Hjälmköp!

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 -10, KTM 660 SMC -06
Någon som har erfarenhet av att köpa hjälm från t ex USA? :såjaponken Har själv funderingar på att köpa en Arai via Ebay. Något man bör tänka på (förutom tull och att man kan bli blåst osv.)? :fakta Skiljer det något i storlekar ect.? Tacksam för lite vägledning.

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Triumph 1965
Arai från USA

Tänk på att formen på en Arai för amerikansk marknad skiljer sig från en europahjälm, den är lite rundare i formen.
Sedan bör du ta i beaktande att den ska ha ECE 22-05 godkänande vilket många USAhjälmar inte har (SNELL) för att din försäkring ska gälla, men kolla upp det mot just ditt bolag.
Titta in på www.araihelmet-europe.com för vidare garantipolicy

Micke -en gång Arai-alltid Arai:tummenupp

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Jag köpte en Arai RX-7 Haga replica från Usa för 2 veckor sen,det är samma hjälm bara annan klassificering :tummenupp

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Hmmm....Känns lite knepigt. Ett amerikanskt huvud borde man väl skydda på samma sätt som ett svenskt... Kan man tycka i alla fall...

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
största problemet är väl att om det skulle hända nåt med hjälmen som garanti i vanliga fall täcker. Sitter själv o kollar på Shoei-hjälmar från eBay i USA, finns tusenlappar att spara verkar det som :)

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
största problemet är väl att om det skulle hända nåt med hjälmen som garanti i vanliga fall täcker. Sitter själv o kollar på Shoei-hjälmar från eBay i USA, finns tusenlappar att spara verkar det som :)

Jo... FLERA tusenlappar också... :fakta :tummenupp

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Hmmm....Känns lite knepigt. Ett amerikanskt huvud borde man väl skydda på samma sätt som ett svenskt... Kan man tycka i alla fall...

Vi talar om olika skallformer. Asiatisk, europeisk och amerikansk. Åtminstone Arai har denna uppdelning.

...det är samma hjälm bara annan klassificering :tummenupp

...som inte är laglig för bruk på svenska vägar...

/H

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Slänger in en liten fråga här;
Funderar på att köpa en XR1000 från www.racevisors.co.uk, är det säkert så att säga och emballerar dem väl så att inte en hjälm tar skada vid frakt osv.?

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag beställde en Shoei direkt ifrån Japan. Det visade sig att det inte var samma form på skalet som de man köper här i europa.

Billigt, men passade inte

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag tänkte flika in med en annan fråga.. Är det ngn som vet vart man kan köpa lösa ansiktsmasker till en Araihjälm? Jag köpte en Arai GP-5X på "På två hjul" i Gbg som Lelles reade ut och den saknade ansiktsmask. Har hört att man kan köpa lösa sådana och montera. Stämmer det? Visiret immar igen för minsta lilla. Dock inte när man kör fort fort;-P Lite jobbigt däremot vid trafikljusen mm.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Jag beställde en Shoei direkt ifrån Japan. Det visade sig att det inte var samma form på skalet som de man köper här i europa.

Billigt, men passade inte

känns ju som om Asiater har ganska annorlunda huvudform överhuvudtaget.
Amerikaner o Européer är ju same shit.

Slänger in en liten fråga här;
Funderar på att köpa en XR1000 från www.racevisors.co.uk, är det säkert så att säga och emballerar dem väl så att inte en hjälm tar skada vid frakt osv.?

Köpte själv hjälm en gång genom motowebshop.com och den var inte direkt välemballerad iaf. Dock är väl kartongen för hjälmen ganska utformad så att den inte ska kunna flyga runt där inne.
Även hjälmarna som butikerna här säljer är ju fraktade på ett eller annat sätt. Det kastas o slängs nog en hel del

Last edited:

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Vi talar om olika skallformer. Asiatisk, europeisk och amerikansk. Åtminstone Arai har denna uppdelning.

...som inte är laglig för bruk på svenska vägar...

/H

Vad jag menar är att skalla asfalten borde ju göra lika ont med ett amerikanskt pannben som ett svenskt. :fakta Sedan att man har olika klassificeringar är ju ett annat fenomen.

Måste förresten tacka för alla svar jag har fått! Alltid lika enkelt att få hjälp här! :tummenupp

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Vad jag menar är att skalla asfalten borde ju göra lika ont med ett amerikanskt pannben som ett svenskt. :fakta

Sedan att man har olika klassificeringar är ju ett annat fenomen.

Gör säkert lika ont.. Dock kan det värt att tänka på att om hjälmen har olika form så vet man ju inte om den sitter bra. Märkninge dock känns som det minsta problemet i frågan.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Vad jag menar är att skalla asfalten borde ju göra lika ont med ett amerikanskt pannben som ett svenskt. :fakta Sedan att man har olika klassificeringar är ju ett annat fenomen.

Måste förresten tacka för alla svar jag har fått! Alltid lika enkelt att få hjälp här! :tummenupp

Hjälmformen måste vara så lik din skallform som möjligt för att skydda optimalt, detta har inget med klassificering att göra.

En Snell- eller DOThjälm kan mycket väl vara 15 ggr bättre än en ECE22.05, men du får ändå inte köra med det på svenska vägar.

Hjälmform - för din säkerhet.
ECE22.05 - för att folk i EU tror det är bra.

Märkninge dock känns som det minsta problemet i frågan.

Hjälm har du för att skydda skallen - märkningen för att få vara med ditt fordon på vägen. Dessa två går nödvändigtvis inte hand i hand. Så du har helt rätt; en rättmärkt papphatt skyddar sämre än en felformad hjälm av god kvalitet även om den sistnämnda inte är godkänd inom EU.

F.Ö anser jag ECE22.05 bör skrotas till förmån för DOT eller/och Snell!

/Henning!

Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
DOT hjälmar byggs på ett annat sätt & är därför mkt tyngre än våra hjälmar i Europa . Har själv en AGV hjälm från USA & den e bra mkt tyngre än en Europeisk modell kommer själv inte köpa någon DOT hjälm någe mer .

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA