHARP. Sitter jätteskönt på mig iallafall. Tänk på att hjälmen ska passa just ditt huvud.

Shoei GT-Air hade snyggare färgschema men den har bara 3stjärnor (!!) i SHARP så jag valde bort denna hjälm direkt.

Edit: Här är länken http://sharp.direct.gov.uk

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är rädd om mitt huvud så skulle inte köpa en shubert eller liknande, de har inte fått 5 stjärnor i brittiska statens hjälmtest SHARP (går att googla). Jag köpte själv nyss hjälm och då bestämde jag mig för att inte köpa en hjälm med mindre än 5 stjärnor. Så det Shubert och de flesta Shoei-hjälmarna gick bort. Kolla SHARP's hemsida, det går sortera på 5-stjärniga hjälmar och då märker du att många av de rekommenderade hjälmarna i denna tråd går bort då de bara är 3 eller 4 stjärniga.

Jag köpte en Shoei XR1100 för 2500kr, 5 stjärnor i SHARP. Sitter jätteskönt på mig iallafall. Tänk på att hjälmen ska passa just ditt huvud.

Shoei GT-Air hade snyggare färgschema men den har bara 3stjärnor (!!) i SHARP så jag valde bort denna hjälm direkt.

Edit: Här är länken http://sharp.direct.gov.uk

Mitt problem är att mitt huvud passar i HJCs hjälmar, och jag vill inte köpa en hjälm som sitter sämre bara för att få bättre betyg i ett test. Dessutom är det lite knepigt att SHARP inte testar slag mot hakpartiet, där lite styvt 48% av smällarna tar på hjälmarna vid olyckor. Knappt 1% tar i toppen av hjälmen, sedan är det en fördelning av 25% i baksidan, och 12.5% på sidorna, har jag för mig.
Har helt omöjligt att hitta den studien igen, men vet att den gjordes på BTH iaf. :p
Det är ju också lite intressant att hjälmarna får olika betyg på sidorna i SHARPS tester, det borde ju vara ganska snarlika värden på båda sidorna, tycker iaf jag.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring