Förberedd för intercom brukar som du är inne på vanligen innebära att det finns extra plats för högtalare, men kan ibland även handla om att tillverkaren har gjort ytterligare anpassningar så att det extra smidigt går att ansluta ett intercom som är designat för just den hjälmen.
Oftast brukar ju t ex Cardos och Senas standardmodeller funka för de flesta hjälmar, men kan vara bra att kolla in hemsidorna för tillverkarna av såväl hjälm som intercom innan för att se så att det är kompatibelt. Sådant som hypotetiskt kan strula är förutom att högtalarna får plats även placering av mikrofon och att hjälmkanten medger att själva intercomenheten går att klämma eller klistra fast.
Har själv aldrig köpt någon hjälm som varit specifikt anpassat för intercom, men det har alltid funkat. Däremot har jag köpt intercom som varit specifikt anpassad till en viss hjälm (Arai), men då har det varit för att få enheten helt integrerad och slippa en klump på utsidan av hjälmen.
Just Arai som jag kör med kostar ju dessvärre en hel del, men ett generellt köptips för hjälmar kan vara att passa på att köpa utanför säsong när fjolårets modeller reas ut. Om man inte är så noga med färgval går det då att köpa även premium-modeller betydligt billigare.
Sen gäller förstås som alltid att man måste prova hjälmen ordentligt så att den passar för ens huvudform.
Gör en lista på hjälmar som har fått 5 stjärnor i
https://sharp.dft.gov.uk/, som passar dina behov och som verkar kompatibla med det intercom du vill ha. Sen provar du vilka som passar ditt huvud. Slutligen väljer du utifrån en kombination av vilka egenskaper du värderar mest och aktuella erbjudanden.