Hjälp angående RIKTIG minimoto!!

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Har redan handlat cylinderkit m.m. av honom, tycker han håller
prisbilden på en bra nivå.
 

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
CarMan skrev:
jag vet at min kompis har bytt den bakre bulten på hans DM en gnång!


Jag har 2 sådana kompisar.
Men nu kör de GRC :tummenupp
:D

I övrigt är jag böjd att hålla med Wheeli-king,
Men vad jag har förstått ska GP1:an vara förbättrad
på de flesta punkterna.

Daniel B kanske kan ge oss lite input i frågan?
( Har precis bytt från Brutale till GP1:an )
 

PBR

Minimoto "specialist"
Gick med
27 May 2003
Ort
Haninge, Sthlm
Hoj
GRCmoto, Polini & DM
Jag vill inte smutskasta DM på något sätt. Det är en bra hoj, GRC är dock snäppet bättre och därmed dyrare.
-Jag har också varit med om flertalet motorbultar som gått av på DM.
-Kåporna är bättre olackade från GRC, DM har dock bättrat sig lite. Lackade är DMs lika bra som GRCs numera.
-Fråga inte mig om svetsar :confused: Jag vet bara att GRC får mycket beröm för sin kvalitet.
-Vi bygger som sagt om frambromsen på DM, det talar för sig själv.
-Det enda nya på DM GP1 är baksvingen (och kåporna) . Bättre än förr? Lite ballare är den i alla fall.
När det gäller piken om chockhöjning av priserna kan jag visa att priserna på vissa delar tom är lägre idag än för 6 år sedan. Andra delar har ökat med ca 3% per år vilket nog är rätt normalt. GRC RR är billigare än GRC RSR mm Vi på Maxat håller också en mycket hög servicegrad i vår butik, detta ser ni utanför Stockholm tyvärr inte så mycket av. Våra priser är också helt i nivå med de internationella, tyvärr har vi något som kallas moms i detta land. Vi väljer att betala in den till staten.
När det gäller konkurrens så är det bra. OM den sker på lika villkor, de företag som nämnts i denna tråd behöver inte ta åt sig. Skillnad mellan dem och Maxat är dock att vi lever (försöker leva) på minimoto och juniorracing. Har man det som hobby behöver man inte ha marginaler till hyra, löner mm
Blir också lite förundrad över folk som betalar 20-30 tusen för en hoj men tycker att några % skillnad i pris på delar är en katastrof för hela sporten.
Till sist, man får vad man betalar för....

Mvh / Jesper

PS. Tackar alla trogna kunder för år 2005. De flesta av er vet att det lönar sig att vara trogen kund till oss. Om Inte, så lovar vi att bättra oss på den punkten under 2006 DS.
 
Last edited:

dannerace5

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
GRC RR +Yamaha R1
Grc Rr-04

Jag har en GRC till salu i bra skick kompl. med allt du behöver för 17000:-

Ring på 0705-191267 om det finns intresse...
Daniel
 

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Har nog bytat minst 5 bultar och ett toppfäste på min DM Brutale, kass fäste med andra ord. Annars bra hoj.
 

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
PBR skrev:
Jag vill inte smutskasta DM på något sätt. Det är en bra hoj, GRC är dock snäppet bättre och därmed dyrare.
-Jag har också varit med om flertalet motorbultar som gått av på DM.
-Kåporna är bättre olackade från GRC, DM har dock bättrat sig lite. Lackade är DMs lika bra som GRCs numera.
-Fråga inte mig om svetsar :confused: Jag vet bara att GRC får mycket beröm för sin kvalitet.
-Vi bygger som sagt om frambromsen på DM, det talar för sig själv.
-Det enda nya på DM GP1 är baksvingen (och kåporna) . Bättre än förr? Lite ballare är den i alla fall.
När det gäller piken om chockhöjning av priserna kan jag visa att priserna på vissa delar tom är lägre idag än för 6 år sedan. Andra delar har ökat med ca 3% per år vilket nog är rätt normalt. GRC RR är billigare än GRC RSR mm Vi på Maxat håller också en mycket hög servicegrad i vår butik, detta ser ni utanför Stockholm tyvärr inte så mycket av. Våra priser är också helt i nivå med de internationella, tyvärr har vi något som kallas moms i detta land. Vi väljer att betala in den till staten.
När det gäller konkurrens så är det bra. OM den sker på lika villkor, de företag som nämnts i denna tråd behöver inte ta åt sig. Skillnad mellan dem och Maxat är dock att vi lever (försöker leva) på minimoto och juniorracing. Har man det som hobby behöver man inte ha marginaler till hyra, löner mm
Blir också lite förundrad över folk som betalar 20-30 tusen för en hoj men tycker att några % skillnad i pris på delar är en katastrof för hela sporten.
Till sist, man får vad man betalar för....

Mvh / Jesper

PS. Tackar alla trogna kunder för år 2005. De flesta av er vet att det lönar sig att vara trogen kund till oss. Om Inte, så lovar vi att bättra oss på den punkten under 2006 DS.


Tjena Jesper och andra , Jörgen här :)

1) Ville inte ta upp det här på forumet men eftersom det tydligen är okej så..
På rsr hojjen har jag personligen sett 4 baksvingar som spruckit i svetsen på baksidan varav en som gick nästan helt av.
Det talas det tyst om.
Och detta har jag berättat för Jesper vid tidigare tillfälle.

2 )När det gäller dålig finish på olackade kåpor håller jag med , men det är samma pris på hojjen om du köper en olackad eller lackad.
GP1 kåporna är betydligt bättre då jag fick hem sådana för en månad sen och kunde jämföra med Brutalen.

3) Det borde du veta Jesper att det är lite mer än så som är nytt på GP1,
Justerbar sving+ styvare , ett övre ramrör som är grövre för ännu bättre chassie feeling ,nya bromsskivor fram och bak , ny framgaffel , nya gaffelkronor och nya eloxerade fälgar i Ergal bla.

4) Dåliga bromsar ? har ännu inte sett någon som bromsat sig förbi Daniel B och Stefan L på en tävling eller träning med en GRC ;) och då kör vi med standard prylarna.

5) att motorbultarna går av är som sagt för mig en nyhet under dessa 6 åren
och vad det beror på kan jag inte svara på , det kan finnas många orsaker till detta .

Och sen ,var är alla GRC hojjar när man är ute på tävlingar, övervägande DM.
Om DM nu är så "dåliga" så talar resultaten för sig.

Sen håller jag med Jesper vad han skriver längre ner att Maxxat håller en bra service då jag själv anlitar honom ibland.
Han har detta som heltidssyssla och vi , Vobbla Racing , började med detta på hobby basis för 6 år sedan, men nu har vi en komplett verkstad och ett antal maskiner som ska betalas.
Och just nu är inte mnimotomarknaden i sverige så stor att den rymmer hur många importörer som helst utan att det drabbar oss som har detta som leverbröd eller är nära att skaffa sig.

Att jag kan svara på detta sättet beror på att jag känner Jesper personligen och vet att han tål detta :pannkyss , vi är konkurenter men trots det så vill vi driva denna denna sport vidare.

Mvh Jörgen , Vobbla Racing Produkter.
 

PBR

Minimoto "specialist"
Gick med
27 May 2003
Ort
Haninge, Sthlm
Hoj
GRCmoto, Polini & DM
Ja vad säger man, även solen har sina fläckar.
Jag kan bara svara på dina punkter:

caper skrev:
1) Ville inte ta upp det här på forumet men eftersom det tydligen är okej så..
På rsr hojjen har jag personligen sett 4 baksvingar som spruckit i svetsen på baksidan varav en som gick nästan helt av.
Det talas det tyst om.
Och detta har jag berättat för Jesper vid tidigare tillfälle.
Som importör är det lite märkligt att jag bara hört talas om ett av dessa fall... Men du kanske svetsade ihop kundernas hojar åt mig? I så fall är det jag som får tacka för att jag slapp ta reklamationsärendet :)
caper skrev:
2 )När det gäller dålig finish på olackade kåpor håller jag med , men det är samma pris på hojjen om du köper en olackad eller lackad.
GP1 kåporna är betydligt bättre då jag fick hem sådana för en månad sen och kunde jämföra med Brutalen.
Håller med att DM har blivit mycket bättre.
caper skrev:
3) Det borde du veta Jesper att det är lite mer än så som är nytt på GP1,
Justerbar sving+ styvare , ett övre ramrör som är grövre för ännu bättre chassie feeling ,nya bromsskivor fram och bak , ny framgaffel , nya gaffelkronor och nya eloxerade fälgar i Ergal bla.
Tittade just på GP1 och ser att du har rätt Jörgen. Dock är det samma grundram som på Brutalen (med undantag från det grövre ramröret)
caper skrev:
4) Dåliga bromsar ? har ännu inte sett någon som bromsat sig förbi Daniel B och Stefan L på en tävling eller träning med en GRC ;) och då kör vi med standard prylarna.
Bromsarna på DM räcker till för de flesta. Känslan är dock mycket svampigare än på GRC. Skulle vilja se Micke Lindén köra mot Daniel och Stefan, är rätt säker på att han bromsar sig förbi dem. Oavsett hoj skall tilläggas. (Om du läser detta Micke vill jag se dig på banorna i sommar :tungan )
caper skrev:
5) att motorbultarna går av är som sagt för mig en nyhet under dessa 6 åren
och vad det beror på kan jag inte svara på , det kan finnas många orsaker till detta .
Måste bero på att Maxat sålt fler DM maskiner under åren som gått :D .


