Hjälmfrågor.

Manne_

Ja lovar.. jag är seriös! :O
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Cbr 900RR
Tänkt lägga ca 2000 på en ny hjälm, var iväg igår å provade lite.

Dom flesta hade en lite tygbit som hamnade under hakan, kan tänka mig att den hjälper ganska mkt mot vinden, eller är de bara en onödig skitgrej?

Har en fråga ang material, den ena av hjälmarna ja provade var i plast, alla andra var i glasfiber?
Hur viktigt är materialet egentligen? De var ju ingen 500 kronorshjälm så ja blev lite förvånad när han i butiken sa att den var i plast.

En sak till ja reagerade över, vad är de med mattsvart å hjälmar? :va
Varannan hjälm var ju mattsvart. :gnissla

Funderar lite på å lacka hjälmen i samma veva som ja lackar hojen, så de blir matchande, fast då kanske ja blir mobbad... :hihi

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
:flaimbait eller?? :hihi
Tybiten kan du klippa, verkar inte finnas så mycket att skydda.... :D

om inte så kan du ju fundera på nedanstående..

Lägga 2k på ett av dom absolut viktigaste skydden??
Vad la du på hojen om man får fråga??
Inte meningen att vara ett :arsele men spar på något annat...

Plasthjälm är väl lite mer åt moppefucko håller så satsa på en "glasfiber"
hjälm.. Det absolut viktigaste är att du hittar en hjälm som sitter helt rätt.
Men jag skulle nog ta och gå upp lite i pris så du åtminstone får tag i en KBC eller Lazer instegsmodeller..

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
iofs kan man få en OK hjälm för 2 k om man bara orkar leta på nätet. Nar jag ville ha en ny Shoei Z-one nyss (jag vet att det är en utgången modell men i mitt tycke en makalös bra kanonhjälm med lite speciell passform) så hittade jag den på nätet för 149 € nyss..

Det finns en hel del X-lite mm av förra årets lackeringar mm som man kan få för dryga 2 k och X-lite räknar jag som ett riktigt bra märke.

Hellre en X-lite som siter bra än en X-Spirit som inte sitter bra..

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag gick in på SHARP
sökte på 5 stjärniga hjälmar såg ut en i lagom prisklass som
såg snygg ut, provade och köpte den sedan ;)

Blev en AGV S-4 för min del.
Sen så är väl SHARPs tester inte riktigt hundra enligt vissa
men det är iallafall nån sorts intyg på att det är en bra hjälm.

Last edited:

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
Är väl inte expert på området men en hjälm för 2k ska väl duga mer än väl om man kör efter hastighetsbegränsningarna. Skillnad om man ska köra på bana däremot.

Själv kommer jag åka offroad-hoj och kommer väl inte köra över 100km/h alltför ofta då det inte är bekvämt och i de farterna duger de mesta MC-hjälmar. Kommer för övrig åka med crosshjälm som är gjord av Polykarbonat, vet inte om det är det ni kallar för plast men tror det. Valde den mest för att den satt hur bra som helst på mig jämfört med andra. Testade även en FOX som var gjord i glasfiber men passformen var inte lika bra.

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Man vill väl inte ha en hjälm som "duger" och hur bedömer du det?
Väldigt stor skillnad på att vurpa och kana lite längs asfalten jämfört
mot att bli påkörd av en bil eller köra in i ett träd.
Betydligt högre energier som ska ta vägen någonstans i de två
sistnämnda, i första faller kan nog en cykelhjälm duga om det vill sig väl
.... men det låter väldigt dumt att räkna med att den ska räcka till.
Ursäkta moraltants fasonerna...

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Hoj
Gixser
Tycker du inte ska spara på just hjälmen.Det e du som bestämmer men sedan när olyckan så e det hjälmen som bestämmer hur bra den ska skydda ditt huvud liksom.Jag kör med en shoei xr1000 kenan och trivs med den och säker!

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Skillnaden mellan plast, glasfiber och kolfiber hjälmar är "hur mycket dem studsar" när du faller. Släpper du en plast hjälm från 1-2m så studsar den = att du kommer få allvarliga nackskador, en glasfiber hjälm studsar lite men inte mycket alls, en kolfiber hjälm däremot spricker på insidan, skalet av kolfiber absorberar hela kraften och sprider det så att hjälmen krossas, visst du kommer inte kunna använda den igen, men den kommer inte studsa och du får inga nackskador pga en dålig hjälm iaf.

Problemet med en glasfiberhjälm och kolfiberhjälm är att du måste vara riktigt rädd om dem, tappar du en kolfiberhjälm från ca 1m så är det bara att skrota den, får då har den "spruckit" den ser hel ut men på insidan är den inte lika vacker!

Huvudet är den viktigaste delen på kroppen så lägg pengar där, jag har och kommer alltid köra med en dyr hjälm. En dyr hjälm är en bra hjälm i många fall.

Inget ont mot dig nu, men blir så trött i allmänhet på folk som har en budget på 70papp, köper en mc för 60-65 och kommer senare på att skydd är dyrt och då köper något billigt.

Reservation för att jag kan ha fel om det ang hjälmarna (vet inte om det är kolfiber eller komposit hjälm det heter), säger bara det farsan sagt till mig.

Mitt tips, spar lite pengar och köp en glasfiber alternativt en kolfiber hjälm när du har pengar till det:)
A själv kör jag med en Fox V3 hjälm gjord utan komposit material.

Over and out, peace!

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har för mig jag läste något test där den farliga plasthjälmens underlägsenhet gentemot glasfiber helt avfärdades,kan varit länkat härifrån SH till och med.

