Du menar en plasthjälm med kolfiberförstärkning då?
Fan så mkt skit du öser ur dig!
Finns liksom en anledning till varför motogp/sbk förare åker med arai, shoei, xlite och inte nolan/shark och andra billiga hjälmar![]()
om nu inte någon åker runt med en medeltida riddarhjälm av någon anledning.
Okey mr expert!
Släpp en plast hjälm och en komposit hjälm från 1-2m och se vilken som studsar.
Sen så sa jag inte att han skall köpa en race hjälm för 7 papp![]()
Fan så mycket skitråd har jag aldrig sett, plasthjälm-studsar?
Du.... säger som nån annan här läs sharks test eller nån motsvarighet, köp inte en Shoei för 7 papp och tro den är överlägsen när du kan få en bra hjälm runt 3000kr kanske tom bättre än 7000-kronors hjälmen säkerhetsmässigt iaf, komfort är oftast det man pröjsar för extra....
Så mycket text och så lite innehållJag var på en bra föreläsning nyligen där bland annat hjälmar var på tapeten. Och plasthjälm studsar fler gånger, vi fick se skillnaden mellan glasfiber- och plasthjälm, de släpptes ner från ca 1,5 m höjd. Glasfiberhjälmen studsade max 1 gång, plasthjälmen studsade 5-6 gånger till. Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.
För att plasthjälmarna ska uppnå samma kvalitetsklass så är insidan (frigoliten) hårdare eftersom skalet (plasten) är mjukare än glasfiber. Ju hårdare skal desto mjukare stoppning, så är det. Snåla inte in på hjälmar, köp hellre en lite dyrare hjälm, oftast finns det en orsak till att man får man vad man betalar för.
Jag hade en compositehjälm tills nyligen, jag kom ut ur en kurva och fick uppställ med hojen (isväg), skidan skar ner i isen för att jag min sköna klant la ner fel skida och så gjorde jag en tjusig highside. Hastigheten var inte så värst hög men hjälmen sprack faktiskt när jag slog huvudet i isen! Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm, kolfiber är porösare än glasfiber. Så, kontentan är: plast studsar mer och man får fler nackskador än behövligt, composite är porösare än glasfiber som är väldigt hårt och har då mjukare stoppning.
En tappad hjälm är en förbrukad hjälm, även om sprickor etc inte syns så hjälper inte hjälmen lika bra nästa gång den slås i backen och man kan få fler skador än hjälmen utan sprickor. Skicka in hjälmen på röntgen, det kan man göra men jag skulle inte använda en tappad hjälm.
Nu när jag skulle köpa en ny hjälm så kikade jag på just detta här ovan, jag köpte en Schuberth C3. Om inte den känts bra på skallen hade jag kikat på Shoei eller Arai, det är dom tre märken jag kommer hålla mig till.
Schuberth tillverkar hjälmar till Formel 1-förarna samt BMW's hjälmar, BMW ställer höga krav så vem som helst får väl inte tillverka deras hjälmar och Formel 1 vet nog de flesta att det ställs rätt höga krav där också liksom i Moto GP där Arai's hjälmar används, Shoei minns jag inte nu.
Lappen/skyddet under hakan är där för att hjälmen inte ska väsnas så mycket, ta bort den och du får en mer högljudd hjälm.
Javisst ja, glömde: lacka en hjälm kan man göra, alla hjälmar kan lackas MEN; bara lackeraren vet vad han ska göra och vilka kemikalier han ska använda.
Du resonerar som en norrman, släpp en hjälm från 10m, sen släpper du en toppluva fråna samma höjd, vilken går sönder?
Det där är enbart ett försäljningsknep som någon hittat på en gång i tiden, betyder inte ett skit.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html![]()
Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.
Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm.
De som resonerar i termerna:
"Jag ska ändå inte köra race så jag behöver inte en så bra hjälm"..
Hur fan tänker ni egentligen?
Då får du klara problem, det finns inget annat än termoplast eller composite, möjligen någon gammal hjälm i papp.
Så kallade plasthjälmar är gjorda av en resin eller termoplast och är gjutna.
Så kallade compositehjälmar är gjorda av plast (polyester eller närbesläktat) som armerats med glasfiber eller kolfiber.
En annan tanke jag fick, vi jämför 2 Shoei hjälmar. X-Spirit (PROFESSIONAL RACING HELMET) VS Raid II (UNIVERSAL TOURING HELMET). X-Spirit är utvecklad för högre hastigheter och Raid II för lägre kan man snabbt konstatera.
Då borde väl en Raid II vara ett bättre alternativ om du tänker åka svenska vägar och "köra någorlunda efter hastigheten", den är ju säkert tillverkad för normala hastigheter. Skulle man ta och kolla på båda hjälmarna efter de slagit i backen i 70km/h så "borde" väl X-Spirit vara mindre skadad än vad Raid II hjälmen är som är "dvs. inte absorberat lika mycket energi som Raid II hjälmen gjorde". Alltså borde en Raid II hjälm som kostar hälften av en X-Spirit vara säkrare när det gäller vanligt gatåka. Rätta mig gärna om jag har fel.
Är jag ute och seglar med den tankegången? Kan ha blivit lite rörigt i språket är trött och nu ska jag lägga mig för kvällen. Får fortsätta läsa tråden imorgon bitti för att se vad som har hänt mera.
Att leta hjälm på Lidl, Biltema, Micro känns för mig lika vettigt som att ersätta säkerhetsbältena i bilen med lakritssnören.
Jag var på en bra föreläsning nyligen där bland annat hjälmar var på tapeten. Och plasthjälm studsar fler gånger, vi fick se skillnaden mellan glasfiber- och plasthjälm, de släpptes ner från ca 1,5 m höjd. Glasfiberhjälmen studsade max 1 gång, plasthjälmen studsade 5-6 gånger till. Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.
För att plasthjälmarna ska uppnå samma kvalitetsklass så är insidan (frigoliten) hårdare eftersom skalet (plasten) är mjukare än glasfiber. Ju hårdare skal desto mjukare stoppning, så är det. Snåla inte in på hjälmar, köp hellre en lite dyrare hjälm, oftast finns det en orsak till att man får man vad man betalar för.
Jag hade en compositehjälm tills nyligen, jag kom ut ur en kurva och fick uppställ med hojen (isväg), skidan skar ner i isen för att jag min sköna klant la ner fel skida och så gjorde jag en tjusig highside. Hastigheten var inte så värst hög men hjälmen sprack faktiskt när jag slog huvudet i isen! Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm, kolfiber är porösare än glasfiber. Så, kontentan är: plast studsar mer och man får fler nackskador än behövligt, composite är porösare än glasfiber som är väldigt hårt och har då mjukare stoppning.
En tappad hjälm är en förbrukad hjälm, även om sprickor etc inte syns så hjälper inte hjälmen lika bra nästa gång den slås i backen och man kan få fler skador än hjälmen utan sprickor. Skicka in hjälmen på röntgen, det kan man göra men jag skulle inte använda en tappad hjälm.
Nu när jag skulle köpa en ny hjälm så kikade jag på just detta här ovan, jag köpte en Schuberth C3. Om inte den känts bra på skallen hade jag kikat på Shoei eller Arai, det är dom tre märken jag kommer hålla mig till.
Schuberth tillverkar hjälmar till Formel 1-förarna samt BMW's hjälmar, BMW ställer höga krav så vem som helst får väl inte tillverka deras hjälmar och Formel 1 vet nog de flesta att det ställs rätt höga krav där också liksom i Moto GP där Arai's hjälmar används, Shoei minns jag inte nu.
Lappen/skyddet under hakan är där för att hjälmen inte ska väsnas så mycket, ta bort den och du får en mer högljudd hjälm.
Javisst ja, glömde: lacka en hjälm kan man göra, alla hjälmar kan lackas MEN; bara lackeraren vet vad han ska göra och vilka kemikalier han ska använda.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |