Hjälmstorlek..aarghh..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nej inte direkt, testade en i typ 10 sekunder och konstaterade att det inte var något för mig.
Absolut inte, var den erfarenheten de 10 sekunderna gav mig, å andra sidan är jag van vid Arai och deras inredningar.
- Ah okey, var det den här modellen alltså? Vad reagerade du negativt på?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Om den hjälm som du har idag finns med här så kanske du vet vad du söker .....
"Shape Designations: NA = Narrow; MN = Medium Narrow; SN = Slightly Narrow; N = Neutral; SR = Slightly Round; MR = Medium Round; R = Round; UNK = Unknown."
- Tackar för bra länk, men inga Bogotto-hjälmar där.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har också mellanstorlek på huvvet. Man måste prova-prova-prova. Går inte komma runt. Ibland blir det fel ändå.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
- Ah okey, var det den här modellen alltså? Vad reagerade du negativt på?
Nej inte den modellen, det jag reagerade på var att inredningen var hård och plastig och inte skön som Arai, att ta på sig Araien är som att komma hem, finish var kass överlag och gav inte ett bra intryck.

Sedan kanske hjälmen funkar utmärkt ändå men jag tyckte inte den var skön att ha på sig oavsett passform (vilket iofs är viktigare) men jag vill ha både passform och komfort.

Ljudnivåer och aerodynamik varierar ju ändå beroende på förare och hoj i kombo så måste man ju ändå testa i verkligheten så där är jag lika lost som resten av mänskligheten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Ja det är ju avvägningen då, lite stor med risk för glapp eller trång o blodstopp i svålen.
Eller möjligen om den passar perfekt, varför jag undrade om någon här på SH hade erfarenhet av hjälmen/märket.
Glapp kan du lösa med Köksvampar. Nä nu heter dom

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Undrar hur lång tid det tar innan någon limmar dit två prickar ovanför det första O:et i Bogotto.
Snabbare sätta dit två duttar med det röda nagellack från Lidl jag sätter på skruvar / muttrar.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mätt huvudstorlek 58,5 cm i omkrets. Visar på gränsen mellan M och L när jag kikar i storlekstabellerna.

Nu har jag tittat på den här: View attachment 483137
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...Products/Bogotto-FF104-SPN-Carbon-Helmet-0004

o vetetusan vilken storlek jag ska välja.

Hjälmen ska ju sitta riktigt tight som ny för att sedan anpassa sig till mer lagom fit med tiden, men...

Någon som har erfarenhet av Bogotti-hjälmars storlekar?
Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm som jag inte provat innan.
Dels för att den hjälm som sitter löst faktiskt skyddar sämre och det finns tyvärr inget som säger att en hjälm för 58 cm omkrets faktiskt passar på mitt huvud utan kanske egentligen passar bättre på ett huvud med 60 cm omkrets.
Den andra är att om jag då köper en hjälm och den är obekväm så är det pengar i sjön.
Jag har testat otaliga hjälmar genom åren och vissa hjälmar har varit för smala för mitt huvud och vissa har varit för breda.
Min komfort vad gäller hjälmen är alldeles för viktig för att pruta på det. Jag betalar hellre avsevärt mer pengar på en hjälm som är bekväm att ha på huvudet i några timmer istället för att få en hjälm som jag helst vill kapa bort huvudet för att komma undan efter en halvtimme.
För det är långt ifrån trafiksäkert att köra i en hjälm som är smärtsamt obekväm och tro mig, det finns sådana hjälmar i överflöd.

Dvs om du inte har möjlighet att prova hjälmen innan du köper den så köp den inte för risken är att du köper en hjälm som inte är bra för något annat än soptunnan.
Det är mina 2 cents.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
- Tackar för bra länk, men inga Bogotto-hjälmar där.
Min tanke var att du skulle hitta den hjälm du har nu i listan. Och kunna se i vilken grupp den hjälmen låg.
NA = Narrow; MN = Medium Narrow; SN = Slightly Narrow; N = Neutral; SR = Slightly Round; MR = Medium Round; R = Round
Om du tex upptäckte att din nuvarande (förhoppningsvis bra passande hjälm) tillhörde t.ex. gruppen SR = Slightly Round skulle du kanske kunna köpa någon annan hjälm från gruppen SR = Slightly Round i samma storlek som den hjälm du redan har och den kommer passa.
I övrigt instämmer jag med #27.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Personligen skulle jag aldrig köpa en hjälm som jag inte provat innan.
Dels för att den hjälm som sitter löst faktiskt skyddar sämre och det finns tyvärr inget som säger att en hjälm för 58 cm omkrets faktiskt passar på mitt huvud utan kanske egentligen passar bättre på ett huvud med 60 cm omkrets.
Den andra är att om jag då köper en hjälm och den är obekväm så är det pengar i sjön.
Jag har testat otaliga hjälmar genom åren och vissa hjälmar har varit för smala för mitt huvud och vissa har varit för breda.
Min komfort vad gäller hjälmen är alldeles för viktig för att pruta på det. Jag betalar hellre avsevärt mer pengar på en hjälm som är bekväm att ha på huvudet i några timmer istället för att få en hjälm som jag helst vill kapa bort huvudet för att komma undan efter en halvtimme.
För det är långt ifrån trafiksäkert att köra i en hjälm som är smärtsamt obekväm och tro mig, det finns sådana hjälmar i överflöd.

