hjälmar..

snake_415

frün sukke ti yamma
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
yamaha R1 -08
tjena tänker köpa ny hjälm nu i höst men vet inte vad ja ska köpa riktigt undrar om nån som kan rekomenderas för ett hyfsat bra pris kollade på shoei tyckte den kändes kanon men de kan ju finnas andra oxå.. :)

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har en Shoei Z-one och är väldigt nöjd.
Många tycker modellen XR-1000 är väldigt bra. Tyckte formen var bättre på Z-one. Ventilationen av hjässan är riktigt bra och kyler en hel del (även på XR-1000).
Men som alltid: ingen skalle är den andra lik=Prova!

Nolan har jag haft för länge sedan, men passar inte mig. Den verkar vara för "klotskallar".

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
snake_415 skrev:
tjena tänker köpa ny hjälm nu i höst men vet inte vad ja ska köpa riktigt undrar om nån som kan rekomenderas för ett hyfsat bra pris kollade på shoei tyckte den kändes kanon men de kan ju finnas andra oxå.. :)
Provar BMWs SportIntegral. Den är kanonbra tycker jag.

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Jag hade Shoei tidigare, men den passade nog inte min huvudform riktigt... Arai Asto R passar mig däremot kanon, lite dyrare men grymt mycket skönare!!! :tummenupp

Tror du inte kan gå på rekomendation utan prova dig fram och köp den som sitter bäst.

snake_415

frün sukke ti yamma
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
yamaha R1 -08
Wellcraft skrev:
Jag hade Shoei tidigare, men den passade nog inte min huvudform riktigt... Arai Asto R passar mig däremot kanon, lite dyrare men grymt mycket skönare!!! :tummenupp

Tror du inte kan gå på rekomendation utan prova dig fram och köp den som sitter bäst.
ja ja får väl testa lite olika då innan man bestämmer sig ..

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Shoei XR-1000 är kanon. Hade en Z-One innan men XRn är klart tystare, annars är de jämbördiga. Sen varierar ju skallformen som sagt...hade gärna kört Arai men nu har jag inte sluttande pannlob så det får bli Shoei...

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
En hjälm som jag tycker att du borde prova är Schubert. De gör inte de lättaste hjälmarna men de är lyxiga. Jag var mycket nära att köpa en Schubert när jag fick 50% rabatt på en Suomy.

KjellF

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har haft

SHARK XRX= Fungerade bra, lite väl mycket lyft i högre farter och den var kanske något tung med sina 1600 gr, men fungerade bra. Den bästa jag haft vad gäller imma. Billigt, men bra skydd ändå(Smällde i 70 med huvudlandning utan problem). Tråkiga färger bara. Lite svårt att byta visir.

Suomy /Ducati = JÄTTEBRA hjälm. Lagom lyft, lågt luftmotstånd och lätt, bara 1200gr. Kanonbra hjälm som passade min skall perfekt. Enkelt att byta visir var det också, men det var lite kurviga, så det var svårare att få med sig ett extra visir vid längre färder utan packning.

OGK FF4 GP = Bäst hittils. Lyftet är bra i alla farter, väger iofs. 1300 gr, men det märks inte. Bra ventilation. Imma är ett litet problem, men inte jättestort. Bäst är att den har pinlock för utanpåliggande tear-off´s. Vill man ha spegel eller mörkt visir så lägger man på det tear-off;et. Om det blir mörkt så tar man av det, rullar ihop det och stoppar det i fickan. Tearoffs köper man nya istället för att hålla på med repiga visir.

Men som sagts tidigare: PROVA!!
Det viktigaste är att hjämen sitter bra på skallen och att det är en composit hjälm (inte plast!) Åk till en handlare och prova dig fram till en som funkar.
Oavsett vilken du väljer, vill jag VARMT rekommendera tear-off lösningen som skall gå att göra på alla hjälmar (enligt de jag snackat med). Jag köpte min OGK från England för 2200:-, men den kostar 5000:- i Sverige. Företaget var www.mandp.com Hyfsad leveranstid på ca 10 dagar och trevlig personal. De säljer iprincip alla märken.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...