Hjälmar?

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
hejsan!

tänkte köpa mig en ny hjälm... har kollat lite på shark och arai.. nån som kan rekomendera nåt? vore snällt :)

Hanks

hellre snabb än snygg
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
525
okej.. ska åka å prova nåra olika då å se vilken som e bäst... tack så mkt :)

hellstok

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
cbr 1000rr -06 & ktm exc 525 -04
Bara att åka o prova.
vissa har ap-skallar, vissa nolan, några arai osv.. : )

lycka till!

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har precis köpt en sådan som Blom säljer, mkt skön hjälm :tummenupp

P Andersson

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
kawasaki zx10r
skallform

Hanks skrev:
2138687 hejsan!

tänkte köpa mig en ny hjälm... har kollat lite på shark och arai.. nån som kan rekomendera nåt? vore snällt :)
beror helt vilken form du har på skallen, har oftast måste modifiera mina hjälmar med hjälp av rondell mm. Bästa tipset jag kan je är att kontakta tillvekare och få en formsydd hjälm. :huvet

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Nån som vet vem som säljer Soumy hjälmar i mälardalen? Jag vet att jag har sett dom någonstans, men kan inte komma ihåg vart ;)

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Frågar du mig blir svaret Shoei. Men åk och prova en hjälm. Den ska sitta så tight att du biter dig själv i kinderna och så ska den inte fara ner allt för mycket över ögonbrynen/ögonen när du håller huvudet stilla och någon drar ner hjälmen. Lite smärta blir det men den töjer sig alltid efter din huvudform.

Don Danielsan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Ducati 749s
köp en som sitter klockrent och ej trångt någonstans...

alla har olika form på skallen och olika hjälmar passar olika form...

lycka till :tummenupp

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Åk och prova som sagt. Har precis varit runt och provat en hel drös massa olika hjälmmärken för att en gång för alla hitta det märket/modellen som passar mitt huvud bäst.
Det jag har märkt är att Arai och Shoei har liknande passformar, dock passade Arai mitt huvud något bättre.
Suomy, AGV och Shark verkar ha ungefär samma passform, bred vid sidorna och smalare fram/bak. Helt fel för mitt huvud men kanske rätt för dig.

edit. Klämmer hjälmen i pannan så att du får röda märken, ta en större storlek. Hjälmar töjs ut efter ett tag, men inte alls lika mycket i pannan som vid sidorna.
Har haft det problemet med i princip alla hjälmar jag köpt, never again! Det är inte kul att köra med en hjälm som trycker i pannan... :3freak

Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Det är bara att testa, på mitt huvud sitter shoei perfekt, jag köpte en x-spirit. Damen köper Arai då det passar henne bättre.
Så länge man köper bra hjälmar av de större märkena skall det nog inte vara någon större skillnad, dock hade jag hoppats över Liedls hjälm för 199 även om den satt som en smäck.

/F

Becker

Medlem
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99 Suzuki rm250 Yamaha R1 -03
Själv testade jag diabolic för jag tyckte den såg ball ut men den satt inte lika bra som den X-spirit jag har nu och abe norick replican ser ju ball ut med :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...