Dvs om du inte har möjlighet att prova hjälmen innan du köper den så köp den inte för risken är att du köper en hjälm som inte är bra för något annat än soptunnan.
Det är mina 2 cents.
- Instämmer i ovan, men så är det om man väljer att köpa på nätet o de inte finns i fysiska butiker. Får se hur jag gör.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Senaste Motorrad hade test av billiga hjälmar, däribland en Bögotto.
Den fick omdöme "Gut" så helt lifsfarlig är dne nog inte.
Bäst bland sub 300€-hjälmarna var en Nolan.

Troligen kommer väl testet i Bike snart, annars finns Motorrad i Readly-appen.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Varför vill du ha en hjälm från just Bögotto? Det är väl ett hittepåmärke liknande Biltema, Course, 4bikers, IXS och allt vad de heter, som knappast har egen R&D och tillverkning, utan köper in nåt som ser bra ut från valfri tjinafabrik.
Storlek och passform kan variera nåt grymt beroende på din huvudform och hur tillverkaren tycker ett huvud ska se ut. Prova, prova och prova, eller om du ska köpa från nån e-butik, se till att du får anständiga returvillkor och bytesrätt. Har gjort misstaget själv att beställa en skitfrän hjälm, men till ett bra pris, från en firma i tyskelandet som inte passade alls på mitt klotrunda huvud. Visade sig bli så dyrt att returnera så hjälmen åkte in i garderoben istället, får försöka sälja av den på nån loppmarknad i sommar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Varför vill du ha en hjälm från just Bögotto? Det är väl ett hittepåmärke liknande Biltema, Course, 4bikers, IXS och allt vad de heter, som knappast har egen R&D och tillverkning, utan köper in nåt som ser bra ut från valfri tjinafabrik.
Storlek och passform kan variera nåt grymt beroende på din huvudform och hur tillverkaren tycker ett huvud ska se ut. Prova, prova och prova, eller om du ska köpa från nån e-butik, se till att du får anständiga returvillkor och bytesrätt. Har gjort misstaget själv att beställa en skitfrän hjälm, men till ett bra pris, från en firma i tyskelandet som inte passade alls på mitt klotrunda huvud. Visade sig bli så dyrt att returnera så hjälmen åkte in i garderoben istället, får försöka sälja av den på nån loppmarknad i sommar.
- Varför inte Bogotto? Har inte sett att de skulle utmärka sig som dåliga/farliga. Biltemahjälmarna var väl förresten okey enligt testerna de också, har jag för mig.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
- Varför inte Bogotto? Har inte sett att de skulle utmärka sig som dåliga/farliga. Biltemahjälmarna var väl förresten okey enligt testerna de också, har jag för mig.
Biltemahjälmarna är helt ok och prisvärda, om de passar bra dvs… Bogottohjälmarna kan du istort sett bara köpa från fc-moto i tyskelandet, då det är deras eget märke, och fc-moto är i n t e roliga att ha att göra med om du vill returnera något.
Bästa är ju om du kan uppsöka en butik och prova ut en hjälm som verkligen passar och som du trivs med, och pröjsa den där extrapengen för service över disk.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Senaste Motorrad hade test av billiga hjälmar, däribland en Bögotto.
Den fick omdöme "Gut" så helt lifsfarlig är dne nog inte.
Bäst bland sub 300€-hjälmarna var en Nolan.

Troligen kommer väl testet i Bike snart, annars finns Motorrad i Readly-appen.
Nej. Så är det helt klart. En hjälm som säljs i EU måste uppfylla ECE normen. Dvs den måste ge ett godkänt skydd. Så köper man en hjälm från en hyfsat välrenommerad butik så får man en hjälm som skall uppfylla skyddsnormerna.
Men det betyder tyvärr inte vare sig att den är bekväm att ha på sig eller att den inte är rentav obekväm att ha på sig längre stunder än 10 minuter.
Sen är det ju också så att det är skillnad på hur mycket det brusar i hjälmarna. Den skillnaden är ganska stor.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Snor tråden lite, lite sugen på ny hjälm och funderar på att ta mig till Flying Eagle när de har lite event om nån vecka. Nån som har denna HJC och kan säga nåt? Eller är man ganska safe när det gäller kvaliteten på hjälm om man köper en HJC i den prisklassen?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA