Hjälm

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Vad är det för material i hjälmen? Plast eller glasfiber?

Själv skulle jag inte köpa en flip-up. Känns inte lika säkert som en "hel" hjälm. Sen har vi ju lite olika uppfattning om vad som är en dyr hjälm. 1800kr tycker jag är en billig hjälm. Från 3000kr och uppåt får man ju riktigt bra hjälmar och de värsta som kostar över 7000kr tycker jag är dyrt.

Sen är ju det viktigaste att hjälmen sitter bra för att skydda så bra som möjligt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
kille_hojdille skrev:
är Airoh Matisse en bra hjälm?

jag har börjat gilla Flip-up konceptet...

priset ligger ju på runt 1800:- så den e gansaka dyr.

Har du verkligen den hoj du säger att du har så ska du nog satsa på en "riktig" hjälm. Flip-up är praktiskt, inget snack om saken, dock är det ju fästen och gångjärn som kan gå sönder vid en smäll, och det kan dels komma in hjälmbitar i ansiktet, och dels gör det ju hela hjälmen mjukare.
1800 är billigt, är det dessutom en fiber-hjälm är det gratis. Fast när det gäller just hjälmar är det vansinnigt att snåla, risken finns att du får ångra den besparingen... Eller att du inte får den chansen om man säger så! :(
Fast som nån sa här, det kan ju verka lite snett att köpa Shoearainolan superturboultraracing för en månadslön, och sätta på nått så klent som nacken...
Mitt tips är att du ska tänka om, hitta en säker hjälm, som sitter bra, är av känt märke, har vettiga spännen, gjord av fiber och du trivs med.

Mr Myagi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
GSX 750 till salu
kille_hojdille skrev:
är Airoh Matisse en bra hjälm?

jag har börjat gilla Flip-up konceptet...

priset ligger ju på runt 1800:- så den e gansaka dyr.

http://www.motorsystem.it/ecomm2/listino/airoh_matisse_neromatt.jpg

Jag har en Matisse och jag tycker den här helt ok! Den är lite brusig när det går lite fortare men det är väl mer eller mindre alla hjälmar... Den är ju också hyffsat lätt för att vara en systemhjälm runt 1450 gr har jag för mig...

Lycka till med hjälmköpet och kom ihåg att köpa en hjälm som verkligen passar! :)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
ok...har ni några tipps på "bra" "riktiga" hjälmar som inte är i Shoearainolan superturboultraracing klaSSen :yoparty ?

jag har hör talas om dyra hjälmar som går sönder/blir oanvänd bara, bara för att man tappar dom :brinnerup , är det sant :confused: ?
iså fall så vill jag veta vilka hjälmar det är, så jag håller mig undan från dom :tummenupp

man vill ju ha bra skydd när man :huvet hehe....

Last edited:

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
kille_hojdille skrev:
ok...har ni några tipps på "bra" "riktiga" hjälmar som inte är Shoearainolan superturboultraracing :yoparty ?

man vill ju ha bra skydd när man :huvet hehe....

Vad är det för fel på Shoei, Arai och nolan då? Du har ju t.ex. AGV, Suomy, Shark m.fl. som gör riktigt schyssta hjälmar annars. Alla hjälmar bör man skrota om man har tappat dom eller slagit i.
Kan du inte slänga upp en bild på din Hayabusa turbo också?

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
SuperMicke skrev:
Vad är det för fel på Shoei, Arai och nolan då? Du har ju t.ex. AGV, Suomy, Shark m.fl. som gör riktigt schyssta hjälmar annars.
Kan du inte slänga upp en bild på din Hayabusa turbo också?

du förstod vist inte ironin i Hoztics text(obs..inte i texten utan just "den biten),,,har inga bilder på han

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
kille_hojdille skrev:
jag har hör talas om dyra hjälmar som går sönder/blir oanvänd bara, bara för att man tappar dom :brinnerup , är det sant :confused: ?

Jag började med en Mathisse... hade snålt med pengar eftersom al annan utrustning, hoj och körskola kostade så förbannat. dessutom var det den första hjälm som satt riktigt bra samtidigt som en systemhjälm var praktiskt när man var på körskolan..

Mathisse är en plasthjälm, därav det låga priset. En plasthjälm "studsar" vid kollision vid marken och du kan nog själv lista ut hur nyttigt det är för din nacke.

En "dyr" hjälm som ShoieAraiNolan är gjorda i olika kompositmaterial.. som glasfiber/kolfiber. Detta gör att skalet kolappsar och absorberar energin vid kollision... därför räddar de inte bara skallen utan även nacken... Det är även detta som gör dem obrukbara om man tappar dem eftersom skalet då skadats...

Alla hjälmar skall egentligen bytas ut vid lite värre fall...

Jag köpte mig en Shoei XR-1000 Alloy och det är en grym skillnad i passning.. Det känns helt enkelt mycket bättre/säkrare/rejälare...

Jag har båda hjälmarna... Shoei:en är 150g lättare..

Vill du snåla på det viktigaste skyddet du köper så är det upp till dig. Jag skulle nog ändå rekomendera at du iaf gick upp en prisklass och tittar på hjälmar som typ X-lite och Soumy och AGV... X-lite har ju fått bra test-utlåtanden trots sina låga priser...

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Kan lätt rekommendera shoei XR-1000, en marksyning med den kändes som öm smekning från en söt tjej. Kan köpas för ca 3k om du köper utan motivlack. Prisvärt och bra. Ska köpa en sån igen.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
FUBAR skrev:
Kan köpas för ca 3k om du köper utan motivlack.

MaTTsvart ska det vara :yoparty

men hur är det för er med "dyra" hjälmar. köper ni en ny för "4000" om ni tappar den när ni ska låsa hojjen eller nått, eller går dom inte sönder "så" lätt så att den måste bytas om man tappar den en gång?

Last edited:

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
kille_hojdille skrev:

men hur är det för er med "dyra" hjälmar. köper ni en ny för "4000" om ni tappar den när ni ska låsa hojjen eller nått, eller går dom inte sönder "så" lätt så att den måste bytas om man tappar den en gång?

Man är medveten om att om man tappar hjälmen så får man punga ut 3-4k för en ny. Iochmed det så håller man ganska hårt i den och man slipper bekymret.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
kille_hojdille skrev:

Men alltså, jag tror inte hjälmen pajar för att den glider av sadeln ner i backen, men som sagt, man är rädd om den. Men vurpar du med den (även om den bara tar i lätt i asfalten) så är den förbrukad.
Jag fick en demostration av en säljare, han kastade en plasthjälm i backen och den studsade upp 1 meter igen, hade det varit glasfiber så hade den stannat på fläcken. inte mycket att orda om där, vill du att ditt huvud ska studsa som en studsboll på marken så köp en billig plasthjälm. LIDL har kanske sina hjälmar för 299:- kvar.
Men är du rädd om ditt liv så skiter du i krogen 2 helger och köper en ordentlig hjälm för 3-5k

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
FUBAR skrev:
så skiter du i krogen 2 helger och köper en ordentlig hjälm för 3-5k

ok...ni kan väll skriva lite om vad ni har för hjälmar och vad ni tycker om dom...

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
No1 skrev:
Eeehh... :va

1800kr är INTE dyrt utan visar snarare att hjälmen i fråga är en LÅGPRIS HJÄLM med inte alltför bra skydds kvaliteter...

Patrik,
SWT Racing...

Det är nästan lägre än glocalnet...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...