Hjälmar

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Svårt att bestämma sig.

Hittade en suomy för halva priset förut, 2000:- hade kostat 4000:-. Skulle det vart ngt kanske?

Frågan lyder egentligen bara, är det någon skillnad på arai-, shoei-, x-lite-, suomy- och dainesehjälmar?

Om man kollar i pris runt 4a, max 5 tusen i pris (ordinarie)

tacksam för svar, som vanligt :tungan

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Alla hjälmfabrikat du omnämner har en "egen form" och endast ditt huvud kan avgöra vilken hjälm du ska ha. Själv testade jag runt en massa innan det blev Arai. Inte det billigaste alternativet men klart det bästa för mitt huvud. Shohej satt som en potta skit som ett exempel. Bara att testa runt som sagt.

Om nu en Soumy passar kalas och priset är det rätta är det bara att köpa!

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
hjälmar

hållundan skrev:
Alla hjälmfabrikat du omnämner har en "egen form" och endast ditt huvud kan avgöra vilken hjälm du ska ha. Själv testade jag runt en massa innan det blev Arai. Inte det billigaste alternativet men klart det bästa för mitt huvud. Shohej satt som en potta skit som ett exempel. Bara att testa runt som sagt.

Om nu en Soumy passar kalas och priset är det rätta är det bara att köpa!

Låter bra! Men ska pröva, följa ditt råd!

hur är det förressten med shark hjälmar, vet inte vad de kan kosta, men en kompis köpte en för 1700. Men jag vill nog ha ngn dyrare, sägs att man bör köpa runt 4+ ordinarie pris! eller?:D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
fortsomfan skrev:

hur är det förressten med shark hjälmar, vet inte vad de kan kosta, men en kompis köpte en för 1700. Men jag vill nog ha ngn dyrare, sägs att man bör köpa runt 4+ ordinarie pris! eller?:D

nu kanske inte jag är så påläst men du har olika sorters hjälmar också

plast/ glasfiber tror jag, plasten är sämre mer billig spricker vid smäll och stöten mot huvudet blir mer fixerat vid en punkt med en glasfiber tar smällen upp större yta och kanske skyddar mer, vet inte om det var försälnings snack eller sant men ja köpte en glasfiber vet inte riktigt vad den heter med tror VX-1 KBC mycket nöjd:)

Lycka till!

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Mr Helmut skrev:
nu kanske inte jag är så påläst men du har olika sorters hjälmar också

plast/ glasfiber tror jag, plasten är sämre mer billig spricker vid smäll och stöten mot huvudet blir mer fixerat vid en punkt med en glasfiber tar smällen upp större yta och kanske skyddar mer, vet inte om det var försälnings snack eller sant men ja köpte en glasfiber vet inte riktigt vad den heter med tror VX-1 KBC mycket nöjd:)

Lycka till!

Spekulera kan han göra själv :)

Plasthjälmar skyddar huvudet lika bra som glasfiber & dyl.
Påfrestningar på nacken blir dock ofta större då plasthjälmen studsar mot marken istället för att ta upp smällen.

Rätta mig gärna, för har jag fel så vill jag veta det.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
fortsomfan skrev:

Sharks hjälmar är de som passar mitt huvud bäst.
Har själv en RSR2 som jag köpte från http://www.moto-plus.com/

Är mycket nöjd.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sov gott!

tarmac skrev:
Spekulera kan han göra själv :)

Plasthjälmar skyddar huvudet lika bra som glasfiber & dyl.
Påfrestningar på nacken blir dock ofta större då plasthjälmen studsar mot marken istället för att ta upp smällen.

Rätta mig gärna, för har jag fel så vill jag veta det.

Jo men du har fel:kocko

Får du en kraft på en punkt så får du lättare till en retur stuts, glasfiber hjälmen dämpar detta fenomen.

Ärligt så säljer jag inte hjälmar men jag tror på det ja skriver å det du skriver också , förutom att jag har fel :hihi

Blir nu inte så sur gröna mannen, lite ironi

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
fortsomfan skrev:
Svårt att bestämma sig.

Hittade en suomy för halva priset förut, 2000:- hade kostat 4000:-. Skulle det vart ngt kanske?

Frågan lyder egentligen bara, är det någon skillnad på arai-, shoei-, x-lite-, suomy- och dainesehjälmar?

Om man kollar i pris runt 4a, max 5 tusen i pris (ordinarie)

tacksam för svar, som vanligt :tungan

Du får nog kolla upp tillverkarna och deras tester för att hitta den hjälm du tror mest på. Prislappen är inte alltid rätt sätt att mäta en hjälms kvalitet.

Sök på hjälm och test så får du en del väldigt intressanta träffar.

Men en sak är ju alltid sant och det är rätt passform.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Mr Helmut skrev:
Jo men du har fel:kocko

Får du en kraft på en punkt så får du lättare till en retur stuts, glasfiber hjälmen dämpar detta fenomen.

Ärligt så säljer jag inte hjälmar men jag tror på det ja skriver å det du skriver också , förutom att jag har fel :hihi

Blir nu inte så sur gröna mannen, lite ironi

:kocko Jag är alltid sur... därav den gröna färgen :rofl

pellegas

Endast döda fiskar följer strömmen.
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Hyosung 650
Det är som vanligt att du får vad du betalar för.

Alla hjälmar som säljs är godkända, (i princip alla). Vilket betyder att de uppfyller lägst kraven för skydd mot skallen.

Det du betalar extra för är:
-om du vill ha en hjälm i glasfiber i stället för plast, glasfiber beter sig lite annorlunda än plast vid själva smällen. (bättre eller sämre får du själv bestämma)
-Och du betalar för detaljerna, jämför ex listen som tätar visiret på en "billig" och "dyr" hjälm.
-Kan du ta ut och tvätta inredningen? Då blir det ett steg upp på pris skalan.
-Hur är ventilationen upppbyggd?
-Hur påkostad är inredningen?
Men som sagt skyddar gör de.

Köp en hjälm som sitter skönt på din skalle. Och tänk på att du töjer in den efter ditt huvud, så köp inte för stor.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
väldigt enkelt att välja hjälmvariant (material)

tag en plasthjälm & en glasfiber/kolfiberhjälm..

Håll dem så högt du kan över huvudet & släpp dem samtidigt.

plasthjälmen kommer studsa minst en meter upp & den andra kommer kanske studsa några centimeter...

Välj nu .

Vilken hjälm skulle du vilja ha din SKALLE i ?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
lånar tråden lite med att fråga vars i sverige man kan hitta hjälmar av märket "AIOH" ???

Fastblack

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
CBR 600 RR
En viktig sak när man står och väljer mellan en plasthjälm och en dyrare hjälm som är gjord av glasfiber eller annat komposit material är att ett kompostmaterial inte åldras på samma sätt som en plasthjälm. Sen finns det 100 saker till som det går att diskutera om. Finns säkert någon plasthjälm som är bättre än vissa fiberhjälmar också.
Mitt råd är att du köper en fiberhjälm som passar ditt huvud bra och att du köper ett välkänt märke. Något av de märken du nämner.

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
sven666 skrev:
lånar tråden lite med att fråga vars i sverige man kan hitta hjälmar av märket "AIOH" ???
Är det en skåning eller japan som har gett dig tipset? Isåfall antar jag att du menar Airoh . Maila dem.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Va och köpte en hjälm idag... Kan bara konstatera att alla olika hjälmar sitter väldigt olika på skallen. Va bara en modell som ville på mitt huvud. Så det är bara testa sig fram

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Hjälmar studsar inte mer eller mindre för att det e plast eller komposit, kan nån ta död på den myten. Självklart så studsar en hjälm om du släpper den på backen. Men det gör dom inte med huvet innuti. Blir en viss retur smäll såklart, men inte så det ska skada nacken.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024