Hjälp angående Plasma TV

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Coola Ola skrev:
Den klarar inte HDTV-sändningar pga för låg upplösning. Annars är det inga konstigheter med en ny plasma-tv-
Ok.. Vad menas med att den inte klarar det? Blir det helt pajko eller funkar det, men inte särsilt snyggt?

Ungefär när förväntas HDTV slå igenom? Vill ju inte köpa denna tv nu och sen behöva slänga den om 1 år...

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
R1 -04
lilltryne skrev:
Ok.. Vad menas med att den inte klarar det? Blir det helt pajko eller funkar det, men inte särsilt snyggt?

Ungefär när förväntas HDTV slå igenom? Vill ju inte köpa denna tv nu och sen behöva slänga den om 1 år...

Tror det kommer dröja några år innan dom börjar sända hdtv iaf i på dom vanliga kanalerna.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
lilltryne skrev:
Kollar på följande tv:

http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=2202864

Är den bra? Hört att plasma TV kan bränna fast stilbilder, tex TV3-loggan och likande, stämmer det fortfarande, eller var det en barnsjukdom?
Imorgon (fredag) så öppnar Power i Sisjön, då säljer dom samma plasma för 9995:-
Se så lätt SH.com just sparade 3983:- åt dig. Jag PM:ar över mitt kontonr sen;)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
lilltryne skrev:
Kollar på följande tv:

http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=2202864

Är den bra? Hört att plasma TV kan bränna fast stilbilder, tex TV3-loggan och likande, stämmer det fortfarande, eller var det en barnsjukdom?

Om du köper den plasman, kastar du 13 lax i sjön. DMT är ett riktigt snikmärke, d.v.s. skräp.

Visst kan man tycka att 23000 är mycket mer är 13000. Men att betala 13 lax för den tv'n, nedu lägg i så fall stashen på hojen istället.

Tänk på att köpa en plasma med hög upplösning och bra kontrast. En DVI-ingång är ett måste om du ska klara HD-TV. Man säger att HD-TVförberädda plasmor är de som börjar vid 1024x1024 och det finns några sådana tv-sändningar i Sverige idag.

Personliger tror jag att när dessa sändningar kommer igång på riktigt, kommer de att ligga på 1900 i upplösning.

Ska du titta på en plasma som har grym bild, bra uppplösning m.m. och är mycket prisvärd (i alla fall på Power), ska du kika på Hitachi 42PD5200

Jag skulle nästan vilja påstå att den enda plasman som är bättre är Pioneers som kostar 20000 till. Vidare har LG ngn fin tv oxo men inte till samma pris.

Det var några tips från mig.

Edit: Negativt med plasmor är fortfarande att man kan bränna fast bilden, men det ska mycket till.

En dag när jag jobbade, ringde en kund som köpt ett demoex och sa:
-Jag har Arnold Schwarzenegger i min ruta :hihi

Last edited:

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
FUBAR skrev:
Imorgon (fredag) så öppnar Power i Sisjön, då säljer dom samma plasma för 9995:-
Se så lätt SH.com just sparade 3983:- åt dig. Jag PM:ar över mitt kontonr sen;)
Visste redan om det, men orkade inte skriva av specen ur reklambladet så jag länkade till första träffen på pricerunner.... men tack ändå för tipset.

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Santo skrev:
Om du köper den plasman, kastar du 13 lax i sjön. DMT är ett riktigt snikmärke, d.v.s. skräp.

Tack för infon! Tror du räddade mig från ett impulsköp. Den där Hitachin du tipsade om hade bara 1000:1 i kontrast mot 3000:1, är det någe man ska tänka på?

Så de bränner fortfarande fast, det suger ju... Du har ingen bra projektor o tipsa om istället då? Så får man köpa TV när de slutat bränna fast bilder och stödjer allt man vill...

