Hjälmtest

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Visst, ECE testerna har sina svagheter, och SNELL testerna har sina fördelar, men jag har nog ändå hellre en ECE godkänd hjälm som iallafall har möjlighet att skydda mig mot en smäll på vissa punkter än en plåtkastrull som bara skyddar mig om jag slår skallen så hårt att resten av kroppen blir mos...

Läs Kritik mot SNELL-tester

Snell testerna är helt enkelt gjorda för att skydda huvudet från så höga energier att chansen att överleva en sådan olycka ändå är i princip noll, och på grund av det får den alldeles för hård stötdämpning som inte ger vika och därmed inte skyddar hjärnan vid normala krascher!

Enligt undersökningen jag länkar till var det endast någon eller några hjälmar som hade fått mer än en smäll på samma ställe, och ungefär lika få som träffat klotformade föremål, så varför ska hjälmen skydda mot det om det sker på bekostnad av säkerheten vid de övriga 99,8% av olyckorna?

Sen är det förjävligt veka regler för var och hur hjälmarna testas och vilka hjälmar som testas i ECE, men själva testeerna är bättre.....

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det är möjligt att vissa fabrikat "fuskar" och manipulerar testerna, men m.a.p. säkerhet så förklarar inte det hur ett fabrikat som t.ex. Arai gör en hjälm som klarar testet bättre än sina dyrare märkeskollegor:
Arai RX-7, £400, Betyg 3
Arai Condor, £200, Betyg 2
Arai GP-5x, £300, Betyg 5
Arai Viper GT, £330, Betyg 3
Arai Astro, £250, Betyg 3

Arai borde ha egna testmetoder, samt känna till de existerande för certifiering. Att de skulle "fuska" för sina enklare men vara "ärliga" med sina dyrare verkar inte troligt.

Det faktum att de inte kan prestera jämnare mellan sina modeller känns för mig inte bra, deras egna kvalitetssäkring som i och med betygspannet 2-5 får underkänt i mina ögon.

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
Superduke -06
Ska fortsätta köra med Shoei. Har kraschat med skiten och klarat mig bra. Bryr mig inte om det är dyrare än andra märken. Man vet ju vad man har, och det värdesätter jag ju mer än något test.

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Hojlös
fick näst bästa betyg på min shark S500 som jag köpte för 69 euro!:D

Funderade på att köpa en sån att ha som extrahjälm om polare eller cheyerna vill åka med :D. Hittade den för 499:- på en affär i närheten.

Hur är komforten i den? Låter det mycket?
När jag kollade på den verkade den ganska välbyggd och helt ok!
Snabbclips för visiret var det också! :tummenupp

http://dft-1-sharp.eduserv.org.uk/search/details/?id=40

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
B-King
Funderade på att köpa en sån att ha som extrahjälm om polare eller cheyerna vill åka med :D. Hittade den för 499:- på en affär i närheten.

Hur är komforten i den? Låter det mycket?
När jag kollade på den verkade den ganska välbyggd och helt ok!
Snabbclips för visiret var det också! :tummenupp

http://dft-1-sharp.eduserv.org.uk/search/details/?id=40

Sitter som en smak på min huvud:yoparty o den låter inte mer an andra men viss kör man 200 då kan du har lite oljud:D

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Känns juh konstigt att gå efter en enda norm ,eller ett enda test. Jag personligen gjorde som såhär att jag gick genom så många tester jag bara kunde. De hjälmar som upprepade gånger fick bra betyg höll jag X-tra koll på.
Raid II är juh en typisk hjälm som e väldigt prisvärd. Hade aldrig fått under medelbetyg i alla de 50 tester jag läste.
Alla företag färgar juh artiklarna om sina egna produkter såklart...inte så objektivt :)

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Känns juh konstigt att gå efter en enda norm ,eller ett enda test. Jag personligen gjorde som såhär att jag gick genom så många tester jag bara kunde. De hjälmar som upprepade gånger fick bra betyg höll jag X-tra koll på.
Raid II är juh en typisk hjälm som e väldigt prisvärd. Hade aldrig fått under medelbetyg i alla de 50 tester jag läste.
Alla företag färgar juh artiklarna om sina egna produkter såklart...inte så objektivt :)

Jag är tacksam för resultat från fler tester..
Har du några länkar?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Är det någon som har testat HJC HQ-1 ?
Vad är i sådana fall era erfarenheter?
Liknar passformen Arai eller Shoei.

Jag kör nu med en Arari RX 7. Jag är trött på täckplattorna till visirmekanismen som går sönder allt för lätt.
Jag såg dessutom att den inte var i topp när det gäller säkerhet vilket förvånar mig. HJC HQ-1 har i denna test toppbetyg i stötupptagningsförmåga och blev därför ett intressant allternativ.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA