Hjälmköp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag var i affären idag och tittade på hjälm, jag har nämligen inte någon egen. Jag hittade en som satt bra (faktiskt bäst av hela affärens sortiment) och hade vettigt pris 990kr. Jag tyckte jag gjorde ett fynd! Då jag blev tillsagd av expeditören att det var en plasthjälm och man helst ska ha kolfiberhjälm om man ska köra mc. Han förklarade skillnaden med att plasthjälmar studsar, och att kolfiberhjälmar går sönder och där med fångar upp mer av stöten. Jag godtog hans förklaring, det lät rimligt.

Jag undrar bara nu, lönar det sig att köpa en 2-3 tusen kr dyrare hjälm egentligen, räddar den liv bättre än en i plast. Jag vet att man kan använda argument som att det är en billig livsförsäkring osv och man inte ska kompromissa. Men med det argumentet kan man köpa mc skydd som är värda mer än hojen. Jag menar åker man in i ett träd, stolpe, refug mm så lär väl inte utrustningen rädda en från STOPPET, det är ju de inre organen som kolappsar då. Dyr utrustning minskar väl bara ytliga sår på kroppen, eller?

Vad tycker ni?
 

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06
Jag tycker inte du ska snåla in på hjälm..
Köp glasfiberhjälm direkt

Bara min åsikt....M.V.H TIm
 

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06
Jag tycker inte du ska snåla in på hjälm..
Köp glasfiberhjälm direkt

Bara min åsikt....M.V.H TIm
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Jag hade inte köpt en plasthjälm för tusingen som studsar som en studsboll vid marksyning. Hjälmen är det viktigaste av allt (varför just lag om detta!!!!) Lägg upp några 1000-lappar på en riktig hjälm som bättre skyddar din knopp. Ingen disk. för min del iaf.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du bestämmer själv, men jag skulle iaf försöka skydda mig så gott de går då jag skulle ångra mig fett om min skalle å nacke fick åka piningsboll på asfallten vid en omkull åkning, alla av och omkull åkningar slutar inte i stolar träda sten å kossor... inte så kul å få sabbad nacke skalle när man ändå hade turen att göra en "liten" vurpa...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Finns det inte någon fin utredning där man konstaterade att plasten inte gjorde någon större skillnad, då få olyckor orsakar en studs som kan skada dig....?
Googling pågår :va
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
köp glasfiberhjälm direkt! och sen även ett bra ryggskydd om du nu inte har det. Det är dom 2 viktigaste skydden när du är där ute.

/Blommen
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Finns det inte någon fin utredning där man konstaterade att plasten inte gjorde någon större skillnad, då få olyckor orsakar en studs som kan skada dig....?
Googling pågår :va

Bl a annat sådan jag anade. Det är ofta säljargument att använda uttryck som: Snåla inte in på din säkerhet, livsförsäkring. Du köper det bara en gång i livet osv osv... Du är värd det...

Får se hur jag gör, ryggskena ska jag ha i alla fall. Vad tror ni om en hel väst med kroppskydd a la motorcross att ha under en stryktåligare jacka istället för ett standard mc ställ?
 

Spindisc

Vrooooooom
Gick med
25 May 2007
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Daytona 675

Nicotin

Guest
sen så är det ju så att plasthjälmen väger mer än vad en komposit/fiber hjälp gör utöver att den absorberar ( stavning ?) kraften då man går i backen.

Hade plasthjälm förra året och det misstaget gör jag inte om igen..
Trots en duktig smäll i backen så var det knappt en repa på den..
Gissa vad som fick ta smällen på min kropp ??

Jag hostade upp ngr tusen till i våras och köpte en komposit/fiber hjälm !:tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Hade plasthjälm förra året och det misstaget gör jag inte om igen..
Trots en duktig smäll i backen så var det knappt en repa på den..
Gissa vad som fick ta smällen på min kropp ??
Frigoliten i hjälmen gissar jag.
Det är huvudsakligen den som absorberar kraften genom att komprimeras, oavsett om det är en "termoplast-" eller "komposithjälm". Skalets huvudsakliga uppgift är, förutom att få en tåligare och vackrare yta som går att lackera, att hålla ihop frigoliten och hindra vassa föremål att splittra den och tränga in i huvudet.

Valet av hjälm är inte så enkelt som "komposit eller termoplast".

Lite att läsa:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/


"Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people.

Why is this? We're guessing—but it's a really good guess: The EPS liner inside the shell is better at absorbing energy than the shell. The polycarbonate shells flex rather than crush and delaminate, and this flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job of energy absorption while transferring less energy to the head."

 
Last edited:

Nicotin

Guest
Frigoliten i hjälmen gissar jag.


Om det vore så väl..

Enligt vittnen så hade mitt huvud studsat ett par rejäla gånger innan jag stannat.

Läkaren tog en titt på hjälmen och dess insida på akuten och sade att " om du hade haft en hjälm som bättre absorberar kraften vid en smäll hade du inte haft problem med dina nackkotor.."

Min plasthjälm var för hård för att kunna hjälpa som en hjälm ska hjälpa...

Jag säger såhär till trådskaparen, om du inte har råd att satsa på riktigt bra skydd, köp en billigare hoj och satsa " vinsten " på skydden...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
nu gär vi det där felet igen där vi tror att endel hjälmar är tillverkade av nått annat än plast.

Alla hjälmar är plasthjälmar. Såvida man inte har en nazisthjälm i stål från andra världskriget.
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
dessa hjälm trådar är alltid svåra, finns säkert folk som har klotat med en plast o klarat sig hur bra som helst och viseversa,

Var själv i backen för en månad sedan men min arai viper på huvudet och det är den bästa 5tusingen jag spenderat!, kommer fortsätta att köra med arai för att jag vet att dom fungerar som en hjälm ska,
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Ingenting är svart/vitt. Finns som redan tagits upp inga självklarheter. Sunt förnuft säger också att en hjälm för 3000 flarnar inte nödvändigtvis måste vara bättre än en för 1000. Finns ju även märkesaspekten, betalar vi för en extra säker hjälm, eller för att bokstäverna på den flashiga grafiken sitter i rätt ordning?

/perris
 

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
GSX 750 F
Vad tror ni om en hel väst med kroppskydd a la motorcross att ha under en stryktåligare jacka istället för ett standard mc ställ?

Jag körde så första 2 månaderna i sommar. Jätteskönt när det var varmt ute. Men om man var ute längre än planerat och det blev kallare på kvällen var det inte lika mysigt. När det regnade..fy helvete, jag var dyngsur ända in till bh´n. Jag köpte en DG jacka förra veckan. Helnöjd.

När det gäller hjälmen; Hellt och hållet upp till var och en. Men min åsikt är att hjälm och ryggplatta är det viktigaste och därmed ska man inte snåla med dessa grejjer. Resten kan man väl budgethandla om man vill.
 

Plizken

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Bro
Hoj
GSX1100F
Sådär ja . Nu har man läst på lite. Det som krävs för att en hjälm ska bli godkänd av Economic Commission for Europe (ECE) är liksom ingen dans på rosor. Rigorösa tester samt batchtestning till skillnad från modelltestning som gällde tidigare. Det innebär att kvaliten kontrolleras fortlöpande under hela produktionstiden med stickprovstester ur varje batch.

Om någon vill veta mer så finns hela ECEstandarden på FN.s hemsida.
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/22rv4e.pdf

Står det ECE 22.05 på hjälmen är den testad och godkänd enligt en standard hårdare än den amerikanska DOT-standarden på hjälmar och om vi använder DOT som en referens så kan det ju nämnas att enligt en studie som gjordes i usa 1981 av riktiga olyckor så var den kinetiska energin som belastade hjälmen i 90% av fallen lägre än vad som var minimikrav för att få ett godkännande av DOT. Dom flesta tillverkarna klarade detta minimikrav med god marginal.

Hjälm finns i olika skepnader och utsmyckningar för att passa alla smaker och huvud. Vad den är tillverkad av för material spelar mindre roll. Alla genomgår samma tester för att få den där lilla ECE-märkningen i nacken.
Är du riktigt petig med att ha det absolut bästa så kan du skaffa dig en hjälm godkänd av både DOT och ECE 22.05. Det är dom absolut bästa hjälmarna på marknaden.

För mig så fanns det två alternativ när jag köpte potta och skillnaden var ett hekto och tre tusen spänn. Jag åkte på hojsemester för pengarna som skulle ha gett mig en 100gram lättare hjälm.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag tycker du ska köpa den hjälm som matchar ditt ställ bäst.
(jag förutstter att du matchat stället med hojen redan)
 

Nicotin

Guest
Om man vänder på det och säger såhär..

Varför lägger folk stora stålar på däck ?
Varför köper inte dom ett mycket billigare "no name " däck, dom är ju också godkända för gatbruk...

Varför lägger folk stora stålar på att köpa riktigt bra oljor ?
När " no name " oljor också är godkända för 2t och 4t motorer..

Varför köper folk dyra bromsbelägg/bromsskivor när det finns råbilliga "no name" belägg/skivor ?

Varför ser vi inte folket som tävlar som alltför ofta har dåligt med stålar köra med kinesplast hjälmar ?
Dom ska ju vara godkända enligt TUV !?

För min egen del, jag vågar inte chansa det är mitt liv som står på spel.

Om folk vill lägga ngr hundringar på en hjälm..fine...
Om folk vill lägga 8k på en moto gp hjälm..helt okay..


Jag skiter i vad hjälmarna är märkta med för märke..
Vad som är mina krav på hjälm är att dom sitter bra,är tysta och framför allt lätta..

Vad som skrämde mig när jag klotade förra året var att min plasthjälm för 1900kr INTE GJORDE SITT JOBB...

Det finns säkert skitbra hjälmar gjorda av kinesplast som funkar skitbra med reklamloggor med TUV,DOT och faan och hans moster, men jag vågar inte snåla på en sånn viktig sak som mina skydd..
Hjälm,ryggplatta,skor,handskar och skinnställ i bra kvalitet som sitter bra och känns bra....

Är det verkligen någon som hamnat på aktuten vill höra, ja du grabben du hade inte haft så här mycket skador om du kört med ordentliga skydd..
El risken att kanske inte vakna alls...

Jag vågar i alla fall inte chansa..
 
Last edited:

Plizken

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Bro
Hoj
GSX1100F
Tüv- godkännande på hjälmar är inte det godkännande som krävs för att en hjälm ska vara försäkringsgodkänd för trafikbruk. Det är ett bevis på att plasten är giftfri och helt ofarlig att äta om man skulle vilja det.

Bromsbelägg. jadu. Det finns olika varianter där och någon som använder sin hoj till och från jobbet vill absolut inte lägga hutlösa pengar på ett par klossar som kräver ordentlig uppvärmning för att fungera tillfredsställande och än mindre ett par organiska klossar som ger en vanvettig bromsförmåga ändå till den dagen det regnar och dom faller i bitar. Jag har alltid kört på dom billigaste klossarna jag hittat, (SBS vanligtvis) och dom har alltid haft nog med klös för att låsa framdäcket om man klämmer till präktigt på handtaget. Att man får byta i princip varje år ser jag som något possitivt. Då vet man att man har färska klossar hela tiden och för 300pix per sida kan man ta det.

Inte många No-name oljor är godkända av tillverkarna av ett fordon. Tro det eller ej. det är stenhårda kontroller av oljor innan någon säger att, "Den rekomenderar vi att du häller i vår motor" ACEA och API-klassifiseringar är inte en dag då disneyland direkt. :)

Står det DOT eller ECE 22.05 på en hjälm kan man vara lugn för att dom är testade och godkända enligt dom normerna. Att klistra på ett klistermärke med DOT-symbolen utan att ha gått igenom och godkänts i testerna skulle vara ett rent självmord för dom företag som handlar med produkten.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top