Ställen som ~90% av alla som kör i träffar. Hur tycker du man ska testa hjälmen då?
Jag tycker efter att ha läst info om testerna att jag har fått svar på hur hjälmarna skyddar och skapat mig en bild av hur de har tänkt och gjort och det är på samma sätt som jag vill ha en hjälm testad. Därav får jag rättvisande svar av SHARP-testet.
Och be mig inte lita på ett amerikanskt test. Efter att ha fått en genomgång i amerikanskt kvalitetstänkade på mitt förra jobb drar jag mig för att köpa nåt som är producerat eller testat däröver.
Ska en hjälm tåla smäll BARA på pannan, vänster och höger öra, på hjässan och i bakhuvudet på EXAKTA positioner? Hjälmtillverkare har bevisligen stärkt hjälmarna på dessa ställen för att få dem godkända.
OK, bara för att vissa/många USA-porodukter har rutten kvalitet är allt därifrån skit?
ECE232.05 låter TILLVERKAREN välja hjälm att skicka till prov. Detta kan han göra till ett land som Luxemburg (E13) som inte ens har något eget testinstitut och få den godkänd. Kolla själv hur många skithjälmar som är godkända i "E13" och döm själv.
Normen från USA går ut på att man tar hjälmar från hyllan i handeln och testar dem var tusan som helst på hjälmens yta och den skall hålla måtten! ECE22.05 skiter i om hjälmen går i tusen bitar av testet eftersom endast en smäll per hjälm skall räknas. Snacka om feltänk!
Men du kanske bara ramlar på ett av de fem förbestämda positionerna och aldrig nuddar asfalten mer än en gång per vurpa. I det läget gör du rätt som accepterar och gillar normen. Jag tror att olyckan är flexiblare än så.
ECE22.05 funkar om hjälmen är lika beskaffad över hela ytan. Så är inte fallet. Precis som med lagar hittar de som vill kryphål och det blir skit av allt ändå.
Ett exempel på liknande lucka skulle kunna vara att den som fpör ledarhund inte behöver betala för sig vid resa. Tanken i mitt exempel skulle luta sig på att alla blinda är pensionärer och de då åkte gratis. Snart skulle fiffiga plankare skaffa hundvalpar med ledhundssele och få åka gratis.
Lagar och normer som skapas av oinsatta blir fel.
SHARP är en skitbra IDE, men det föll platt då hjälmarna testas efter den icke verklighetsanpassade normen ECE22.05.
/Henning!