Hjälmköp

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
vad skiljer en araih hjälm för 3500 o en för 7000?
kan inte va materialet i 7000kr hjälmen som e sååå mycket dyrare..
forkningen dom gjort ang frigolit här o där... sätter dom den osäkrare på en för 3500 spänn :va
Skillnaden att krocka med en Arai för 3500kr jämfört med en för 7000kr kan liknas vid skillnaden att krocka med en Volvo V70 i standardutförande jämfört med en Volvo V70 med läderklädsel, metalliclack och belyst växelspaksknopp...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Skillnaden att krocka med en Arai för 3500kr jämfört med en för 7000kr kan liknas vid skillnaden att krocka med en Volvo V70 i standardutförande jämfört med en Volvo V70 med läderklädsel, metalliclack och belyst växelspaksknopp...

men läs på lite om skillnaden i skalkonstruktion innan du vräker ur dig skitsnack.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
men läs på lite om skillnaden i skalkonstruktion innan du vräker ur dig skitsnack.
Vad menar du ? :confused:

Menar du att Arai skulle göra skillnad på sina billigare modeller av hjälmar jämfört med deras dyrare modeller. Så tolkar jag det inte när jag kollar vad de går ut med offentligt, men du kanske vet bättre?

"Every Arai helmet is made to the same standard. In fact, Arai's most famous racing champions wear the exact same Arai helmet you can buy. Really. No special, trick, one-off, racer-only models whose only resemblance to the one you buy is the paint scheme. The same helmet. How many other helmet companies can say that - and back it up? What does that tell you about Arai and its standards? In the words of Michio ("Mitch") Arai, the president and son of the founder: "Arai has only one standard. All Arai helmets are made the same, whether for a world racing champion or a street or dirt rider. How can you say one person's head is worth more than another's?"

There are some differences in some of the features between models - like ventilation system, face shield type, etc. But these are mostly a function of the helmet's design. You can easily see the differences by comparing the features/benefits icons between models."

Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
se mitt tidigare inlägg ang min plasthjälm och vad läkaren sa..:tummenupp

Det var det jag syftade på när jag skrev min text. Tror det är ganska svårt om inte omöjligt att bevisa att dina skada berodde på fel hjälm, då det är i princip omöjligt att incensätta samma händelse igen med en annan hjälm.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bifogat

• araiskal.jpg
    araiskal.jpg
    111.1 KB · Visningar: 61

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hört om de som bränt fast i asfalten (pga smältning) och gett nackskador..
ALDRIG plasthjälm

Att hjälmen skulle bli så varm av friktion att den under farten skulle bränna fast i grusig asfallt så att huvudet stannar upp och kroppen glider vidare och rycker loss nackkoterna????? Det där rycktet är nog bara ett ryckte. OM inte ren bullshit :va

Nicotin

Guest
Det var det jag syftade på när jag skrev min text. Tror det är ganska svårt om inte omöjligt att bevisa att dina skada berodde på fel hjälm, då det är i princip omöjligt att incensätta samma händelse igen med en annan hjälm.

Tja som mitt huvud studsade på asfalten enligt vittnen, flera gånger, vad skulle annars har skadat min nacke..jag gled på asfalten i olyckan och gled över bilen så...

visst kan nacken fått sig en smäll av andra orsaker..

enligt akutläkaren så var hjälmen inte funktionell..
en hjälm ska inte gå som en boll på backen, den ska ju absorbera el hur..?
Enligt hans egna ord...vi har fått in alldeles för många mc olyckor där förarna slarvat/snålat på skydd...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Att hjälmen skulle bli så varm av friktion att den under farten skulle bränna fast i grusig asfallt så att huvudet stannar upp och kroppen glider vidare och rycker loss nackkoterna????? Det där rycktet är nog bara ett ryckte. OM inte ren bullshit :va

mjae, att massa hjälmar skulle ha kletat fast i gatan är ju en klar överdrift.
men visst spelar friktionen roll.
trenden med titanskydd på skinnställ och stövlar kommer sig av att titan har mkt låg friktion med asfalt, och hjälper därmed till att tex en arm ska vridas runt kroppen tex tack vare att armbågen glider lättare.

och även skallen / nacken mår bättre av att inte "få grepp" i underlaget.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
OK, det var nytt för mig. Tycker dock att det rimmar lite illa med det som Arai skriver i sista stycket, men jag kanske tolkar texten som f-n läser bibeln?

"There are some differences in some of the features between models - like ventilation system, face shield type, etc. But these are mostly a function of the helmet's design."

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
precis det jag skrev,,,

det är en klar skillnad mellan skalen i arais olika modeller.
mer finns att läsa här:http://www.araihelmet-europe.com/php/araitecs/AraiTecsIII.pdf
och här:http://www.araihelmet-europe.com/php/manuals/AraiHelmtest.pdf

Ett jävla bra marknadsföringsknep, att använda sig av att säkerheten ökar ju dyrare hjälm man köper. För vem vill inte ha en säkert skydd. Det viktigaste skyddet vi har sitter innanför pannbenet, sunt förnuft. Inget som kan köpas för pengar!

Nicotin

Guest
Ett jävla bra marknadsföringsknep, att använda sig av att säkerheten ökar ju dyrare hjälm man köper. För vem vill inte ha en säkert skydd. Det viktigaste skyddet vi har sitter innanför pannbenet, sunt förnuft. Inget som kan köpas för pengar!

marknadsföringsknep el inte...
folk får väl köra med vad dom anser vara bäst för dom..

vore kul att fråga rossi om han e sugen på att snurra runt laguna seca med en lidl hjälm el liknande ?

Om det nu inte spelar ngn roll..?

sunt förnuft är ju lätt att säga när agda 85 just kört ut framför dig..el som i mitt fall en taxi...

el oljefläckar på asfalten..

Last edited:

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Hoj
Yamaha R6'er
Plasthjälm är som gummi... Dit huved vill hoppe när du hitter asfalten. och hjälmen vill spricka......Kulfiberhjälm tager imod stöt, og vill glide hen av asfalten. Köp en ordenlig hjälm, en kulfiber hjälm... Det är dit huved det gäller... :)

Nicotin

Guest
Det beror nog mest på sponsorerna vilken hjälm MotoGP-förarna väljer.
Stoner och Melandri kör t.ex. med Nolan.

tänkte mera om han själv fick välja..och inte sponsorer..

Plasthjälm är som gummi... Dit huved vill hoppe när du hitter asfalten. och hjälmen vill spricka......Kulfiberhjälm tager imod stöt, og vill glide hen av asfalten. Köp en ordenlig hjälm, en kulfiber hjälm... Det är dit huved det gäller... :)

:tummenupp

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Du verkar ju redan ha bestämt dig. Köp din plastkruka för 900 spänn.
Personligen förlitar jag mig mer på kända märken som har genomgått ordentliga tester. Bla har ARAI (förutom de tester som krävs av en godkänd hjälm) ett tuffare test för penetrering av skalet.

Om säkerhet säljer med konkret fakta så köper jag. Sen om det kostar dyrt eller billigt kommer i andra hand. Se bara på ryggskyddstestet som SMC gjorde förra året då vann Lidls billiga ryggskydd.

Ett tips är att läsa på innan du köper för att kunna bilda en bättre uppfattning. Det hjälper långt mer än ett sunt förnuft den dagen olyckan är framme.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
En dyr hjälm är ofta lättare än en billig och det känns som att vikten på hjälmen måste spela djävligt stor roll... Tänk om hjälmen man har på skallen väger 20kg och kastas fram och tillbaks på backen... Tja stackars nacke skulle jag tro...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja herregud...
Vet inte om det har sagts eller inte, men en hjälm är så mkt mer än bara vad skiten är gjord av o hur den sitter på skallen.
Det finns ett spänne för o hålla fast hjälmen, hur e detta?
Det finns ett visir, pinlock är mer eller mindre standard på dyrare o billigare hjälmar vet inte ens vad det är, själv kör jag inte gärna utan.
Det finns ventilation, hur är den utformad på vissa hjälmar egentligen? :S
Materialet i hjälmen, vissa billiga hjälmar verkar ha sandpapper i medans andra har typ mjuk o len silke..
O sen ren o skär kvalitetskänsla...

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
jaja, det va gulleplutt som märkte ord, de flesta fattar vad nån menar med plasthjälm utan att behöva lägga fram diagram och annan.

Du får det att låta som om plast bara är plast när det i själva verket är otroligt stora skillnader mellan olika plastsorter...
Dessutom lär egenskaper skilja mellan olika plasthjälmar beroende på design.

Plasthjälmar har tillverkats sedan 70talet och hade de varit livsfarliga så hade vi nog vetat det vid det här laget...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
JTPK79!

Jag har inte läst någonting mer i tråden förutom ditt första inlägg men mitt råd är att du absolut inte snålar när det gäller hjälmköp!

Nicotin

Guest
Du får det att låta som om plast bara är plast när det i själva verket är otroligt stora skillnader mellan olika plastsorter...
Dessutom lär egenskaper skilja mellan olika plasthjälmar beroende på design.

Plasthjälmar har tillverkats sedan 70talet och hade de varit livsfarliga så hade vi nog vetat det vid det här laget...

tja och asbest ( stavning ) var ju jättebra på 60-70 talet..
Rökning likaså.. ( observera att det inte finns ngr bevis för att rökning är skadligt )
så vi borde ju så länge alla människor har rökt vetat om det var farligt el inte..
och rökning e väl inte farligt ...??

samma e väl med plasthjälmar, dom e ju inte farliga..
Om dom hade varit farliga hade ju ngn sagt det el hur.. ?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping