lilltryne skrev:
Tack för infon! Tror du räddade mig från ett impulsköp. Den där Hitachin du tipsade om hade bara 1000:1 i kontrast mot 3000:1, är det någe man ska tänka på?
Så de bränner fortfarande fast, det suger ju... Du har ingen bra projektor o tipsa om istället då? Så får man köpa TV när de slutat bränna fast bilder och stödjer allt man vill...
Viktigt att tänka på oxo (skulle jag ha sagt) Olika tillverkare mäter kontrasten olika. Vissa mäter i ett totalmörkt rum medan andra mäter i ett mycket upplyst rum. Detta leder till olika resultat i mätningarna och man kan inte jämföra dessa med varandra.
Om man istället tittar på TV'n, ser man lätt ifall kontrasten är bra eller dålig.
Projektorer är jag lite emot. Ska man ha en bra, får man vara berädd att betala för det. Dessutom har de en "vanlig" lampa med en viss brintid (tror det ligger mellan 1500-2000 timmar. Rätta mig någon om jag har fel) som måste bytas. Dessa lampor e svindyra. Den enda anledningen som jag tycker kan försvara ett projektorköp är om man vill ha en enorm bildstorlek, då e det ju det enda alternativet.
Det där med att bilden bränner fast e inga problem egentligen eftersom det ska mycket till innan det händer (dock kommer plasman förmodligen att ha detta problem).
Vill du undvika detta kan du köpa en LCD-TV. Upp till 32" är det ett bra köp kostnadsmässigt. Observera att även LCD'n har sina svagheter och den största är nog "döda pixlar" eller svarta pixlar. Om dessa inträffar ute i kanten av bilden gör det inte så mycket men uppstår de mitt i bilden är de mycket störande och det går inte att göra ngt åt.
En plasma ska ha ca 60 000 timmar brinntid vilket motsvarar ca 15 år med 8 timmar om dagen.
Mitt råd: Köp Hitachis (den jag tipsade om) 37", 42" kan bli aningen stort i ett "vanligt" TV-rum. Mycket bra TV för pengarna. Ett köp du inte kommer att ångra tror jag.
Mitt råd är att du köper en försäkring på plasman oxo. Bara att skicka den på vekstan, öppna den och utföra minsta lilla ingrepp på komponenter som tillhör "plasmatekniken" kostar minst 10000 kronor men oftast blir det ännu dyrare. Garantin gäller bara ett år, TV'n kanske du vill ha i minst 7 år. Fel/fabrikationsfel som uppstår efter garantitid eller skador som uppstår p.g.a. drulle täcks INTE av någon hemförsäkring, även om man har drulle.
Med denna behöver du heller inte oroa dig för fastbränd bild
Nu orkar jag inte skriva mer
/jag