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
lilltryne skrev:
Visste redan om det, men orkade inte skriva av specen ur reklambladet så jag länkade till första träffen på pricerunner.... men tack ändå för tipset.
hmpf!

leffe6

Pappa till 2
Gick med
31 May 2005
Hoj
Cbr-xx
lilltryne skrev:
Så de bränner fortfarande fast, det suger ju... Du har ingen bra projektor o tipsa om istället då? Så får man köpa TV när de slutat bränna fast bilder och stödjer allt man vill...

Brännerfast bilder? Jag har haft min hitachi i snart 2 år och använder som tv och dataskärm. Den har inte bränt fast några bilder. Klart, har text-tv på i timmar hemma så kommer det nog bli märken, men det blir det på en vanlig tv också. Farsan kollar mycke på text-tv...
Min heter pma400 och har ingen inbygg tuner, utan e en ren skärm.. 1024x1024.
Kolla in Philips skärmar, de e grymma.
Ta en 37"are, 42" e för stort. Ta en med pixel plus.... lite dyrare och mycke bättre.

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
lilltryne skrev:
Tack för infon! Tror du räddade mig från ett impulsköp. Den där Hitachin du tipsade om hade bara 1000:1 i kontrast mot 3000:1, är det någe man ska tänka på?

Inbränning är inte så stort problem som vissa tror.
Visst, man kan få temporära inbränningar om man visar en stillbild under en längre period (> 30 min).
Dessa inbränningar försvinner dock bara några sekunder efter att man byter kanal eller börja visa rörliga bilder igen.
Vad som händer om man visar en stillbild under flera timmar kan jag inte svara på.

Och ska du ha den mest till att se på tv med så kan jag inte rekommendera en projektor.
Du måste fortfarande ha relativt mörkt i rummet samt att det oftast är lite bullrigare än plasma/lcd skärmar.

Personligen tycker jag det är viktigt att ha en vertikal upplösning på minst 768 pixlar. T.ex 1024x768.

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Hej!

Måste bara säga att Panasonic rockar fett när det gäller plasma och lcd. Vill du ha en lågupplöst så är det 42pd50 som gäller och är det högupplöst så är det densom slutar på 500 du ska ha.

När det gäller bildkvalitet så fixar 50 hdtv via komponentingången med grymt bra resultat. Det den saknar är dvi och hdmi-ingångar men jag tycker ändå den är ett grymt köp.

Åk till Tele-Hå på skanstorget och kolla, de har en 50 uppställd brevid en 500 och de kör hdtvslingor på båda. Du kommer att bli grymt impad av 50:an, jag lovar :banana

Sen att th är dyrast i stan är en annan sak... Men de vet vad de snackar om...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Tv är 1900-tal.

Köp en projja, se på vilka filmer du vill och slipp dokusåpahelvetet. Lätt att möblera och man får massa tid över.

Edit; Gå till Ljudkällarn på stigberstorget, prata med Patrik och kom med hoj, så kan förhandlingen börja.

Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
t-rex skrev:
Tv är 1900-tal.

Köp en projja, se på vilka filmer du vill och slipp dokusåpahelvetet. Lätt att möblera och man får massa tid över.

:fakta

Kommer aldrig mer köpa en TV..

Last edited:

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
t-rex skrev:
Tv är 1900-tal.

Fast ja gillar o komma hem från jobbet o va helt slut i hjärnan o bara sitta o dötitta på någon slapp drama/kommedie serie...

Får la bli båda, men som det verkar idag med hdTV kommande så verkar det bäst o köpa projjen först o TVn sen när den nuvarande pajar...

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
lilltryne skrev:

Viktigt att tänka på oxo (skulle jag ha sagt) Olika tillverkare mäter kontrasten olika. Vissa mäter i ett totalmörkt rum medan andra mäter i ett mycket upplyst rum. Detta leder till olika resultat i mätningarna och man kan inte jämföra dessa med varandra.

Om man istället tittar på TV'n, ser man lätt ifall kontrasten är bra eller dålig.

Projektorer är jag lite emot. Ska man ha en bra, får man vara berädd att betala för det. Dessutom har de en "vanlig" lampa med en viss brintid (tror det ligger mellan 1500-2000 timmar. Rätta mig någon om jag har fel) som måste bytas. Dessa lampor e svindyra. Den enda anledningen som jag tycker kan försvara ett projektorköp är om man vill ha en enorm bildstorlek, då e det ju det enda alternativet.

Det där med att bilden bränner fast e inga problem egentligen eftersom det ska mycket till innan det händer (dock kommer plasman förmodligen att ha detta problem).

Vill du undvika detta kan du köpa en LCD-TV. Upp till 32" är det ett bra köp kostnadsmässigt. Observera att även LCD'n har sina svagheter och den största är nog "döda pixlar" eller svarta pixlar. Om dessa inträffar ute i kanten av bilden gör det inte så mycket men uppstår de mitt i bilden är de mycket störande och det går inte att göra ngt åt.

En plasma ska ha ca 60 000 timmar brinntid vilket motsvarar ca 15 år med 8 timmar om dagen.

Mitt råd: Köp Hitachis (den jag tipsade om) 37", 42" kan bli aningen stort i ett "vanligt" TV-rum. Mycket bra TV för pengarna. Ett köp du inte kommer att ångra tror jag.

Mitt råd är att du köper en försäkring på plasman oxo. Bara att skicka den på vekstan, öppna den och utföra minsta lilla ingrepp på komponenter som tillhör "plasmatekniken" kostar minst 10000 kronor men oftast blir det ännu dyrare. Garantin gäller bara ett år, TV'n kanske du vill ha i minst 7 år. Fel/fabrikationsfel som uppstår efter garantitid eller skador som uppstår p.g.a. drulle täcks INTE av någon hemförsäkring, även om man har drulle.

Med denna behöver du heller inte oroa dig för fastbränd bild :tummenupp

Nu orkar jag inte skriva mer :3freak

/jag

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Kör på en proj om du orkar dra lite sladdar och dona lite. Dom nya låter i stort sett inte nånting och har relativt bra brinntider + att dom är förberedda för att klara HDTV. Kom ihåg att du måste ha någon typ av tv-mottagare också ex. en digitalbox.

Mina favoritprojar nu är helt klart Panasonic PT-AE700 eller Sanyo Z3. Det är lcd-projjar båda två. Dom har sina för och nackdelar och kostar ungefär lika mycket, runt 13 kaker får du slanta upp.

Själv har jag en LG plasma som jag köpte för ett år sedan. Jag är rätt så nöjd och tyckte det var skönt att slippa dra en massa sladdar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
John skrev:
:fakta

Kommer aldrig mer köpa en TV..

Det är obekvämt med BARA projektor, inte så kul att sitta och slötitta på tv med en projektor om man inte har en snuskigt dyr projje som kan leverera precis som en tv och det går inte. (tysthet, värme, ljus mm)

Som redan har sagts, panasonic 42pd50 är snuskigt bra för det priset. Men hitatchin har också en prestanda utan dess like. Men vad du än gör, gå inte till elgiganten eller annan skitbutik för att jämföra bild sinsemellan. Gör det på en riktig butik men handla dem sedan där den är billigast :)
Jag var för bara några veckor sedan inne på att INTE köpa plasma det närmaste året men nu när jag har börjat kolla priser/specar igen så blir jag mer och emr sugen för varje dag som går :(
Köper jag plasma inom de närmsta månaderna blir det nog en hitatchi då lcd'n i sovrummet är av samma serie och den är jag grymt nöjd med.
Ska du köpa projektor ska du satsa på panasonic, mest prestanda för pengarna!

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
Köpte en sån tv i förra veckan på ett annat ställe.
snacka vad ni vill om hdtv etc etc, men jag är störtnöjd med den.

och hdtv biten behöver vi inte tänka på så hårt föräns om en hög år. och då kostar hdtv plasmerna som denna gör ju,
förutom att du då redan har en som du kan ställa på barnens rum =)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln