Hjälmtips ???

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Kolla på Arai Condor!

Alternativt gamla shoei raid, som du nog inte får tag på(och är FÖR gammal) men den kan ju vara ett alternativ om du absolut inte hittar något...

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
Superbee skrev:
2673922 Kolla på Arai Condor!

Alternativt gamla shoei raid, som du nog inte får tag på(och är FÖR gammal) men den kan ju vara ett alternativ om du absolut inte hittar något...

mm brorsan har en sån o e sugen på köpa en sån oxå...
e samtliga hjälmar i arais sortiment ungefärligt lika i huvudform eller passar olika modeller olika huvudtyper?

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
majoon skrev:
2674930 mm brorsan har en sån o e sugen på köpa en sån oxå...
e samtliga hjälmar i arais sortiment ungefärligt lika i huvudform eller passar olika modeller olika huvudtyper?

Jag vet inte riktigt, någon besserwisser kommer nog klanka ner på mina kunskaper, men efter att sålt väldigt många arai hjälmar så kan jag säga såhär ;)

Oval form:
Arai Condor (bas hjämen med sisådär ventialtion och ett enlagers galsfiberskal)
Rx-7 corsair( värstingen, exakt samma hjälm som används i moto gp, fyra lager glasfiber i skalet, coolmax i inredningen, GRYM ventilation, något brusig)

Lätt oval:
Astro-r( 3 lager glasfiber, tyst för att vara arai med MYCKET bra ventilation, kör med denna kruka själv)
astro-j (ur sortiment, köp inte dessa då de är GAMLA!ersätts av -r som har ytterligare ett lager glasfiber i skalet)
Chaser (mkt bra form på kindkuddar i denna, 3 lagers skalet och ganska tyst för att vara en arai, lite mindre påkostade material i inredningen än Astron,helt OK ventilation)

Rund(shoei oval):
Signet GT (ska även den ha utgått, finns i XXS-XXXL! Denna hjälm är gammal konstruktion, har det gamla visiret osv blir struligt att hålla reda på...)

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
Superbee skrev:
2675008 Jag vet inte riktigt, någon besserwisser kommer nog klanka ner på mina kunskaper, men efter att sålt väldigt många arai hjälmar så kan jag säga såhär ;)

Oval form:
Rx-7 corsair( värstingen, exakt samma hjälm som används i moto gp, fyra lager glasfiber i skalet, coolmax i inredningen, GRYM ventilation, något brusig)

Lätt oval:
Astro-r( 3 lager glasfiber, tyst för att vara arai med MYCKET bra ventilation, kör med denna kruka själv)
astro-j (ur sortiment, köp inte dessa då de är GAMLA!ersätts av -r som har ytterligare ett lager glasfiber i skalet)
Chaser (mkt bra form på kindkuddar i denna, 3 lagers skalet och ganska tyst för att vara en arai, lite mindre påkostade material i inredningen än Astron,helt OK ventilation)

Rund(shoei oval):
Signet GT (ska även den ha utgått, finns i XXS-XXXL! Denna hjälm är gammal konstruktion, har det gamla visiret osv blir struligt att hålla reda på...)

hehe du verkar kunna dina grejer :yoparty

detta betyder att jag borde köpa antingen en condor eller rx-7:a, bäst är helt enkelt att åka in o prova lite olika modeller..

är det stor skillnad i skydd mellan ett enlagerskal mot ett 4lagerskal?

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
majoon skrev:
2675032 är det stor skillnad i skydd mellan ett enlagerskal mot ett 4lagerskal?

Mjae, väääldigt svårt att säga, faktum är att Arai condor är den enda hjälmen jag sett i konsumenttester då de andra ligger lite högre i pris, då vill jag minnas att Condor låg i samma säkerhet som x-lite 801(tror det va denna, vann iaf just det testet)

Men det är klart, i teorin så är det säkrare ju fler lager du har då det handlar om att absorbera krafter på bästa sätt, misströsta icke för Arai har nämnligen skiktad frigolit i alla sina hjälmar(= tre olika hårdheter på frigoliten i hjälmen)

Så arai kan nog påstås ligga bland de säkraste och skönaste hjälmarna man kan trycka på skallen.

