Superbee skrev:2673922Kolla på Arai Condor!
Alternativt gamla shoei raid, som du nog inte får tag på(och är FÖR gammal) men den kan ju vara ett alternativ om du absolut inte hittar något...
majoon skrev:2674930mm brorsan har en sån o e sugen på köpa en sån oxå...
e samtliga hjälmar i arais sortiment ungefärligt lika i huvudform eller passar olika modeller olika huvudtyper?
Superbee skrev:2675008Jag vet inte riktigt, någon besserwisser kommer nog klanka ner på mina kunskaper, men efter att sålt väldigt många arai hjälmar så kan jag säga såhär
Oval form:
Arai Condor (bas hjämen med sisådär ventialtion och ett enlagers galsfiberskal)
Rx-7 corsair( värstingen, exakt samma hjälm som används i moto gp, fyra lager glasfiber i skalet, coolmax i inredningen, GRYM ventilation, något brusig)
Lätt oval:
Astro-r( 3 lager glasfiber, tyst för att vara arai med MYCKET bra ventilation, kör med denna kruka själv)
astro-j (ur sortiment, köp inte dessa då de är GAMLA!ersätts av -r som har ytterligare ett lager glasfiber i skalet)
Chaser (mkt bra form på kindkuddar i denna, 3 lagers skalet och ganska tyst för att vara en arai, lite mindre påkostade material i inredningen än Astron,helt OK ventilation)
Rund(shoei oval):
Signet GT (ska även den ha utgått, finns i XXS-XXXL! Denna hjälm är gammal konstruktion, har det gamla visiret osv blir struligt att hålla reda på...)
majoon skrev:2675032är det stor skillnad i skydd mellan ett enlagerskal mot ett 4lagerskal?
Superbee skrev:2675008
Arai Condor (bas hjämen med sisådär ventialtion och ett enlagers galsfiberskal)
Rx-7 corsair( värstingen, exakt samma hjälm som används i moto gp, fyra lager glasfiber i skalet, coolmax i inredningen, GRYM ventilation, något brusig)
Buster skrev:2675129Tittar man på Arai's websida så står det att Condor har clc (Complex Laminate Construction) ytterskal. Källa: www.araihelmet-europe.com
Tittar man vidare så står det beskrivet i araiTechsIII.pdf
"cLc (Complex Laminate Construction)
2 layers of Super Fibre, one middle layer of composite fibre."
Vad vet jag, de kanske ljuger.
Amras skrev:2675653Behöver oxo en ny hjälm och tänkte att det är dumt att vara snål...
Rx-7
z-one
xr1000
Vilken är bäst ?
skillnader ?
God jul
Superbee skrev:2675668Jag vet inte om jag vågar rekommendera någon hjälm mer på SH men vad kan jag nu "ljuga ihop" hmm...
Z-one, har gamla fibermixen, är en modell som har UTGÅTT, rund i formen, sitter väldigt hårt(räääjs), finns ner till XXS. En tyst hjälm, som är extremt liten i storlekarna
XR-1000 har en nyare fibermix, ungefär likvärdig ventilation, ser dyrare ut, sitter mer komfortabelt och är tyst.
RX-7 är race rakt igenom, och kanonskön, inte tyst![]()
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |