Hjälp! 13 årig kille o vill köpa en motorcykel

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nja tror inte det blir någon motorcykel med koppling för tillfället senare när han känner sig säker så får vi se men nu så får det bli en med halvautomat. En Ktm 125sx verkar vara bra eller vad säger ni? Skulle den passa en 13 åring? (160-165cm lång) Eller en annan motorcykel?

ktm125 har koppling.

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Oj det märkte jag inte, tack så mycket alla,hoppas vi hittar en rätt och bra motorcykel så snart som möjligt

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Okej ingen kawasaki heller den var manuell. Finns det ens någon motorcykel som passar en 13 åring och som är halvautomat så skulle jag vara väldigt tacksam om att få veta vilken motorcykel det är som är så

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Tycker du/ni bör ge er på en hoj med koppling. Bättre att lära sig det direkt. Min granne har en dotter som började köra 80cc med koppling vid 11 års ålder utan problem. I slutet av säsongen tuffade hon runt med en 250 (inget avancerat, bara körde lite på en äng men dock) hon nådde inte ens ner till marken utan man fick fånga henne när hon började sakta ner. :)

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Tycker du/ni bör ge er på en hoj med koppling. Bättre att lära sig det direkt. Min granne har en dotter som började köra 80cc med koppling vid 11 års ålder utan problem. I slutet av säsongen tuffade hon runt med en 250 (inget avancerat, bara körde lite på en äng men dock) hon nådde inte ens ner till marken utan man fick fånga henne när hon började sakta ner. :)

Hehe ja, jag förstår men det finns ingen som kan lära grabben för ja själv kan ju inte köra en så det är därför jag vill att han ska ha en halvautomatisk motorcykel men finns det ens halvautomatiska motorcyklar för 13 åring 160-165 cm lång? Isåfall så skulle det glädja mig om du/ni kunde berätta det för mig här

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hehe ja, jag förstår men det finns ingen som kan lära grabben för ja själv kan ju inte köra en så det är därför jag vill att han ska ha en halvautomatisk motorcykel men finns det ens halvautomatiska motorcyklar för 13 åring 160-165 cm lång? Isåfall så skulle det glädja mig om du/ni kunde berätta det för mig här

I slutet av 70-talet tillverkade husqvarna 258-kubikare åt armén. Dessa var automater. Sen dess tvivlar jag på att det tillverkats automater på > 100 kubik. En trettonåring på 160 cm lär inte vara 160 cm länge till... och då blir nog många 80cc för små.

Men var inte FÖR rädda för en koppling. Varenda moppekids lär sig ju köra med koppling en dag efter 15-årsdagen. Vissa lär sig lååååångt dessförinnan... (Eller de gjorde det i.a.f. tills dess att såna där förbannade scootrar började säljas. :mad:)

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Pw80 är ju för 6-åringar, helt irrelevant hoj. :) Köp en 85cc höghjuling från ktm, kawasaki, yamaha, honda om du vill ha något billigt, roligt och lagom stort. Eller ex en crf 150 om man vill åka fyrtakt. Dom känns nog vansinnigt snabba första dagen man kör dom, det är ju inga trimmade mopeder direkt, men han kommer vänja sig efter en dag eller två. :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Hondas CRF-modeller(dom äldre heter då XR) från 70 cc upp till 100 cc, simpla snälla fyrtaktare och framför allt, man slipper skruva.

70 kubikaren är halvautomat, men tyvärr såsom nämnts tidigare så är dom för mindre barn.
Kikar man tex på CRF modellerna så:

Din grabb ska storleksmässigt ha en 100 kubikare. Mer eller mindre så har det redan nämnts, i med ettan och iväg. Kör på den växeln tills det känns tryggt att peta i växel två. Växlingarna kommer snabbare än man tror...

Finns det nån större kärra med färdig halvautomat? Kanske nån kinamodell?

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Hehe grabben vill inte ha koppling utan en halvautomat och det var drf jag kom hit för att hitta en halvautomatisk motorcykel för att med koppling så finns det gott om. Så snälla om ni vet/ser en halvautomatisk motorcykel för en 13 åring (160-165 cm lång) så dela med dig.

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
Pw80 är ju för 6-åringar, helt irrelevant hoj. :) Köp en 85cc höghjuling från ktm, kawasaki, yamaha, honda om du vill ha något billigt, roligt och lagom stort. Eller ex en crf 150 om man vill åka fyrtakt. Dom känns nog vansinnigt snabba första dagen man kör dom, det är ju inga trimmade mopeder direkt, men han kommer vänja sig efter en dag eller två. :)

Är dessa motorcyklar halvautomatiska??

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Hehe grabben vill inte ha koppling utan en halvautomat och det var drf jag kom hit för att hitta en halvautomatisk motorcykel för att med koppling så finns det gott om. Så snälla om ni vet/ser en halvautomatisk motorcykel för en 13 åring (160-165 cm lång) så dela med dig.

detta kanske kommer all låta lite hårt men, EN SÅN MOTORCYKEL FINNS INTE!
Glöm det, grabben måste lära sig koppling

Gramoz

Bannad
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
snart
detta kanske kommer all låta lite hårt men, EN SÅN MOTORCYKEL FINNS INTE!
Glöm det, grabben måste lära sig koppling

Vem äre som ska lära honom då när jag själv inte vet hur man kör en ? Och det kanske är nog bäst att köpa en pw80 eller ska jag köpa en annan liknande typ som ngn honda halvautomat

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM