Hjälp! 3G telefoni

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Någon som vet vilka telefoner som klarar av 3´s simkort?
Jag hörde från någon att det har cirkulerat en lista på webben som beskriver vilka telefoner det rör sig om.
Någon som vet? :va

Rocco

Guest
Comi skrev:
Någon som vet vilka telefoner som klarar av 3´s simkort?
Jag hörde från någon att det har cirkulerat en lista på webben som beskriver vilka telefoner det rör sig om.
Någon som vet? :va

Alla telefoner klarar av kortet men du kan inte utnytja alla 3 tjänster så att säga. Har själv haft 3G och körde på vanliga telefoner när min 3G lur inte fungerade.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Em kollega har abbonemang hos 'tre'. Förut kunda han stoppa i kortet annan GSM lur. Numera är det spärrat.

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
3

Betyder det att det inte finns några telefoner som kortet fungerar i?
Jag pratade med Motorola och de sa att det funkade i E635 (kan den heta så?). Tyvärr är den inte exakt vad jag letar efter, snarare en samsung 700.
Mer hjälp tack! :confused:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Comi skrev:
Jag pratade med Motorola och de sa att det funkade i E635 (kan den heta så?). Tyvärr är den inte exakt vad jag letar efter, snarare en samsung 700.

Det ska inte vara något problem med att köra kortet i den telefonen, men vad vinner du på att köra 3G i en vanlig GSM?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Comi skrev:

Mitt 3-kort fungerar i min T68, men det är tydligen varierande med mjukvarunivån. Även om du hittar något som fungerar så skall du nog inte räkna med att det kommer att fungera speciellt länge, samma frågeställningar har varit aktuella i England länge, där verkar det strypas mer och mer. Enligt vad jag sett så är det tydligen så att de registrerar IMEI-nummer på icke-3G-telefoner, så att de blir spärrade från 3s nät.

Som sagt, det funkar med en T68 just nu, men hur länge det kommer att göra det vete tusan. Jag använder ju min 3-telefon mest till datatrafik, så det kortet får normalt sitta i sin rätta telefon.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
norrlansguld skrev:
Det ska inte vara något problem med att köra kortet i den telefonen, men vad vinner du på att köra 3G i en vanlig GSM?

Du får billiga samtal och en liten och smidig telefon.
Du kan självklart inte köra 3G, men samtalskostaden är densamma även om samtalet kopplas via 2G-nätet.

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
Endel är samma argument som Tom framför.
Men dessutom strular (jag verkar dock ha fixat den) endel och jag kan inte sköta mitt jobb utan telefon.
Dessutom kan det vara skönt att ha en liten telefon i fickan då och då.
Det bästa vore dubbla kort men 3 gillar inte den idén något alls verkar det som.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Tom skrev:
Du får billiga samtal och en liten och smidig telefon.
Du kan självklart inte köra 3G, men samtalskostaden är densamma även om samtalet kopplas via 2G-nätet.

Ok då förstår jag, har inte sett någon prisbild för 3:s samtal.
Jobbar själv på Telia Sonera och vi har lansering av 3G 10/3

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Comi skrev:
Endel är samma argument som Tom framför.
Men dessutom strular (jag verkar dock ha fixat den) endel och jag kan inte sköta mitt jobb utan telefon.
Dessutom kan det vara skönt att ha en liten telefon i fickan då och då.
Det bästa vore dubbla kort men 3 gillar inte den idén något alls verkar det som.

Jag har två telefoner , av ovan nämnda anledning. Dels 3G, som jag skaffade primärt för att få tillgång till den snabbare datorförbindelsen (Även om jag brukar försöka ringa upp den fria tiden också såklart), men sen har jag även en helt vanlig 2G-nalle, som mitt arbetsnummer är knutet till.
3G-telefonen är i princip med när den bärbara släpas med, annars har jag bara min lilla T68 i fickan.
3G fungerar godkänt, men det är inte riktigt som 2G än så länge, det är lite avbrutna samtal och sådant. Täckningen är god eftersom man även kan nyttja 2G-nätet, men abrutna samtal blir det när samtalet skall växlas från 3G till 2G.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Japp. Anledningen till att den inte kopplar från 3g till 2g är att TRE anser att det är för dyrt att köpa siemens calltransfer program för basstationerna (eller vad det hette). Det skulle, enligt uppgift, kosta för mycket. Då satsar man hellre pengarna på att bygga ut 3g master. Däremot är det inga problem att koppla från 2g till 3g, eftersom att luren ligger kvar på 2g tills man avslutar samtalet.

Förresten så släpps en ny NEC nästa vecka och 3G PCMCIA kort kommer om någon/några veckor. Soft, eftersom 3 ligger halva priset per Mb jämfört med både GPRS och Vodaphone 3g.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
amullo skrev:
Japp. Anledningen till att den inte kopplar från 3g till 2g är att TRE anser att det är för dyrt att köpa siemens calltransfer program för basstationerna (eller vad det hette). Det skulle, enligt uppgift, kosta för mycket. Då satsar man hellre pengarna på att bygga ut 3g master. Däremot är det inga problem att koppla från 2g till 3g, eftersom att luren ligger kvar på 2g tills man avslutar samtalet.

Förresten så släpps en ny NEC nästa vecka och 3G PCMCIA kort kommer om någon/några veckor. Soft, eftersom 3 ligger halva priset per Mb jämfört med både GPRS och Vodaphone 3g.

Jo, om man har nytta/behov av att skicka mobil data så kan 3 rekommenderas. Var nere i falköping och jobbade för någon vecka sedan, var inga problem med vare sig täckning eller prestanda, motsvarade väl ungefär dubbel isdn i prestanda :)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...