Sen är det ju säkerhet väldigt relativt, och från situation till situation, du kan ju välja att åka en volvo med hög säkerhet, eller en billig daihatsu, du kanske klarar dig utmärkt i daihatsun om de smäller, men oddsen e ju klart högre i en volvo ;)

Apropå formen, så tänk på att du inte märker någon skillnad förrens du trycker på dig rätt storlek, hjälmen ska vara trång, inte så att du får ont förstås men ju tightare hjälm desto mer av dessa bonusar får du:
säkrare
tystare
mindre turbulens( mindre hjälm = mindre skal i vissa fall)

Fan, jag saknar o sälja mc-pryttlar :tungan

ps. glöm inte bort att prova shoei hjälmarna!

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Superbee skrev:
2675008

Tittar man på Arai's websida så står det att Condor har clc (Complex Laminate Construction) ytterskal. Källa: www.araihelmet-europe.com

Tittar man vidare så står det beskrivet i araiTechsIII.pdf
"cLc (Complex Laminate Construction)
2 layers of Super Fibre, one middle layer of composite fibre."

Vad vet jag, de kanske ljuger.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag har ganska smal skalle och AGV sitter som gjutet

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
jag får helt enkelt ta och åka in o testa lite olika hjälmar...

förra gången trodde jag att jag köpt en bra hjälm, men när man haft på sig den någon timme så börja den trycka som fan i pannan, detta är ju inget man märker när man testar hjälmar då man bara har de på en pytteliten stund..

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Buster skrev:
2675129 Tittar man på Arai's websida så står det att Condor har clc (Complex Laminate Construction) ytterskal. Källa: www.araihelmet-europe.com

Tittar man vidare så står det beskrivet i araiTechsIII.pdf
"cLc (Complex Laminate Construction)
2 layers of Super Fibre, one middle layer of composite fibre."

Vad vet jag, de kanske ljuger.

CLC är mycket riktigt 2 lagers varianten, men det är ju bara + att de är CLC nu, då det inte var så förr, vill jag minnas :gnissla

Besserwisser poäng till dig ivf, som jag visste att jag inte skulle klara mig utan här på SH...Ursäkta om jag gav dig förhöjd puls, jag ska genast sluta ljuga...

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
660, KTM SMC
Behöver oxo en ny hjälm och tänkte att det är dumt att vara snål...

Rx-7
z-one
xr1000

Vilken är bäst ?
skillnader ?

God jul

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Amras skrev:
2675653 Behöver oxo en ny hjälm och tänkte att det är dumt att vara snål...

Rx-7
z-one
xr1000

Vilken är bäst ?
skillnader ?

God jul

Jag vet inte om jag vågar rekommendera någon hjälm mer på SH men vad kan jag nu "ljuga ihop" hmm...

Z-one, har gamla fibermixen, är en modell som har UTGÅTT, rund i formen, sitter väldigt hårt(räääjs), finns ner till XXS. En tyst hjälm, som är extremt liten i storlekarna

XR-1000 har en nyare fibermix, ungefär likvärdig ventilation, ser dyrare ut, sitter mer komfortabelt och är tyst.

RX-7 är race rakt igenom, och kanonskön, inte tyst :p

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
då ska jag spana in x-spirit oxå...ju tystare desto bättre tycker jag...man vill ju inte förvärra tinnitusset...

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
660, KTM SMC
Superbee skrev:
2675668 Jag vet inte om jag vågar rekommendera någon hjälm mer på SH men vad kan jag nu "ljuga ihop" hmm...

Z-one, har gamla fibermixen, är en modell som har UTGÅTT, rund i formen, sitter väldigt hårt(räääjs), finns ner till XXS. En tyst hjälm, som är extremt liten i storlekarna

XR-1000 har en nyare fibermix, ungefär likvärdig ventilation, ser dyrare ut, sitter mer komfortabelt och är tyst.

RX-7 är race rakt igenom, och kanonskön, inte tyst :p

Alright Thanx m8

med mitt lilla huvud lär det ju bli bra med en xr-1000 så blir det inte så jätte dyrt iheller, ska göra så att jag åker in till mc huset i malmö å testar allt dom har sen beställer jag på nätet :tungan

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ett tips för er smalskallar kan ju vara Arai Viper som förhoppningsvis tas in till Sverige 2007.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!