Hjälmtjuv filmad

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3
Idag (eller igår nu, alltså 24/5) kl 12:10 blev min hjälm plockad från bågen som stod utanför Statoil i Älta.:mad:
Det är en KBC Force RR, mattsvart med mörkt visir. Bild på den i min avatar. Mina handskar låg även i hjälmen...:huvet

Jag var inne och fikade och pratade med personalen, och hade då uppsikt över bågen. Sen gjorde jag misstaget att lämna den utan uppsikt ett tag, och självklart dyker under den tiden några tjuvaktiga idioter upp och plockar hjälmen från hojen.

Lite får man väl skylla sig själv som lämnade den på hojen, men jag hade ställt den precis bredvid kassafönstret så jag trodde inte nån skulle ha mage att plocka den mitt framför personalen som dessutom visste att bågen var min.

Jag blir även förvånad att de vågade ta en hjälm från en båge när de inte har nån som helst koll på vem föraren är.
Nu visste kanske inte tjuvarna att jag hade fri tillgång till övervakningskamerorna, men se där fick de tji. :FU

Så här gick de tillväga:
De tankade först och passageraren var inne i butiken och betalade (man såg att han stog i kön och spanade på hojen), sen körde de iväg runt macken, snackade väl ihop sig och föraren vände och släppte av passageraren som gick förbi och snodde hjälmen medans föraren körde runt macken på baksidan igen, och plockade upp honom på andra sidan.

Händelsen är polisanmäld, och polisen ska få filmerna levererade ASAP.

Här kommer lite info om tjuvarna:

De kör en SAAB 9000 CD med regnr ABC-123.
Ägaren till denna bil (namn får jag väl inte skriva här...) är född 1980, bor på Erik Tegels Väg i Spånga, har inte haft nån laglig inkomst på 3 år och har 72 skulder hos kronis på 116001 kr.
De flesta har med bilen att göra (icke betald fordonsskatt, trängselskatt mm), som dessutom är obes, oskattad och oförsäkrad. Detta får en ju tyvärr att misstänka att ägaren bara är en bulvan, som får ta skulden för allt skit de hittar på med den bilen.
Några ur personalen på statoil kände igen namnet från en gammal bensinsmitning.

Jag bifogar 2 bilder på skurkarna från övervakningskamerorna. (hoppas detta är ok att lägga upp?)

Om nån vet var bilen/personerna hör hemma, eller ser den ute på stan har ni i alla fall min välsignelse att hitta på allehanda bus med den. :machinegu
...Eller kanske skicka mig ett pm...:)
Detta gäller ju självklart även om ni har nåt tips, tex ser nån säljannons på en svart KBC hjälm eller liknande.

Skönt är det iaf att det bara var en hjälm och handskar som försvann, inga superdyra grejer, men ojojojojoj vad irriterande det är när några idioter till småfifflare förstör hela ens dag för man inte får åka vidare utan hjälm. Det var ju självklart min favvohjälm också...
 
Last edited by a moderator:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Tråkigt med hjälmen, men trevligt att du har dom på bild!

Begär ut ett passfoto på bilägaren och jämför det med övervakningsbilderna för att se om ägaren = föraren eller om ägaren bara är en bulvan som inte egentligen är den som förfogar över bilen. Kan du säkerställa att ägaren = föraren så har du ett antal alternativ du kan utnyttja...

Var det killen med de överjävligt fula solbrillorna som var passageraren och tillika hjälmtjuven?
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Det är väll ok att hänga ut folk när man har 100% riktiga bevis då är det ju inte förtal.
Är väll därför bilder på folk i tidningen alltid är censurerade tills dom blir åtalade väll?
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Härligt, du gör helt rätt i att lägga ut det här. då får dom ett litet straff,
i rätten får dom ju inget :mad:
på bild 1 liknar han spiderman :D :D

sjukt att mäniskor gör på detta vis, jag menar en använd hjälm kanske några år på nacken som är värd att sno, :mad:
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Det är väll ok att hänga ut folk när man har 100% riktiga bevis då är det ju inte förtal.
Är väll därför bilder på folk i tidningen alltid är censurerade tills dom blir åtalade väll?
Tror faktiskt inte att det är ok, eftersom man är att betrakta som oskyldig till en eventuell dom faller, och det är givetvis skillnad på misstänkt under utredning och dömd med. Innan dess blir det i så fall enbart spekulationer, beskyllningar etc, så man kan nog kanske vara på djupt vatten om det vill sig illa :rolleyes:

Ingen expert på det här alls, så ta inte mina ord som en obestridd sanning, men jag tror som sagt inte man får göra så....

Gott dock att dom fastnade på bild, och kan du som sagt dessutom få fram en copy på fordonsägarens passbild så är det ju en "homerun" :tummenupp
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Helt rätt att hänga ut dem!!!:yoparty
 

Klabbe

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Södertälje
Hoj
SP1'a -01, XR 650R SM, Minimoto 14e (Leopard Streetfighter Edition)
Helt rätt!

Han hade stans fulaste brillor iaf! :D
 

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Någonstans där man är välkommen
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Helt rätt väg att gå genom att visa upp kräken,nu kan deras föräldrar titta på bilderna och vara stolta över dom.

De skulle lägga lika mycket energi på att skaffa sej ett jobb som att ställa till jävelskap :mad: :mad:

Hang'em high!
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Tror faktiskt inte att det är ok, eftersom man är att betrakta som oskyldig till en eventuell dom faller, och det är givetvis skillnad på misstänkt under utredning och dömd med. Innan dess blir det i så fall enbart spekulationer, beskyllningar etc, så man kan nog kanske vara på djupt vatten om det vill sig illa :rolleyes:

Ingen expert på det här alls, så ta inte mina ord som en obestridd sanning, men jag tror som sagt inte man får göra så....

Gott dock att dom fastnade på bild, och kan du som sagt dessutom få fram en copy på fordonsägarens passbild så är det ju en "homerun" :tummenupp



självklart får man inte lägga ut men staffet för det är som en fis i rymden. sedan ska det bevisas att han har lagt ut det ochså, så till trådskaparen: ta väck all info som kan bevisa vem du är och hoppas du har uppget fel personnummer och datum m.m när du skapade ditt namn här :)

namn och adress på tjuvarna kan ni få genom vägverkets hemsida med sms (regnummer) :yoparty
 
Last edited:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Tror faktiskt inte att det är ok, eftersom man är att betrakta som oskyldig till en eventuell dom faller, och det är givetvis skillnad på misstänkt under utredning och dömd med. Innan dess blir det i så fall enbart spekulationer, beskyllningar etc, så man kan nog kanske vara på djupt vatten om det vill sig illa :rolleyes:

Ingen expert på det här alls, så ta inte mina ord som en obestridd sanning, men jag tror som sagt inte man får göra så....

Gott dock att dom fastnade på bild, och kan du som sagt dessutom få fram en copy på fordonsägarens passbild så är det ju en "homerun" :tummenupp

Oki kanske är så att det är ok när man är dömd då fast jag vet inte får kika me syrran hon ska ju ha koll på sådant =P
Tycker att det är helt rätt att hänga ut dom btw hoppas ni får tag på dom o sätter dit dom ordentligt fast om det är han som är den där ägaren så kan det ju bli lite svårt att få ut ngt av det av honom =/
 

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Ort
skåneland
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
respekt att hänga ut dom:tummenupp själv skall man snart till rättegång för busarna i landskrona som snodde min hoj, bara för jag inte har sett tillgräppet så e dom åtalade för olovligt brukande av mitt fordon( har sjukt många vittne på att de körde runt med min hoj i 3dagar)men bättre än inget,.....tillägas e att snuten la ner ärendet relativt omgående o sen ringde ja o terra dom i ngr dagar,la en anmälan till samtidigt som dom la ner den.....sen fick ja spel:mad: JO-anmälde snuten el vad det nu hette o sen fan hände det grejor o dom tog upp anmälan o tog in dom på förhör fast från redan dag 1 när min hoj var snodd så visste jag o snuten vem som tagit hojen,....paj samhälle va


ntPlanet;2962226] självklart får man inte lägga ut men staffet för det är som en fis i rymden. sedan ska det bevisas att han har lagt ut det ochså, så till trådskaparen: ta väck all info som kan bevisa vem du är och hoppas du har uppget fel personnummer och datum m.m när du skapade ditt namn här :)

namn och adress på tjuvarna kan ni få genom vägverkets hemsida med sms (regnummer) :yoparty[/QUOTE]
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
självklart får man inte lägga ut men staffet för det är som en fis i rymden. sedan ska det bevisas att han har lagt ut det ochså, så till trådskaparen: ta väck all info som kan bevisa vem du är och hoppas du har uppget fel personnummer och datum m.m när du skapade ditt namn här :)

namn och adress på tjuvarna kan ni få genom vägverkets hemsida med sms (regnummer) :yoparty

mm fast han kan väll inte åka dit på förtal iallafall va? eftersom det är rätt starkar bevis eller har jag fel?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Mooooohahahahaha!
Vad förvånad han kommer bli när det står 50 mc utanför hans lägenhet!:yoparty
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Fan va gött!!!!

Hoppas allt går bra så dom åker dit.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Hoppas landsfiskalen får tag i dessa, dessutom är det all heders att varna oss andra att göra ev affärer med dessa skurkar, hoppas om någon får se bilen parkerad,att de gör en samhällstjänst och gör den den obrukbar..(punkar däcken etc, ställer en gråsugga framför och bakom om man har tillgång till truck, ..)Så kanske man kan hindra deras "brottsväg" samt att någon oskyldig samhällsmedborgare skall bli påkörd och överkörd med förmodligen en smitare som följd på det.
 
Last edited by a moderator:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det var nog inte så svårt för tjyven att veta vem föraren var om det bara var en kille med skinnställ på macken.

Jag hade åkt hem till honom samma sekund som jag tag i adressen, alltså INNAN jag skriver en tråd:)

Polisen har redan lagt ner ärendet så....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top