Hjälmtråden 2016 - vilken bör man köpa? (race/integral)

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Behöver mer info om detta :D Vad är kass? Min k5 är på g hem nu i dagarna.

Ja du. Jag tycker att gt-air är tystare.. stänger ut vindbruset mycket bra jämfört k5.

Bekvämare än K5 och bättre plats för högtalarna.
Lättare att använda reglagen till ventilation på gt-air.

Sorry för sent svar

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Tackar :D har kört ett år med crosshjälm .. så kommer nog tycka detta är tyst o skönt oavsett ;)

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Nu efter att ha kört med min nyinköpta Shoei NXR ett par gånger märker jag att vid längre turer trycker det riktigt oskönt mot pannan och att jag får ett fint rött märke i pannan när jag kommer hem.
Jag inser alltså att jag inte har ett "shoei-huvud" så jag tänkte höra om någon annan har samma problem och kan rekommendera en annan hjälm med annan form?

Man brukar väl säga att man antingen har ett shoei- eller arai-huvud så jag har tittat lite på arai-hjälmarna.
Arai RX-7V tittar jag på men jag vetefasen om jag vill lägga pengarna för den. Och om jag tittar på Arai Chaser V istället funderar jag på om inte en HJC RPHA 11 är bättre? Men då kommer jag tillbaka till frågan om det är en hjälm för ett arai-huvud eller shoei-huvud?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Bara du kan avgöra om en hjälm sitter bra eller inte. Visst pratar man om att tillverkarna har generella former, men det kan skilja lite mellan modellerna också. Det är därför det är viktigt att prova så många modeller som möjligt och välja den hjälm som sitter bäst.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Nu efter att ha kört med min nyinköpta Shoei NXR ett par gånger märker jag att vid längre turer trycker det riktigt oskönt mot pannan och att jag får ett fint rött märke i pannan när jag kommer hem.
Jag inser alltså att jag inte har ett "shoei-huvud" så jag tänkte höra om någon annan har samma problem och kan rekommendera en annan hjälm med annan form?

Man brukar väl säga att man antingen har ett shoei- eller arai-huvud så jag har tittat lite på arai-hjälmarna.
Arai RX-7V tittar jag på men jag vetefasen om jag vill lägga pengarna för den. Och om jag tittar på Arai Chaser V istället funderar jag på om inte en HJC RPHA 11 är bättre? Men då kommer jag tillbaka till frågan om det är en hjälm för ett arai-huvud eller shoei-huvud?

Jag kan inte använda Shoei, men har haft Arai och nu har jag HJC o de sitter bra.

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
Problemet är att denna satt prima i butik och då gick jag ändå runt med den en stund innan jag köpte. Det är när jag kör längre och jag antar med vindtryck mot huvudet en längre tid som det börjar smärta. Därav frågan om någon annan gått igenom samma problem och hittat en hjälm som funkat för dem, jag slipper helst chansköpa till jag hittar rätt!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Zee skriver
Men om jag siktar in mig på 2-3 hjälmar kan man köpa när handlarna har säsongpremiär och få lite rabatt..
Tänk på att det är vintersäsongspremiären som de ger mest rabatt vid.
Köpte min X-Lite 802R för halva priset i oktober från Lelles.

OBS X-Lite 802 R rekommenderas inte av mig pga
Pinlock obligatoriskt tom i vackert väder för att undvika imma på visiret.
Den är väldigt tät runt ansikte/halsen/hakan.
Vid stillastående eller tom med i kö vid 20km/h så måste jag lätta på visiret för att få luft. Inget problem i högre hastigheter men vurpar jag, blir medvetslös, och inte får hjälp direkt med att öppna visiret så lär det bli CO2-förgiftning, kramp, medvetslöshet (ja det hade jag ju redan...) kvävning och GOODBYE.

När man provar hjälmen i butik är det därför (om man tänker på säkerheten och ibland kör ensam) en god ide att gå runt i butiken i 10 minuter med nedfällt visir.
Och det ska kännas bra.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj