Hjälmtips?

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Lånar tråden lite.

Köpte en HJC Jorge Lorenzo replica hjälm idag (öppet köp). Har en Shoei XR-1100 sen innan i storlek M. I affären mätte dem huvudet och det visar sig att jag har 56cm runt om dvs ligger mellan storlek S och M i HJC storlek. S går från 55-56 och M 57-58. Hjälmen sitter bra, men den klämmer ganska mycket. Efter 30 min så känns det nästan lite jobbigt, mest på pannan. Det var ett bra tag sen jag köpte en helt ny hjälm så kommer inte riktigt ihåg.. ska det va såhär, kommer den att ge med sig lite eller ska jag köpa en storlek M istället?

Ta en helt annan hjälmmodell.. HJC's hjälmar passar bara folk med rund huvudform, och klämmer den i pannan så har du inte runt huvud. Så enkelt är det... Den kommer aldrig ge med sig, så det är bara att glömma! Är en hjälm för liten men ändå har rätt passform så klämmer den runt om.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ta en helt annan hjälmmodell.. HJC's hjälmar passar bara folk med rund huvudform, och klämmer den i pannan så har du inte runt huvud. Så enkelt är det... Den kommer aldrig ge med sig, så det är bara att glömma! Är en hjälm för liten men ändå har rätt passform så klämmer den runt om.

Bra info! Det flesta HJC hjälmar har en lätt rund form, rpha-10+ ska tydligen var lite mer oval enl vad jag läst, men ej 100 på det.

En fråga ang passform beror det inte också lite på hur långt ifrån formen man är.
(oval - lätt oval - neutral - lätt rund - rund)

Om man ligger runt lätt oval/neutral så kan väll en lätt rund hjälmen ge med sig efter ett tag? exempelvis är den skitjobbig första gången man har på den en längre stund men någon vecka senare känns det bättre. Materialet ger med sig litegrann iaf som jag har förstått det, dock vore ju en hjälm med helt rätt form ett bättre val.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka