Hjälp angående framgaffel och bromsok

nicko85

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
KTM 690 SMC, Husa 450fe
Tänkte precis konvertera om husan till en motard. Stött på patrull omgående :rolleyes:

Bromsok hade jag sedan tidigare (likt bild 1) dock köpte jag en framgaffel precis med fäste like bild 2.

Har försökt leta på nätet efter någon adapter av något slag, dock helt resultat löst.
Så frågan min är om det finns möjlighet att använda det bromsoket jag har på den gaffeln eller är det bara försöka hitta ny grejer? :dummer

bild1: http://www.mcnews.com.au/testing/Husaberg/501/Husaberg_Fe501_Brake_700p.jpg

bild2: http://www.bikewalls.com/pictures/Husaberg_FS570_16_1680x1050.jpg

mvh nicko

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
det lättaste hade varit om du från början köpt husaberg-gaffel givetvis, men det är inget jätte-bekymmer du stött på direkt. rätt vanligt inom fordons-världen när man ska bygga om bromsar. en adapterplatta fixar du genom att mäta dig fram till en provbit i t.ex. trä och sen gå till någon med vatten- eller laser-skärare. behöver adaptern vara mer avancerad än ett plattjärn så kanske någon med en cnc-fräs kan fräsa ut adaptern till dig.

så länge som du mäter rätt, har en bra skiss och/eller en provbit så borde det finnas rätt många folk i din närhet som kan ta fram en adapterplatta till dig.
du bor möjligtvis inte i närheten av skåne?

MVH Phille

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Stilla undran: Varför byter du framgaffeln?

Radiellt monterade ok ska ju ge bättre känsla, inte för att jag känner någon som helst skillnad mellan min fs570 och min 650 med "enduro-fäste". Byter du till radiellt ok kommer det ställa till lite problem om du får för dig att montera endurohjul över vintern (till skillnad från om du har endurobromsen kvar tillsammans med gamla gaffeln), större skiva: oket hamnar för nära ekrarna och du måste skaffa distanser hit och dit. Läser man på supermotojunkie och liknande forum är det folk som byter nedre stycket på gaffeln så dom kan montera radiellt ok, aldrig tvärt om.

(detta inlägg gjorde nog ingen skillnad... :tungan)

nicko85

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
KTM 690 SMC, Husa 450fe
Hultqvist:
Planen var att jag tänkte testa på att köra lite supermotard, så i vintras köpte jag fälgar å bromsok+skiva
och nu köpte jag en beg. framgaffel vilket hade fel fäste. Ville inte släppa skogen helt så tänkte mig två uppsättningar gafflar.

Jajo jag har försökt luska lite på supermotojunkie, men hittar precis som du säger bara konventering från regular till radial. :va

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...