Hjälmar från Handelsboden

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
2 saker talar emot den och det är att den är öppningsbar och i plast (inte glasfiber).

Öppningsbart är kanske smidigt om man stannar och ska byta ett par ord med medresenärer kanske, men vem kan lova att den håller sig stängd vid en vurpa? Är ju lite personligt, men jag vill inte ha vare sig öppningsbar, eller öppen, hjälm av den anledningen. Kan lätt komma på 10 saker jag hellre utsätts för än att skrapa ansiktet mot asfalt i hög fart... :rolleyes:

Plast är ett omdebatterat ämne i hjälmar då många påstår att det studsar istället för att, som glasfiber, gå sönder och absorbera kraften. Men för att få sälja är den ju CE-godkänd iaf.

http://sharp.direct.gov.uk/ är en bra sida där man på ett hyggligt oberoende sätt kan få lite hum om hjälmars kvalitéer.

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Kollade faktiskt inte så noga på vad den va gjort av, ja är den av plast så är det avgjord.. Ska jag köpa ny hjälm ska den va av glasfiber inget plastskit.
Ska kolla på sidan, tackar för tipsen!

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Testa runt är väl som vanligt bästa tipset.

Jag hade en Lazer hjälm från handelsboden för runt 2000kr. Hängde med tjejen som skulle köpa hjälm hos en annan handlare, hon provade en Arai hjälm. Jag kunde inte låta bli att också testa en. Den var grymt mycket skönare passform jämfört med min Lazer... så jag köpte den. Det hade jag förvisso aldrig vetat om jag inte testat den. :p

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Är det just en öppningsbar hjälm du söker?
Nu råkar det ha sig så att jag har en Nolan N103 till salu då det visade sig att jag har mer av ett Arai huvud, dvs lite mindre runt än Nolan.
Nolan N103 var, när jag köpte den, den enda öppningsbara hjälmen som var godkänd som integral, dom andra var bara godkända som öppna hjälmar, dvs hakskyddet kunde åka av eller gå sönder och inte skydda som man förväntar sig.
Min Nolan är signalgul vilket gör dig mycket synlig i trafiken. Den har även inbyggt solskydd.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Alla billigare hjälmar på marknaden är vad jag vet gjorda av plast. Inte ens värt att kolla på hjälmar under 3000 kr om du vill ha glasfiber eller kolfiber... (Ok kanske finns ngn men det är iaf min bild av det)

En annan sak som du bör tänka på om du ska köpa en hjälm med integrerat solvisir är att skalet på hjälmen blir större för att få plats med visiret och hjälmen blir tyngre och klumpigare...

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Ja är väl mest öppningsbar tänker på sommaren när det är jävligt varmt specieltl om man kör inne i stan. Jag har en arai hjälm sitter som hand i handska. Vilken storlek, ålder och hur mycket?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kan intyga att plasten spricker, nu var jag iofs borta i 9timmar endå :hihi

...Men jag köper inte sån billig skit igen så den här gången fick det bli en Shoei XR-1100 + spegelvisir = 7700kr ...men fan va nöjd jag är! :tummenupp

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kört med Biltemas öppningsbara hjälm http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Systemhjalm-82652/ och har bara gott att säga om den hjälmen bortsett från tyngden som var klart över smärtgränsen.Gick över till deras Integralhjälm av komposit och kolfiber som vägde klart mindre och var betydligt trevligare.Gick till och med att blossa i den med hjälmen på.Men det är ju klart, den kostade inte 7000:- så den exploderar säkert efter en vecka ... LOL. :crash

http://youtu.be/MOdrCxBUyyI

Last edited:

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Har vurpat med en Laser integral plast hjälm jag köpte på extrapris 600kr. Inga sprickor eller hål men jag kanade mest,skrapade bort massor av material och halva visiret.Den gjorde sitt jobb jag klarade mig med en öm axel och skrotad hoj. Har plasthjälm nu igen något dyrare.
Provade en öppningsbar billig hjälm (2000kr ca) ingen höjdare då det knakade och knastrade och levde om där de olika delarna möts.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
http://www.karlssonshjalmar.se/sv/m...tegralhjalm-glasfiber-black-silver-grey-.html
Har testat 3st (?) sådana.. Värsta vurpan slog jag i huvudet rejält...
Kan tillägga att jag kasserade 3st värsta Shoei innan jag köpte denna model.
(köper iofs en ny hjälm varje år...)

+ Pengen
+ Personligen krocktestad
+ Billiga visir
- Snabbfäste
- Blir lätt imma på insidan, jag sätter dit Shoies im-visir (Pinlock?)

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Tips är att åka dit och kolla i butiken, dom har mycket på rea som är sedan förra året.

Jag köpte en KBC hjälm som de sålde ut för 75% av ordinarie pris. (fjorårets modell)
Komposithjälm tillverkad av kolfiber, kevlar och glasfiber.

Tror ordinarie pris var 3 495 och jag betalade 874:- :)
Det tonade visiret kostade nästan lika mycket ;) ca 490 ..

Sitter jäkligt skönt.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vi är jävligt störda i huvet i sverige med hjälmar och priser, och ingen vill köpa en billig hjälm, därför höjer vissa tillverkare priserna som satan i sverige för att sälja mer och det verkar ju fungera. Så dumma är vi här....

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Handelsboden säljer ju Lazer också, själv gillar jag deras hjälmar skarpt å priset är inte mycket högre än den du länkar till!

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Ja dom som inte skiter pengar köper sina hjämar från England momsfritt

Eller USA, har beställt 9 hjälmar därifrån (2 till mig, resten till kollegor och vänner), rakt av halva priset mot Sverige för samma hjälm, plus att man kunde få tag på motiv och färger som inte finns här..
Tycker annars att man ska stötta svenska företag men jag är definitivt inte dubbla-priset-patriot.

Beställde till företag också så inga problem med import och tull.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...