Hjälmfråga

johanswe

Ny medlem
Gick med
6 May 2021
Hoj
.
Hej! Håller på att ta MC kort och tänkte köpa en egen hjälm när jag tagit kortet. Är total tork i denna hjälm :https://simpson-europe.com/sv/simpson-hjaelmar/carbon-bandit.html

Jag förstår att det inte är en godkänd i EU men nu till min fråga:

Hur ofta kollar herr blå hjälmar? Och kanske är det dumt att köpa en sådan dyr hjälm som ej är godkänd?

mvh Johan

Bifogat

• carbon-bandit.jpg
    carbon-bandit.jpg
    61.8 KB · Visningar: 22

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Hur ofta kollar herr blå hjälmar? Och kanske är det dumt att köpa en sådan dyr hjälm som ej är godkänd?

mvh Johan
1. Och varför är den inte godkänd? Ja, jag vet ju inte. Men gissningsvis för att är den för dålig för att klara kraven som ställs för att skydda din hjärna vid en olycka.

2. Herr Blå? Tänk inte på honom. Tänk på dina egna skallskador vid en olycka. Tänk på ett liv som grönsak. Eller tänk på inget liv alls.

Så köp inte en icke godkänd hjälm.

EDIT: Beklagar om jag låter tjurig. Men ibland måste man tala klarspråk. ;)

johanswe

Ny medlem
Gick med
6 May 2021
Hoj
.
1. Och varför är den inte godkänd? Ja, jag vet ju inte. Men gissningsvis för att är den för dålig för att klara kraven som ställs för att skydda din hjärna vid en olycka.

2. Herr Blå? Tänk inte på honom. Tänk på dina egna skallskador vid en olycka. Tänk på ett liv som grönsak. Eller tänk på inget liv alls.

Så köp inte en icke godkänd hjälm.

EDIT: Beklagar om jag låter tjurig. Men ibland måste man tala klarspråk. ;)

Den är SNELL godkänd ( USA ) och FIA godkänd så dålig är det garanterat inte. Och vad jag har hört så har dom hårdare krav på tester i USA än Europa.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har kollat på dom men inte riktigt fastnat för den hjälmen men helt klart ett alternativ!
Den går ju inte att öppna för att äta KORV! Även när jag körde dragracing körde jag med korvätarhjälm.
Och... man behöver ju inte öppna korvluckan ifall man skäms över uppfällbarheten inför polarna men kan göra det i smyg när ingen ser på.

:hoppskrat

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den är SNELL godkänd ( USA ) och FIA godkänd så dålig är det garanterat inte. Och vad jag har hört så har dom hårdare krav på tester i USA än Europa.
Det är ju en annan sak, det skrev du inte i klartext. Frågan handlade om att köpa "hjälm som ej är godkänd". Det finns ju gott om sådana på nätet som är mer eller mindre kass, men som vissa ändå använder.

generellt blir då svaret "nej". Även om det förstås kan finnas undantag som kanske i det här fallet.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Är det samma? Isf så hör av dig till grabbarna på Smx, jag har fått riktigt bra service där!

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Hej! Håller på att ta MC kort och tänkte köpa en egen hjälm när jag tagit kortet. Är total tork i denna hjälm :https://simpson-europe.com/sv/simpson-hjaelmar/carbon-bandit.html

mvh Johan
Hej Johan, kul med körkortet!
jag skulle avråda dig från den där hjälmen. Främst pga att det verkar vara en hjälm avsedd för bilkörning, googla Snell SA2020 så ser du. Annars har du rätt i att Snell är hårda i sin bedömning men de har olika kategorier. Det syns också ganska väl på hjälmens utseende att det inte är en godkänd mc-hjälm.

Men om du har en såpass god hjälmbudget så kan jag glädja dig med att du får en top-of-the-line hjälm för ca hälften. Kolla in nya Arai Quantic t.ex. som dessutom är ECE22.06 godkänd! Eller nya Shoei NXR2 som släpps i höst. Söker du mer streetfighter look så kanske Arai Concept-X kan vara nåt?

Det är fler parametrar än ECE-certifiering att ta hänsyn till också. Passform och ventilation är viktigt! Men även komfortdetaljer som visirlåsningen, ev pinlock, tvättbar inredning och vikt. Investera i kvalitet = Arai eller Shoei. Inga andra märken slår dem.

Lycka till med kortet och hjälmköpet!

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Den går ju inte att öppna för att äta KORV! Även när jag körde dragracing körde jag med korvätarhjälm.
Och... man behöver ju inte öppna korvluckan ifall man skäms över uppfällbarheten inför polarna men kan göra det i smyg när ingen ser på.

:hoppskrat
En riktig korvätarhjälm har ingen lucka alls! ?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kan du förklara vad det är du gillar med den hjälmen. Är det bara utseendet eller något annat?
Det ställs nog andra krav på en MC-hjälm än på en bilhjälm.
Vad har du emot en normal MC-hjälm?

Raderad medlem 51742

Guest
En bilhjälm och en MC-hjälm är konstruerade för två olika ändamål, har olika egenskaper och testas olika. Medan bilhjälmen skall klara enstaka slag i en riktning (t ex mot ratten) behöver en MC-hjälm vara konstruerad för olyckor där man tumlar runt, glider på marken, slår i flera gånger och där utstickande delar på hjälmen riskerar fastna i ojämnheter och orsaka stora vridande krafter på nacke osv.

En bilhjälm utsätts inte heller för naturens element på samma sätt som en MC-hjälm. Det innebär helt andra krav på ventilation, motverkan av vindbrus, visirets täthet, sikt, hur den påverkas av fartvinden osv jämfört med en bilhjälm.

Köper du en bilhjälm, oavsett hur exklusiv och avancerad den är för bilanvändning, riskerar du förutom bristande skydd vid MC-bruk även att bli rejält besviken vid daglig användning, när du märker att den inte klarar de krav på komfort och funktion som är förknippade med MC-körning.

Ytterligare en aspekt att väga in är att försäkringsbolagen kan ha krav på godkänd skyddsutrustning och då riskerar man nekas eller få reducerad ersättning vid en olycka.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA