Hjälmfrågor.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Du menar en plasthjälm med kolfiberförstärkning då?

ja det är "plast" i alla dom hjälmar vi diskuterar. om nu inte någon åker runt med en medeltida riddarhjälm av någon anledning.

det yttre skalet behöver dock inte vara lika tjockt och tungt om du har kolfiber eller glasfiber i stället för "plast"
 
Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
bränner man in i ett träd i 100km/h spelar det mindre roll om du har en plasthjälm för 2000kr eller samma hjälm som rossi hade senaste MotoGP loppet. man är lika mycket pankak för det.

Och om man nu skulle highsida o ha Rossis senaste hjälm, landa huve först har du troligtvis lika mycket knäckt nacke som om du haft BTs kruka.

Samt att chansen är större att dö av bukskador vid MCkrock än slag mot huvet .

Så personligen anser jag att det är slöseri med pengar att lägga mer än 2-3000kr på en hjälm.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Fan så mkt skit du öser ur dig!

Finns liksom en anledning till varför motogp/sbk förare åker med arai, shoei, xlite och inte nolan/shark och andra billiga hjälmar :tummenupp

Shark har en del kompetenta förare i sitt stall senast jag kollade bla Gregorio Lavilla som var en av de bättre förarena i brittiska superbike och mästaren i mgp 125klassen vad han nu heter. O Nolan har Stoner som är hyffsat skaplig förare han med om jag inte har helt fel?

Handlar om vem som är villig att betala mest pengar till de mer kända namnen för att bära deras prylar.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Prio 1 är borde alltid vara en hjälm som sitter perfekt, hur mycket man sedan vill betala för reklam är upp till en själv :)
 

Str3 R

Guest
Jag var på en bra föreläsning nyligen där bland annat hjälmar var på tapeten. Och plasthjälm studsar fler gånger, vi fick se skillnaden mellan glasfiber- och plasthjälm, de släpptes ner från ca 1,5 m höjd. Glasfiberhjälmen studsade max 1 gång, plasthjälmen studsade 5-6 gånger till. Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.
För att plasthjälmarna ska uppnå samma kvalitetsklass så är insidan (frigoliten) hårdare eftersom skalet (plasten) är mjukare än glasfiber. Ju hårdare skal desto mjukare stoppning, så är det. Snåla inte in på hjälmar, köp hellre en lite dyrare hjälm, oftast finns det en orsak till att man får man vad man betalar för.

Jag hade en compositehjälm tills nyligen, jag kom ut ur en kurva och fick uppställ med hojen (isväg), skidan skar ner i isen för att jag min sköna klant la ner fel skida och så gjorde jag en tjusig highside. Hastigheten var inte så värst hög men hjälmen sprack faktiskt när jag slog huvudet i isen! Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm, kolfiber är porösare än glasfiber. Så, kontentan är: plast studsar mer och man får fler nackskador än behövligt, composite är porösare än glasfiber som är väldigt hårt och har då mjukare stoppning.

En tappad hjälm är en förbrukad hjälm, även om sprickor etc inte syns så hjälper inte hjälmen lika bra nästa gång den slås i backen och man kan få fler skador än hjälmen utan sprickor. Skicka in hjälmen på röntgen, det kan man göra men jag skulle inte använda en tappad hjälm.

Nu när jag skulle köpa en ny hjälm så kikade jag på just detta här ovan, jag köpte en Schuberth C3. Om inte den känts bra på skallen hade jag kikat på Shoei eller Arai, det är dom tre märken jag kommer hålla mig till.

Schuberth tillverkar hjälmar till Formel 1-förarna samt BMW's hjälmar, BMW ställer höga krav så vem som helst får väl inte tillverka deras hjälmar och Formel 1 vet nog de flesta att det ställs rätt höga krav där också liksom i Moto GP där Arai's hjälmar används, Shoei minns jag inte nu.

Lappen/skyddet under hakan är där för att hjälmen inte ska väsnas så mycket, ta bort den och du får en mer högljudd hjälm.

Javisst ja, glömde: lacka en hjälm kan man göra, alla hjälmar kan lackas MEN; bara lackeraren vet vad han ska göra och vilka kemikalier han ska använda.
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Okey mr expert!

Släpp en plast hjälm och en komposit hjälm från 1-2m och se vilken som studsar. :glömdet

Sen så sa jag inte att han skall köpa en race hjälm för 7 papp:va

Du resonerar som en norrman, släpp en hjälm från 10m, sen släpper du en toppluva fråna samma höjd, vilken går sönder?

Det där är enbart ett försäljningsknep som någon hittat på en gång i tiden, betyder inte ett skit.

Fan så mycket skitråd har jag aldrig sett, plasthjälm-studsar?

Du.... säger som nån annan här läs sharks test eller nån motsvarighet, köp inte en Shoei för 7 papp och tro den är överlägsen när du kan få en bra hjälm runt 3000kr kanske tom bättre än 7000-kronors hjälmen säkerhetsmässigt iaf, komfort är oftast det man pröjsar för extra....

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html :fakta
 
Last edited:

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Jag var på en bra föreläsning nyligen där bland annat hjälmar var på tapeten. Och plasthjälm studsar fler gånger, vi fick se skillnaden mellan glasfiber- och plasthjälm, de släpptes ner från ca 1,5 m höjd. Glasfiberhjälmen studsade max 1 gång, plasthjälmen studsade 5-6 gånger till. Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.
För att plasthjälmarna ska uppnå samma kvalitetsklass så är insidan (frigoliten) hårdare eftersom skalet (plasten) är mjukare än glasfiber. Ju hårdare skal desto mjukare stoppning, så är det. Snåla inte in på hjälmar, köp hellre en lite dyrare hjälm, oftast finns det en orsak till att man får man vad man betalar för.

Jag hade en compositehjälm tills nyligen, jag kom ut ur en kurva och fick uppställ med hojen (isväg), skidan skar ner i isen för att jag min sköna klant la ner fel skida och så gjorde jag en tjusig highside. Hastigheten var inte så värst hög men hjälmen sprack faktiskt när jag slog huvudet i isen! Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm, kolfiber är porösare än glasfiber. Så, kontentan är: plast studsar mer och man får fler nackskador än behövligt, composite är porösare än glasfiber som är väldigt hårt och har då mjukare stoppning.

En tappad hjälm är en förbrukad hjälm, även om sprickor etc inte syns så hjälper inte hjälmen lika bra nästa gång den slås i backen och man kan få fler skador än hjälmen utan sprickor. Skicka in hjälmen på röntgen, det kan man göra men jag skulle inte använda en tappad hjälm.

Nu när jag skulle köpa en ny hjälm så kikade jag på just detta här ovan, jag köpte en Schuberth C3. Om inte den känts bra på skallen hade jag kikat på Shoei eller Arai, det är dom tre märken jag kommer hålla mig till.

Schuberth tillverkar hjälmar till Formel 1-förarna samt BMW's hjälmar, BMW ställer höga krav så vem som helst får väl inte tillverka deras hjälmar och Formel 1 vet nog de flesta att det ställs rätt höga krav där också liksom i Moto GP där Arai's hjälmar används, Shoei minns jag inte nu.

Lappen/skyddet under hakan är där för att hjälmen inte ska väsnas så mycket, ta bort den och du får en mer högljudd hjälm.

Javisst ja, glömde: lacka en hjälm kan man göra, alla hjälmar kan lackas MEN; bara lackeraren vet vad han ska göra och vilka kemikalier han ska använda.
Så mycket text och så lite innehåll:(

Du resonerar som en norrman, släpp en hjälm från 10m, sen släpper du en toppluva fråna samma höjd, vilken går sönder?

Det där är enbart ett försäljningsknep som någon hittat på en gång i tiden, betyder inte ett skit.



http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html :fakta

"Fiberglass helmets such as the the Arai Tracker (shown) showed substantial damage to their shells after the edge impact. The polycarbonate-shell helmets were largely unmarked. Neither result is essentially better: Either shell material can be used to make excellent helmets. Polycarbonate helmets generally transmit fewer Gs to the head in our testing than fiberglass-shell lids, even when certified to the same standards."
:tummenupp
 
Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.

Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm.

Då får du klara problem, det finns inget annat än termoplast eller composite, möjligen någon gammal hjälm i papp.

Så kallade plasthjälmar är gjorda av en resin eller termoplast och är gjutna.
Så kallade compositehjälmar är gjorda av plast (polyester eller närbesläktat) som armerats med glasfiber eller kolfiber.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De som resonerar i termerna:

"Jag ska ändå inte köra race så jag behöver inte en så bra hjälm"..

Hur fan tänker ni egentligen?

Går man i backen i mer än från 3 dm:s höjd blir påfrestningen stor för skallen. Går man sen i backen i 70 eller 110 så är det mer relevant med anfallsvinkel mot marken, rotationsrisker för huvudet, den reella vikten (huvud+hjälm*hastighetsförändring) som bromsas/förflyttas och hjälmens inverkan på friktionsrörelser etc. (terminologin är inte korrekt här, men försök förstå vad jag menar.)

Att värdera sitt huvud lägre för att man inte kör lika fort är inte riktigt hållbart. Att raceförare köper oberoende av pris beror på att det VET att de kommer gå i backen tids nog, men som "vanlig" åkare bör man utgå ifrån det värsta eftersom man aldrig vet. Och tror man sig veta kan man ju spara pengarna och ta på sig en varm mössa och vindskyddande solglayer eller nåt.
 

Str3 R

Guest
Mjau, tyvärr hittade jag ingen medeltida rustning... :hihi

@Giri: det står rätt mycket info i min ”lilla” text men sorry för att det blev långdraget. Ville bara förmedla det jag såg vid testet av hjälmarna och vad jag själv upplevt med min hjälm vid vurpan samt en tankeställare: man får vad man betalar för, är det värt det när man slänger ut en massa pengar på en hoj. Jag menar, hojen får kosta men inte hjälmen? :va
 

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Jkp
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
Bara för att klargöra: kompositmaterial är glasfiber och kolfiber tom trä som är en naturlig komposit sen finns det kompositplast med:tummenupp

För att saluföra varor så används reklam vilket är otroligt dyrt och vilket i slutändan läggs på det priset som du får betala i affären.

Ville bara rekomendera mindre kända märken med toppbetyg i seriösa test så man kan lägga mer pengar på annat som kostar som tex hjärntransplantation:hihi

Ta inte åt er nu bara ett skämt:tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
De som resonerar i termerna:

"Jag ska ändå inte köra race så jag behöver inte en så bra hjälm"..

Hur fan tänker ni egentligen?

Läs testet jag länkade till, dyrt är inte lika med bra!
Orkar du leta så finns det flera test där "plasthjälmar" placerat sig lika bra eller bättre än vissa dyra fiberhjälmar.

Jag förstår inte varför så många tror att hjälmar som kostar under 3lök skulle vara så mycket sämre än de som kostar 4lök.

Är man dessutom så jävla rädd för att skada sig så kan man låta bli att köra på bakhjulet eller hålla hastighetsgränserna så har man förbättrat sina odds att överleva med betydligt mer än vad en dyr hjälm gör.

Allt handlar om val och riskbedömningar, åker jag med gamm-hojen så har jag ett tidsenligt vurpollon i "papp" går sällan mer än 70, åker jag caferacer så är det öppen hjälm som gäller oftast inte över 110 och är det sporthoj så tar jag fram min integralhjälm.

Jag inser att hjälmarna inte är de bästa men jag tar risken för utseendets skull och anpassar min körstil därefter.

Dessutom har jag sett tillräckligt många MC-olyckar för att anse att hjälmen inte är den svaga punkten i de flesta utrustningar.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Då får du klara problem, det finns inget annat än termoplast eller composite, möjligen någon gammal hjälm i papp.

Så kallade plasthjälmar är gjorda av en resin eller termoplast och är gjutna.
Så kallade compositehjälmar är gjorda av plast (polyester eller närbesläktat) som armerats med glasfiber eller kolfiber.

Det enda inlägget med obestridliga fakta i denna nonsenstråd. Bra:tummenupp

Roberth
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
En annan tanke jag fick, vi jämför 2 Shoei hjälmar. X-Spirit (PROFESSIONAL RACING HELMET) VS Raid II (UNIVERSAL TOURING HELMET). X-Spirit är utvecklad för högre hastigheter och Raid II för lägre kan man snabbt konstatera.

Då borde väl en Raid II vara ett bättre alternativ om du tänker åka svenska vägar och "köra någorlunda efter hastigheten", den är ju säkert tillverkad för normala hastigheter. Skulle man ta och kolla på båda hjälmarna efter de slagit i backen i 70km/h så "borde" väl X-Spirit vara mindre skadad än vad Raid II hjälmen är som är "dvs. inte absorberat lika mycket energi som Raid II hjälmen gjorde". Alltså borde en Raid II hjälm som kostar hälften av en X-Spirit vara säkrare när det gäller vanligt gatåka. Rätta mig gärna om jag har fel.

Är jag ute och seglar med den tankegången? Kan ha blivit lite rörigt i språket är trött och nu ska jag lägga mig för kvällen. Får fortsätta läsa tråden imorgon bitti för att se vad som har hänt mera.

Så du tror att hjälmarna är utvecklade för att absorbera krascher?
Funderat över aerodynamik, ventilation, vikt osv?

Själv köpte jag en KBC VR1 som första hjälm... funkar bra men har högt vindljud och efter att jag köpte min nästa hjälm (Arai Chaser) så inser jag att KBC´n är tung och inte så aerodynamisk.

Men den skyddar säkert helt ok och får därmed bli en extrahjälm för skjuts och de få ggr jag kör gocart. (hellre egen hjälm än en lånehjälm)

Sen att de billigare hjälmarna har en och samma storlek på skal men olika mycket utfyllnad är också en sak, Arai t.ex. kör med 3 olika storlekar har jag för mig... däremot får du inte en onödigt större hjälm än du behöver, därmed inte en onödigt tyngre hjälm.

Att leta hjälm på Lidl, Biltema, Micro känns för mig lika vettigt som att ersätta säkerhetsbältena i bilen med lakritssnören.
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Fast jag kan bli trött ibland i debatten, särskilt när man pratat med säljare som debatterar till höger och vänster om märken, bla bla bla. plast bla bla.

Passformen glöms ju bort - oavsett om din hjälm studsar 10 ggr eller 2 ggr så är det ju helt oväsentligt om inte hjälmen sitter som gjuten på huvudet.

Annars kommer ju skallen studsa runt i hjälmen ett par extra ggr i alla fall. Dessutom är jag helt säker på att de som kör race på hög nivå har formanpassade hjälmar. Fast rätta mig gärna ni som har insikt :krama

Jag kanske inte skulle åka i en 500 krs hjälm precis, men sen om hjälmen kostar 2k eller 7k kan kvitta bara den sitter bra.

Själv har jag ett helt missanpassat huvud så jag får prova hjälmar - ta den som sitter bra till slut och blunda vid betalning.

Fast det som tog priset var när jag var med min bror på en STOR mc butik här i uppsala som populeras av massa småkillar, där en av säljarna försökte få min bror att köpa en dyr blå hjälm, när jag påpekade att den satt ganska dåligt så sa han att den var mycket bättre än alla andra vi tittat på för denna syntes mycket bättre i trafiken så risken att bli påkörd skulle minska drastiskt.

Min slutsats begrundad på denna expert i saken är att du SKA köpa en ful självflorocerande hjälm oavsett pris för den räddar dig från att slå i huvudet helt!!!:tummenupp

iofs kanske norrmanstricket hjälper där med bara du ser till att det är en ful självlysande toppluva du har på huvudet.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Att leta hjälm på Lidl, Biltema, Micro känns för mig lika vettigt som att ersätta säkerhetsbältena i bilen med lakritssnören.

Och då var vi där igen, du tycker att exakt samma produkt inköpt hos din lokale handlare för de 3-dubbla priset är bättre?

Jag förstår om man vill ha ett känt märke, men som i exempelvis Lidl-fallet så har jag själv och flera andra kunnat vittna om att samma hjälmar sålts hos de vanliga handlarna för minst det 3-dubbla, deras ryggskydd placerade sig i topp i tester i konkurrens med betydligt dyrare och mer kända skydd.

Jag skulle nog inte själv välja en hjälm därifrån för jag vill ha lite komfort och finnish, men att påstå att de skulle skydda sämre, nej!
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Jag var på en bra föreläsning nyligen där bland annat hjälmar var på tapeten. Och plasthjälm studsar fler gånger, vi fick se skillnaden mellan glasfiber- och plasthjälm, de släpptes ner från ca 1,5 m höjd. Glasfiberhjälmen studsade max 1 gång, plasthjälmen studsade 5-6 gånger till. Jag kom snabbt fram till att jag kommer aldrig nånsin sätta på mig en plasthjälm, möjligen om jag skulle köra moppe men absolut inte på en mc.
För att plasthjälmarna ska uppnå samma kvalitetsklass så är insidan (frigoliten) hårdare eftersom skalet (plasten) är mjukare än glasfiber. Ju hårdare skal desto mjukare stoppning, så är det. Snåla inte in på hjälmar, köp hellre en lite dyrare hjälm, oftast finns det en orsak till att man får man vad man betalar för.

Jag hade en compositehjälm tills nyligen, jag kom ut ur en kurva och fick uppställ med hojen (isväg), skidan skar ner i isen för att jag min sköna klant la ner fel skida och så gjorde jag en tjusig highside. Hastigheten var inte så värst hög men hjälmen sprack faktiskt när jag slog huvudet i isen! Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm, kolfiber är porösare än glasfiber. Så, kontentan är: plast studsar mer och man får fler nackskador än behövligt, composite är porösare än glasfiber som är väldigt hårt och har då mjukare stoppning.

En tappad hjälm är en förbrukad hjälm, även om sprickor etc inte syns så hjälper inte hjälmen lika bra nästa gång den slås i backen och man kan få fler skador än hjälmen utan sprickor. Skicka in hjälmen på röntgen, det kan man göra men jag skulle inte använda en tappad hjälm.

Nu när jag skulle köpa en ny hjälm så kikade jag på just detta här ovan, jag köpte en Schuberth C3. Om inte den känts bra på skallen hade jag kikat på Shoei eller Arai, det är dom tre märken jag kommer hålla mig till.

Schuberth tillverkar hjälmar till Formel 1-förarna samt BMW's hjälmar, BMW ställer höga krav så vem som helst får väl inte tillverka deras hjälmar och Formel 1 vet nog de flesta att det ställs rätt höga krav där också liksom i Moto GP där Arai's hjälmar används, Shoei minns jag inte nu.

Lappen/skyddet under hakan är där för att hjälmen inte ska väsnas så mycket, ta bort den och du får en mer högljudd hjälm.

Javisst ja, glömde: lacka en hjälm kan man göra, alla hjälmar kan lackas MEN; bara lackeraren vet vad han ska göra och vilka kemikalier han ska använda.


alltså du låter som att du har koll.. men kom gärna helst inte med info om sådant du itne har koll på .. det torde vara a och o..

du skall alrdig mer ha en compositehjölm säger du . då är du tyvörr tvungen att enbart köra med "plast"hjälm . eftersom att glasfiberhjälmarna är just det som är komposit.. en glasfiberhjälm består av en plast , där är jag inte helt hundra , men jag tippar på epoxy. men jag låter den frågan vara öppen till någon som vet , och den plasten är armerad med glasfiberväv , kevlar och kolfiber . iallfall i dom lite dyrare hjälmarna säg 3 papp och uppåt.. kan vara i lägre prisklasser också men då jag inte vet någon om det så lämnar jag frågan öppen. allt detta tillsammans ger dig en hjälm i ett kompositmaterial.

alltså skall du inte vara rädd för att köpa en komposithjälm.. eftersom att arai , shoei , nolan m.m är just komposithjälmar,

"Jag hade en compositehjälm tills nyligen, jag kom ut ur en kurva och fick uppställ med hojen (isväg), skidan skar ner i isen för att jag min sköna klant la ner fel skida och så gjorde jag en tjusig highside. Hastigheten var inte så värst hög men hjälmen sprack faktiskt när jag slog huvudet i isen! Alltså kommer jag aldrig nånsin sätta på mig en compositehjälm, kolfiber är porösare än glasfiber. Så, kontentan är: plast studsar mer och man får fler nackskador än behövligt, composite är porösare än glasfiber som är väldigt hårt och har då mjukare stoppning."

så just det citatet över här tycker jag att vi bara kollektivt glömmer , då det bara förvirrar presumtiva hjälmköpare.. och så fokuserar vi på fakta.

jag vet att jag hade några hål. men då får någon gärna lägga in en volly och fylla dom luckorna så ahr vi ett vattentätt alibi =)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top