Som sagt, det är tur att vi känner varann. Inte helt smart av oss att dryfta våra hojars fel och brister (och våra egna) på ett forum kanske. Vi får väl se det som konsument upplysning :tummenupp
Känns dock som vi kan ta såna här diskussioner på Sveriges riktiga minimoto forum så jag kan censurera :D :D :D

Vad handlade denna tråden om från början egentligen???

/Jesper
 

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Jag tycker att det är bra att alla fel och brister på dom olika hojarna lyfts fram. Själv kör jag fortfarande Kina hoj, en 911´a med snart påmonterat BZM 40cc kitt och kommer nog att göra det under nästa år också om det inte trillar ner pengar från ovan inom kort. Har tänk och ställa upp i Mod std där jag kommer och åka på stryk men det spelar ingen roll för min del.

En lite fråga bara ang dom olika hojarna. Jag är 192cm över havet och sitter "ganska" bra på 911´an. När det blir dags och byta upp sig, vilken av alla hojar sitter man bäst på när man är så lång som jag?

Mvh
7an
 

caper

Caper S7
Gick med
15 Dec 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
DM
Det är upp till dig själv att avgöra, du måste nog provsitta (provköra)på GRC resp DM för att sen välja vilken som passar dig bäst.
Går inte att säga här vilken som passar dig bäst.

Sen om Jesper och mig själv ,så är vi kompisar trots allt
:) och vi har inget att dölja om våra resp märke då vi vill att fler införskaffar dessa hojjar och tycker att det är väl investerade pengar.

Det vi försöker ge till våra kunder är en bra och tillförlitlig service så att alla blir nöjda :tomten

God Jul på er önskar Jörgen och Stefan , Vobbla Racing
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Iallafall så är den en GRC som totalt har dominerat super klassen. har dock ingen kolla på vem som vann dom andra klasserna men i skåne är det det helt klart GRC det finns mest av.
 

Borgh

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Hägersten,Sthlm
Hoj
Yamaha R1 -09
jag har en dm gp -05 som är hur skön som helst alla kategorier, visserligen med modifierade bromsar men chassit är väldigt bra.
det är inte heller alltid bra med för stumt chassi man tappar lätt känslan på hojjen.

sen kan jag meddela meli att det va helt jämt i klass super mellan bow och mig ända till jag missade dom 2 sista racen så det var inte utklassning nånstanns
 
Last edited:

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
PBR:
Om du tar åt dig av mitt inlägg, så var det absolut inte menat till
någon enskild firma!

Men en chockhöjning kanske var att ta i alla fall när det gäller italienska
minimotos. Och det har jag också ändrat i inlägget (se ovan).
Första minimoton (GRC) jag köpte beg. för 8000 tyckte jag var ett högt pris, men när man sedan upptäckte hur grymt kul det var att köra så tycker man numera 25000:- är helt överkomligt för en äkta italienare...

Men jag står fortfarande fast med att lite konkurrens o fler som säljer delar o hojar
gynnar oss alla i slutänden, inte minst borde det generera fler folk till sporten vilket behövs om man ska bli lite folk på startplattan...
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Men du var ju inte med hela säsongen så det blev ju det...
Kollar man på poäng och på dom sista tävlingarna så får jag väl påstå det!

Borgh skrev:
jag har en dm gp -05 som är hur skön som helst alla kategorier, visserligen med modifierade bromsar men chassit är väldigt bra.
det är inte heller alltid bra med för stumt chassi man tappar lätt känslan på hojjen.

sen kan jag meddela meli att det va helt jämt i klass super mellan bow och mig ända till jag missade dom 2 sista racen så det var inte utklassning nånstanns
 

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
Meli skrev:
Men du var ju inte med hela säsongen så det blev ju det...
Kollar man på poäng och på dom sista tävlingarna så får jag väl påstå det!


Ord!!! :tummenupp
Kan ju tillägga att Bow fick sin DM till de två sista racen...
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Filip RSR skrev:
Ord!!! :tummenupp
Kan ju tillägga att Bow fick sin DM till de två sista racen...


Det spelar väl ingen som helst roll om man leder med 1 minut eller massor med poäng, men sedan inte får se målflaggan vid flera race.
Det gäller att ta sig i mål!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top