Hjälmtips 3000-3500?

Baltazar79

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen än...
Tjean jag håller på att fundera på att införskaffa mej en hjälm och jag undrar vad ni skulle välja om ni har en budget runt 3000-3500 kr. Vilken av alla hjälmar skulle ni köpa. kom gärna med lite kritik och lovord kring hjälmarna. Tack på förhand! //Ingemar
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Baltazar79 skrev:
2448482 Tjean jag håller på att fundera på att införskaffa mej en hjälm och jag undrar vad ni skulle välja om ni har en budget runt 3000-3500 kr. Vilken av alla hjälmar skulle ni köpa. kom gärna med lite kritik och lovord kring hjälmarna. Tack på förhand! //Ingemar

Helnöjd med min Shoei XR-1000, går å få en svart eller grå sådan för dina pengar.
Men det bästa tipset är ändå att åka å "testa, klämma å känna" i butik och ta (köpa) den som sitter bäst!
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Köpte min Shoei xr-1000 diabolic, tror jag modellen heter, på mlol.de. ca 3500 med frakt:tummenupp
 

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
-
Tyska sidor säljer ofta ut Arai RX7 Corsair hjälmar (utgående lacker oftast) för 499€, den går på över 7000kr i Sverige vanligtvis. Bättre hjälm kan du inte få tag på, om den sitter bra på ditt huvud vill säga.

Kolla in Mlol.de ("Angebote" sektionen) och FC-moto.de.
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
Att köpa en hjälm som passar är minst lika viktigt som att köpa en bra hjälm.

/Blommen
 

FastestManAlive

Platina Member
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Halmstad trakten
Hoj
Kawazaki 1100
Viktigast att itta en som sitter bra. Priset är ju mindre viktigt, men en vettig nivå är över 3000 kr strecket.

Kolla in www.vikinghelmets.se , www.touring.se , www.flyingeagle.se för bra sortiment på just hjälmar. Prova först modeller i vilken hojaffär som helst dock.

Viktigast att hitta en som sitter bra. Priset är ju mindre viktigt, men en vettig nivå är över 3000 kr strecket.

KBC - bra kvalitet, snygg design, vettigt pris

Kolla in www.vikinghelmets.se , www.touring.se , www.flyingeagle.se för bra sortiment på just hjälmar. Prova först modeller i vilken hojaffär som helst dock.
 
Last edited:

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
säger som de tidigare..åk o prova tills du spyr...man kan tycka att en hjälm sitter bra till man provar en annan som sitter ännu bättre osv...åk till en handlare som har ett stort sortiment och prova...dom välkända märkena som shoei, arai osv är ju kända för bra passform men dom måste ju passa på ditt huvud...

jag letade hjälm i samma prisklass som du och tyckte att en HJC hjälm satt prefekt på mitt huvud...den kostade 3000 hos lokala handlaren men hittade den på nätet för 1500 inkl frakt:tummenupp

lycka till med provandet
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Du kan få köpa en Shark RSR Freeze silvermetallic av mig för 2000,- plus frakt. Jag har kvar i storlek M och L. Det är Sharks toppmodell och kostar normalt 5000,-.

Det är en mycket skön och bekväm hjälm.

Jag hade butik tidigare men la ner den när jag fick jobb i Tyskland och försöker sälja ut de saker jag har kvar.

// Göran
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Med tanke på att säsongen snart är över skulle jag ta det lite lugnt med inköp av hjälm om det inte är absolut nödvändigt. Du kommer under hösten att kunna köpa en bra hjälm på rea om du har lite tålamod hos någon återförsäljare förhoppningsvis nära dig. Det är svårt att rekommendera en viss hjälm eller fabrikat då alla har olika förutsättningar på grund av huvudets utformning. Själv har jag en Arai hjäm som jag är riktigt nöjd med. Den passade helt enkelt mitt huvud bäst.
 

Baltazar79

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen än...
Tack för alla tips och erbjudanden. Jag va till den lokala mc-handlaren igår. och dom hade 20% rea. Så de blev en X-lite 801 jag passade på att köpa ett exra visir när jag ändå skulle köpa. 3500 för hjälm + rökfärgat extravisir.

Mycket skön hjälm, passar bra på mej iaf.

Tack igen!

//Ingemar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top