Jag var i affären idag och tittade på hjälm, jag har nämligen inte någon egen. Jag hittade en som satt bra (faktiskt bäst av hela affärens sortiment) och hade vettigt pris 990kr. Jag tyckte jag gjorde ett fynd! Då jag blev tillsagd av expeditören att det var en plasthjälm och man helst ska ha kolfiberhjälm om man ska köra mc. Han förklarade skillnaden med att plasthjälmar studsar, och att kolfiberhjälmar går sönder och där med fångar upp mer av stöten. Jag godtog hans förklaring, det lät rimligt.
Jag undrar bara nu, lönar det sig att köpa en 2-3 tusen kr dyrare hjälm egentligen, räddar den liv bättre än en i plast. Jag vet att man kan använda argument som att det är en billig livsförsäkring osv och man inte ska kompromissa. Men med det argumentet kan man köpa mc skydd som är värda mer än hojen. Jag menar åker man in i ett träd, stolpe, refug mm så lär väl inte utrustningen rädda en från STOPPET, det är ju de inre organen som kolappsar då. Dyr utrustning minskar väl bara ytliga sår på kroppen, eller?
Vad tycker ni?
Jag undrar bara nu, lönar det sig att köpa en 2-3 tusen kr dyrare hjälm egentligen, räddar den liv bättre än en i plast. Jag vet att man kan använda argument som att det är en billig livsförsäkring osv och man inte ska kompromissa. Men med det argumentet kan man köpa mc skydd som är värda mer än hojen. Jag menar åker man in i ett träd, stolpe, refug mm så lär väl inte utrustningen rädda en från STOPPET, det är ju de inre organen som kolappsar då. Dyr utrustning minskar väl bara ytliga sår på kroppen, eller?
Vad tycker ni?