Hjälmköp!

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
DOT hjälmar byggs på ett annat sätt & är därför mkt tyngre än våra hjälmar i Europa . Har själv en AGV hjälm från USA & den e bra mkt tyngre än en Europeisk modell kommer själv inte köpa någon DOT hjälm någe mer .

Det där tror jag är en generalisering som inte håller att synas djupare.

Identiska hjälmar kan vara DOT- eller ECEmärkta. Identiska.
Den DOTmärkta MÅSTE inte vara tyngre. Det är dock enklare klara ett DOT-test med en hjälm med tjockare gods än med en som skall tåla ett ECE22.05-test där man bara testar hjälmen på fem förangivna ställen. DOT-godkända hjälmar klarar anslagstest på hjälmen var än de träffar och inte som enligt ECE22.05 endast på fem ställen.

Jag tror få motorcyklister tänker på att ramla och slå sig just på en av de fem ställen där hjälmen är förstärkt för att klara ECE22.05.

/H

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det där tror jag är en generalisering som inte håller att synas djupare.

Identiska hjälmar kan vara DOT- eller ECEmärkta. Identiska.
Den DOTmärkta MÅSTE inte vara tyngre. Det är dock enklare klara ett DOT-test med en hjälm med tjockare gods än med en som skall tåla ett ECE22.05-test där man bara testar hjälmen på fem förangivna ställen. DOT-godkända hjälmar klarar anslagstest på hjälmen var än de träffar och inte som enligt ECE22.05 endast på fem ställen.

Jag tror få motorcyklister tänker på att ramla och slå sig just på en av de fem ställen där hjälmen är förstärkt för att klara ECE22.05.

/H

har läst mcnytt nu som du tipsade om, äntligen nånn som tar upp detta på en nivå som folk kan lyssna på.
ece22-05 är kass och som jag påpekat många gånger här så säger den inte mkt om vilka hjälmar som är riktigt bra.

Talade med Arai folk på donington i helgen om detta, han va mycket insatt i hur de olika testerna gick till, hade sett samtliga tester själv och va starkt kritisk till ece22-05

Som du säger så är det ett antal förutbestämda ställen på hjälmen som testas och många hjälmar byggs för att vara starka på just dessa ställen.
snell är hårdare, och arais egen är ännu hårdare.
nått tips på hur man påverkar detta hade han dock inte, massa politik och pengar i detta.

Last edited:

Alekto

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Ktm 690 smc / Speed Triple
Hej! jag är i Kanada nu när jag skriver och var o tittade på hjälm idag, är bra mycket billigare än hemma, men dem är ju DOT märkta, säg att jag skulle köpa en hjälm här o krascha i sverige? va är riskerna som kan hända? mvh

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 -10, KTM 660 SMC -06
Nu är den beställd! Känns bra och priset var helt rätt! :rock

Bifogat

• 0b84_1.jpg
    0b84_1.jpg
    29.1 KB · Visningar: 44

marre1010

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -03
Vi talar om olika skallformer. Asiatisk, europeisk och amerikansk. Åtminstone Arai har denna uppdelning.

...som inte är laglig för bruk på svenska vägar...

/H

ja köpte en shoei hjälm från japan o den satt precis lika som den ja köpte från sverige....så de där me olika huvudformer verkar vara mest prat
storleken var lika den me

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
ja köpte en shoei hjälm från japan o den satt precis lika som den ja köpte från sverige....så de där me olika huvudformer verkar vara mest prat
storleken var lika den me

Men nu kör du runt med en lika bra hjälm som en godkänd även om din antagligen inte är det och riskerar påföljd.

Det där med olika skallformer kanske skall utredas? :)

/Henning!

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Men nu kör du runt med en lika bra hjälm som en godkänd även om din antagligen inte är det och riskerar påföljd.

Det där med olika skallformer kanske skall utredas? :)

/Henning!

Jag blev lite orolig när jag läste om detta, har nämligen en Arai RX7 på väg hem från staterna. Hörde efter med mitt försäkringsbolag (bilsport & mc) och dom hade inga problem med det så länge den var SNELL godkänd, och RX7an jag beställde var både DOT och SNELL godkänd.. GÖTT! :tummenupp

Dock oroar det mig med passformen, har provat Arai medium hjälmar på mässan och på olika mc-affärer.. alla har suttit klockrent. Så det återstår att se om hjälmen som kommer imorgon sitter lika bra. Även om den var billig så var den ju långt ifrån gratis, gav ~3700:- för en helvit Arai RX7 med två extra visir, ett dark smoke och ett silvertonat, då vet jag inte hur mkt tullen hamnar på än.

Återkommer med svar om passformen så fort hjälmen är hemma :)

/Christian

Jensen

Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Var ju riktigt bra priser hos http://www.racevisors.co.uk/. Är EC05 en gördkänd standard i Sverige (samma som 22.05?)?

Njaaa, jag räknade ut vad min RX7a skulle kosta där med de två visiren jag köpte. 5 756,02 SEK utan frakten inräknad, stod inget om den innan man gick vidare från checkout. Dock slipper man tullen när man köper från England.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Så som jag har förstått så har asiatiska Arai annan form, amerikanska och europeiska är samma. Min usa-hjälm sitter exakt likadant som de jag provat i Sverige.

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
*weeee*

Nu är den hemma hos pappa!!!
Kom idag. 5 dagar efter beställning!! :yoparty

4300:- för hjälm, extra visir samt expressfrakt!!
355:- skulle tullen och kungen ha. :fakta

Har medium i "svensk/europeisk" modell så jag beställde en medium och den sitter som gjuten! :klappar

Går runt här hemma i eufori och bara myser!!! :cpparty

Bifogat

• nak.jpg
    nak.jpg
    146.1 KB · Visningar: 63

Jensen

Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Så som jag har förstått så har asiatiska Arai annan form, amerikanska och europeiska är samma. Min usa-hjälm sitter exakt likadant som de jag provat i Sverige.

Det låter ju kanon det! Håller tummarna för att det stämmer :tummenupp

Jensen

Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Nu är den hemma hos pappa!!!
Kom idag. 5 dagar efter beställning!! :yoparty

4300:- för hjälm, extra visir samt expressfrakt!!
355:- skulle tullen och kungen ha. :fakta

Har medium i "svensk/europeisk" modell så jag beställde en medium och den sitter som gjuten! :klappar

Går runt här hemma i eufori och bara myser!!! :cpparty

Underbart! Grymming hjälm det där!! Var nära på att beställa en lika dan :)
Nu är jag ju övertygad om att min hjälm kommer sitta som den ska, om inte....:huvet :huvet tills den passar :D

Billigaste priset jag sett på Nakano hjälmen här i Sverige är 7600:- så du gjorde ju ett riktigt kap! eBay är sjukt farligt för ens ekonomi nu när $$$ är billigt :)

/Christian

Rejsboy

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Ja, jag kan inte vara annat än nöjd!
Saken blir ju inte sämre när man läser alla jämförelser på ECE kontra SNELL.
För en gångsskull skulle vi ta efter jänkarna!
Provade hjälmen "live" idag med. :2cool

Man kan inte känna sig annat än snabb med den på skallen, hahaha!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi köpte två hjälmar i New York förra veckan och kunde därför prova på plats.
Kan inte påstå att jag upplevde nån skillnad med de Shoei jag provat här hemma. Hjälmarna sitter kanon på både mig och Tingeling! :yoparty
Motsvarande hjälmar här hemma heter visst X Spirit och XR 1000.

Kan absolut rekommendera handlaren i NY, www.camrodmotorsports.com

Hjälmutbud:
http://www.camrodmotorsports.com/pages/catalogs/products/1/1/1/all/0/0/0/0/0/0/0/street.aspx

Bifogat

• Shoei MP.jpg
    Shoei MP.jpg
    24.2 KB · Visningar: 59
  • Shoei CW.jpg
    Shoei CW.jpg
    23.1 KB · Visningar: 50

Solid snake

Guest
Vi köpte två hjälmar i New York förra veckan och kunde därför prova på plats.
Kan inte påstå att jag upplevde nån skillnad med de Shoei jag provat här hemma. Hjälmarna sitter kanon på både mig och Tingeling! :yoparty
Motsvarande hjälmar här hemma heter visst X Spirit och XR 1000.

Kan absolut rekommendera handlaren i NY, www.camrodmotorsports.com

Hjälmutbud:
http://www.camrodmotorsports.com/pages/catalogs/products/1/1/1/all/0/0/0/0/0/0/0/street.aspx
Häftig tjej du har som ska ha en hjälm med en drake på! :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...