Hjälmmikrofon

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
Hornet 600, LS650
Funderar på att köpa Scala Rider G4 för att kunna prata i telefon och lyssna på musik. Har tidigare experimenterat lite med ”Walkie-talkie” och hjälmkit från Clas Olsson, har funkat sådär.

Har en vanlig integralhjälm (XR-1000) och därför kört med trådad mic. Problemet är att den inte riktigt får plats, skulle behöver fräsa ett djup spår i pannan för att detta ska funka.:huvet

Ser själv några möjliga vägar framåt men kanske finns andra alternativ:

Skaffa en bom-mic…. Funkar det över huvud taget i en vanlig integralhjälm?

Borra ur och försänka mikrofonen i hjälmen… går det utan att hjälmen försvagas?

Köpa ny hjälm med större utrymme mellan haka och hjälm… helst inte! (kommer inte köpa öppningsbar)

Någon som haft samma problem och löst det?:confused:

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F
Köpte själv Scala Rider G4 Gigaset nyligen och monterade på min HJC FS-11. Like småfix att få högtalarna och micken på rätt plats, men annars inga problem. För min del krävde ingen modifiering av hjälmen.

Kan verkligen rekommendera Scala Rider G4, funkar hur bra som helst. Tal och musik hörs klart och tydligt vid 110-130 km/h. Räckvidden vid öppen terräng 1-1,5 km.

:tummenupp

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Har föregångaren till G4 (Q2) i min Schubert hjälm. Öppningsbar hjälm i och för sig. Ljudmässigt låter den inte direkt strålande när man lyssnar på musik men att prata i telefon och prata med någon annan med samma system på en annan hoj funkar faktiskt förvånansvärt bra även om föregångarens mer begränsade räckvidd ibland är lite till nackdel i jämförelse med ett radiobaserat alternativ. Tror nog att G4´n är bättre gällande detta. När man pratar med dom som jobbar i hojbutikerna och även med folk som provat andra bluetooth-baserade system så verkar Cardio´s prylar vara dom som funkar absolut bäst rent funktionsmässigt. Jag och flickvännen är faktiskt förvånansvärt nöjda med våra prylar. Nackdelen med att montera dom på våra Schubert öppningsbara hjälmar är att man måste klämma mikrofonarmen mellan det öppningsbara hakpartiet och själva hjälmen. I skarven mellan dessa. Det funkar men det är LITE bökigt.

//J

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...