Hjälp, A1 körkort?

Mr_Philip

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Nada..
Tjena! Vill ta A1 kort, men jag har ingen mc och inga kläder och tänker inte köpa. Jag vill bara ta kortet så det är gjort så slipper jag tjaffsa med det och bil samtidigt.

Kan man låna hoj och kläder när man kör upp eller? Tacksam för svar//Philip

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Mr_Philip skrev:
Tjena! Vill ta A1 kort, men jag har ingen mc och inga kläder och tänker inte köpa. Jag vill bara ta kortet så det är gjort så slipper jag tjaffsa med det och bil samtidigt.

Kan man låna hoj och kläder när man kör upp eller? Tacksam för svar//Philip

Varför ta A1 kort om du inte tänkt åka nå lätt hojj. Vänta tills du blir 18 och ta A-begränsad då istället.!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Va fan ska du me kortet om du inte tänkte köpa varken hoj lr kläder?? :va

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om du kör upp med körskola går det. Men är det värt pengarna om du inte ens ska köra? :va

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Jag tror att han menar att han först vill ta kortet och när han tagit det då köper han en Lätt-Mc.

Jag har inte heller någon hoj än, har klarat av teorin ska ringa en kör skola imorrn och kolla ifall man kan ta och träna lite inför uppkörningen samma dag för en viss summa då jag får låna deras hoj och kläder.

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
EazyD skrev:
Jag tror att han menar att han först vill ta kortet och när han tagit det då köper han en Lätt-Mc.

Jag har inte heller någon hoj än, har klarat av teorin ska ringa en kör skola imorrn och kolla ifall man kan ta och träna lite inför uppkörningen samma dag för en viss summa då jag får låna deras hoj och kläder.

Nä det tror inte jag han menar, han skriver ju att han inte heller tänkt köpa :gnissla Vilket mysterium detta är :3freak

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
_SuperMot_ skrev:
Kan ju vara bra att ta det nu eftersom man då blir av med prövotiden vid 18års ålder!

Blir du av med kortet och måste ta om det kostar det ju 800kr. Ett A1kort kostar betydligt mer än så.

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
cRoC skrev:
Blir du av med kortet och måste ta om det kostar det ju 800kr. Ett A1kort kostar betydligt mer än så.

behöver inte alls kosta speciellt mycket...tog mitt A1 kort för typ 2000 och det va med lämpen och allt det där, tog en lektion...fast har man inget att öva på så blir det nog svårt att ta kortet speciellt billigt...

säger som alla andra, varför ta kortet om man inte ska köra??

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
jo klart det är men inte speciellt dyrt då man ändå måste ta lämpen som kostar typ 1300...

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
nja tror det är 1200 eller nåt, jag menar då hela kitet, tror dom har gjort om systemet nu... förut var det som så att man betalade allting direkt, dvs uppkörning, körkort m.m...nu tror jag man bara betalar själva "lämpen"..
kom inte ihåg riktigt men över 1000 kr iallafall

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hojlös för tillfället =(
colik skrev:
nja tror det är 1200 eller nåt, jag menar då hela kitet, tror dom har gjort om systemet nu... förut var det som så att man betalade allting direkt, dvs uppkörning, körkort m.m...nu tror jag man bara betalar själva "lämpen"..
kom inte ihåg riktigt men över 1000 kr iallafall

Okej, hittade detta på vv.

Bevis om körkortstillstånd 220:-

Kunskapsprov
(efter kl 18:00 samt helger) 180:-
(220)

Körprov för behörighet B
(efter kl 18:00 samt helger) 645:-
(845)

Körprov för övriga behörigheter
(efter kl 18:00 samt helger) 840:-
(1170)

Tillverkning av körkortet 120:-

Mr_Philip

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Nada..
Esquina skrev:
Nä det tror inte jag han menar, han skriver ju att han inte heller tänkt köpa :gnissla Vilket mysterium detta är :3freak

Nej alltså jag kanske skaffar hoj efter men troligen inte. Tycker det verkar lättare nu när jag har tid. Sen när jag är 18 och håller på ta studenten och fixar med universitetet och sånt sä är det skönt att mc är gjort. Då har jag bara bil att tänka på istället för båda 2 samtidigt. lus att det är ju bättre för förkäkrigen om man har haft kort längre, vet i juförsig inte om det spelar roll om man har haft kort 10år men hoj bara i 5.

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
du kanske ska veta att du bara kommer att få köra en 125:a med max 15 hk...om jag vore du så skulle jag skita i att ta A1 om du inte vill va 23 och köra 125:a

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
Mac skrev:
Okej, hittade detta på vv.

Bevis om körkortstillstånd 220:-

Kunskapsprov
(efter kl 18:00 samt helger) 180:-
(220)

Körprov för behörighet B
(efter kl 18:00 samt helger) 645:-
(845)

Körprov för övriga behörigheter
(efter kl 18:00 samt helger) 840:-
(1170)

Tillverkning av körkortet 120:-

då var inte minnet så borta som jag trodde :)

120+
840+
180+
220=1360

Mr_Philip

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Nada..
colik skrev:
du kanske ska veta att du bara kommer att få köra en 125:a med max 15 hk...om jag vore du så skulle jag skita i att ta A1 om du inte vill va 23 och köra 125:a

Hahaha jag kör ju så klart upp till tung begränsad när jag är 18! Som sedan blir tung obegränsad när jag är 20! Enklare att bara göra om en uppkörning en hela kortet när jag är 18 och vill ta bil kort och tänka på mina studier. Plus att det är en skön grejj att ta kortet i sommar om man ändo inte har något vettigt för sig så varför inte..

Last edited:

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
colik skrev:
Eller så tar man kortet och köper en 125a, trimmar och kör med något mer än 15hk?

Själv har jag 55bhp och är jämngammal med Croc ;)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0