Om jag minns rätt så hade den ena(tror plast men inte säker)nackdelen att den åldrades snabbare men färska hjälmar hade ungefär samma säkerhet oavsett material(livärdiga nu alltså,inte sämsta plast mot top of the line komposit)

Som skrivet tidigare i en annan tråd om just hjälmar vilken min poäng var att en bra passform som sitter rätt på huvudet måste vara första prioitet,sedan kan man kolla vilka av dom som passar som fått bäst i valfritt test man själv litar på,då har man åtminståne lurat sig själv att tro att man har det bästa som passar på huvudet men ändock passar.

Henrik

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Fan så mycket skitråd har jag aldrig sett, plasthjälm-studsar?

Du.... säger som nån annan här läs sharks test eller nån motsvarighet, köp inte en Shoei för 7 papp och tro den är överlägsen när du kan få en bra hjälm runt 3000kr kanske tom bättre än 7000-kronors hjälmen säkerhetsmässigt iaf, komfort är oftast det man pröjsar för extra....

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*

Du.... säger som nån annan här läs sharks test eller nån motsvarighet, köp inte en Shoei för 7 papp och tro den är överlägsen när du kan få en bra hjälm runt 3000kr kanske tom bättre än 7000-kronors hjälmen säkerhetsmässigt iaf, komfort är oftast det man pröjsar för extra....

Okey mr expert!

Släpp en plast hjälm och en komposit hjälm från 1-2m och se vilken som studsar. :glömdet

Sen så sa jag inte att han skall köpa en race hjälm för 7 papp:va

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
Kan inte säga vad som är bäst att den studsar eller inte, men en tanke jag fick bara.

Låt oss säga att du gör en vurpa på asfalt och farten är 130 km/h, något går fel och du gör en rejäl vurpa och får en flygtur. När du landar så slår du i huvudet ganska hårt. "-Om jag förstått det hela rätt så går "glasfiberhjälmen" sönder mycket mer då än vad plasthjälmen gör?" men med tanke på att vi körde omkull i såpass hög hastighet så fortsätter man ju rulla och studsa en bra bit och hjälmen lär ju ta stryk i alla smällar.

Borde inte en plasthjälm ev. vara bättre då? pga att den inte går sönder?

Jag tror nog att passformen är viktigare framför material och priset på hjälmen och i regel så är det farten som dödar. Visst kan tanten som kör Volvo S80 man möter få hjärtattack och frontal-krocka med dig men känns inte som att hjälmen räddar äns liv då, tänker man på sådana situationer så kan man ju dö vart som helst. Få en tegelpanna i huvet när du går ute på stan.

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Kan inte säga vad som är bäst att den studsar eller inte, men en tanke jag fick bara.

Låt oss säga att du gör en vurpa på asfalt och farten är 130 km/h, något går fel och du gör en rejäl vurpa och får en flygtur. När du landar så slår du i huvudet ganska hårt. "-Om jag förstått det hela rätt så går "glasfiberhjälmen" sönder mycket mer då än vad plasthjälmen gör?" men med tanke på att vi körde omkull i såpass hög hastighet så fortsätter man ju rulla och studsa en bra bit och hjälmen lär ju ta stryk i alla smällar.

Borde inte en plasthjälm ev. vara bättre då? pga att den inte går sönder?

Där har du faktiskt en bra poäng, som jag inte tänkt på:va :tummenupp
för dem säger ju att om man vurpat med en glasfiber hjälm så är det dags att köpa ny. Ska snacka med farsan om det, för han lät väldigt övertygande om att plast hjälmar är dåliga:confused:

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Det är ingen pingpongboll man köper, det är en skyddshjälm !

Har läst några tester och plasthjälmar har även segrat över kompositmaterial:D

Själv har jag en hjälm där skalet är klarlackad kolfiber, köpte den pga passformen och priset 3000kr, sen skadar det inte att den har full pott i Sharps test:tummenupp
HJC HQ-1

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard

Fan så mkt skit du öser ur dig!

Finns liksom en anledning till varför motogp/sbk förare åker med arai, shoei, xlite och inte nolan/shark och andra billiga hjälmar :tummenupp

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Fan så mkt skit du öser ur dig!

Finns liksom en anledning till varför motogp/sbk förare åker med arai, shoei, xlite och inte nolan/shark och andra billiga hjälmar :tummenupp

Det är såna B-förare som casy stoner som åker med Nolan du tänker på då eller?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
tänk på vikten. varje gram ökar rörelseenergin vid en eventuell krach. därför är jag på gång att köpa en kolfiber. och det är verkligen befriande att ha en lätt hjälm på huvudet. testa och bestäm själv. dom ska ju vara godkännda allihop.:hjälm

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Hoj
Yamaha XT 600 E
En annan tanke jag fick, vi jämför 2 Shoei hjälmar. X-Spirit (PROFESSIONAL RACING HELMET) VS Raid II (UNIVERSAL TOURING HELMET). X-Spirit är utvecklad för högre hastigheter och Raid II för lägre kan man snabbt konstatera.

Då borde väl en Raid II vara ett bättre alternativ om du tänker åka svenska vägar och "köra någorlunda efter hastigheten", den är ju säkert tillverkad för normala hastigheter. Skulle man ta och kolla på båda hjälmarna efter de slagit i backen i 70km/h så "borde" väl X-Spirit vara mindre skadad än vad Raid II hjälmen är som är "dvs. inte absorberat lika mycket energi som Raid II hjälmen gjorde". Alltså borde en Raid II hjälm som kostar hälften av en X-Spirit vara säkrare när det gäller vanligt gatåka. Rätta mig gärna om jag har fel.

Är jag ute och seglar med den tankegången? Kan ha blivit lite rörigt i språket är trött och nu ska jag lägga mig för kvällen. Får fortsätta läsa tråden imorgon bitti för att se vad som har hänt mera.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...