Hjälp ang längd

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Jag har problem åt andra hållet. Blev begåvad med endast 176 cm dvs att det ibland kan vara problem med att nå ner till backen. Kan ju vara rätt gött att få ner lite mer än tårna när man stannar vid en stopskylt eller rödljus. :va

//Tombola

Jag är lika lång som du och har aldrig haft problem att nå ner från varken sporthojar eller motardhojar :fakta

Sträck på benen karl :D

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Är det för att du har en osedvanligt liten kuk som du skriver som du gör?

Rätt korkat påhopp skulle jag vilja påstå. Hojval handlar inte om att visa upp sig inför folk. Utan för min egen del och känsla. Om du läser tråden så verkar de flesta hålla med om att 1000cc är roligare än 600cc. Om det du handlar om kuklängd enligt dig borde man kört en dyr sportbil istället då folk vet lite mer om bilar. Knappt någon som inte är itresserad av mc ser skillnad på kubikantalen bland de olika kåpmaskinerna. Och för de som är insattta i ämnet är en sporthoj för ca 40 tusen ingen kukförlängare. Sådana uttalanden bara bevisar hur du själv fungerar i huvudet och hur du tänker angående killar. OM man ska följa dina kloka slutsatser så hoppas jag, för din egen skull att din kille kör en klass2 moped.

Då är frågan varför man köper det värsta och betalar värsta premien om man ska köra lungt :rolleyes:

Därför jag har lite framförhållning och konsumerar smart och köper inte bara för impulsens skull. Premien skiljer inte mycke från en sporthoj i 750klassen och att byta upp sig med jämna mellanrum skulle antagligen äta upp skillnaden i premie vilket skulle bli dyrare i längden. Sen så har jag planer på bankörning nästa år då jag vill gasa lite. Men för tillfället kör jag lungt och utnyttjar kanske max hälften av kraften som finns. Sen vetskapen om att veta vad man har i bagaget är en tanke som ger minst lika mycke tillfredställelse som att köra den.

Slutgiltigt kan jag säga att jag försöker låta bli kompromissköp. Brukar bara sluta i att man inte blir 100% nöjd.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Slutgiltigt kan jag säga att jag försöker låta bli kompromissköp. Brukar bara sluta i att man inte blir 100% nöjd.

Men då förstår jag inte varför du har bosatt dig i Malmö, då är det ju Stockholm som gäller! :D

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
tack för alla svar, är rätt sugen på en r6 eller gsxr 750.
var fan nära att tappa hoppet där ett tag..

GSXR 750 är tokhög så det borde inte vara något probs, jag nådde inte ens ned med tåspetsarna. Ur grodpersektiv är man ganska snabb med att läggamärke till vilka hojar som är lite högre eller lite lägre :D

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Rätt korkat påhopp skulle jag vilja påstå. Hojval handlar inte om att visa upp sig inför folk. Utan för min egen del och känsla. Om du läser tråden så verkar de flesta hålla med om att 1000cc är roligare än 600cc.

Som du säkert förstår tyckte jag att ditt inlägg var mer än lovligt korkat. Som om att en 600 och en 750 inte är en riktig hoj.
Att "de flesta" tycker att en 1000cc är roligare än en 600cc är ju ett helt befängt påstående med tanke på det ytterst magra underlaget, det måste du ju inse.

För en del är en 400cc det ypperliga valet, och för andra är 1000+ det enda rätta, so be it.
Många har som sagt fler kriterier än korvkioskfaktorn med i sina val av hoj.

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Är inte debatten hurvida man ska välja en 600cc alternativt en 1000cc en ekonomisk sådan? Det känns som att en R1 är ordentligt dyrare i försäkring än en R6, eller?

Som vanligt så kan jag inte förstå hur folk runt 20 år kan ha råd att ha nya R6/R1, antar att de inte har så mycket övriga kostnadsamma intressen...

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Är inte debatten hurvida man ska välja en 600cc alternativt en 1000cc en ekonomisk sådan? Det känns som att en R1 är ordentligt dyrare i försäkring än en R6, eller?

Inte nödvändigtvis. Jag var i R6/R1-köpartagen förut och fick samma premie på bägge hojarna (årsmodeller -03,-04) och i inköp skiljer det knappt nåt.
Det är nog mer en smaksak. För mig blev det en 600 för jag tycker effekten räcker gott och väl till för mig, och jag skulle "tjöra ihjäl mej direkCt på en literhoj!!!11"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stockholm är bra för de som gillar Stockholm. :)
Jag trivs bra nere på kontinenten!

Ja jag kan erkänna att det kan vara fint i södra provinserna. Men jag gillar höjdskillnader och arkipelager.
Man borde bygga en stad i Malmö, det är som alldeles tomt där, en stad som ingen byggt upp. Kockumskranen gillade jag! Och hamnen till de kvaddade den med Bo 01.

Nej nu ska jag sluta vara dum. Är avundsjuk på en sak: dragracingen på Meca (eller vad det nu heter) på onsdagar!

Fast han har ingen chopper å andra sidan, den skulle platsa bättre runt alla -arpar där nere. Ni kanske kan byta hoj och/eller ort? :D

Min hoj, tjoppper!?? Det var det värsta! :mad:

Jag har ju värsta sportiga flattrackern! Det är klass det!

Du kanske skulle flytta ut till hooden din slyngel. Sporthoj är WT, tribals, pittbull och silikonbrud. :D

Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Som du säkert förstår tyckte jag att ditt inlägg var mer än lovligt korkat. Som om att en 600 och en 750 inte är en riktig hoj.
Att "de flesta" tycker att en 1000cc är roligare än en 600cc är ju ett helt befängt påstående med tanke på det ytterst magra underlaget, det måste du ju inse.

För en del är en 400cc det ypperliga valet, och för andra är 1000+ det enda rätta, so be it.
Många har som sagt fler kriterier än korvkioskfaktorn med i sina val av hoj.

:rolleyes: Jag gör ett sista svar. Ska vi göra en undersökning och se vad folk tycker är roligast att köra med 600 eller 1000.

400 må va valet av andra typer av hojar, motard, cross, offroad trial osv.

Korvkioskfaktorn fattar jag inte varför du tar upp. Har du kort minne eller? Skrev precis i mitt förra inlägg hur det ligger till. Känns som du har fördomar vilket du borde ha lärt dig att inte ha vid din aktningsvärda ålder.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
:rolleyes: Jag gör ett sista svar. Ska vi göra en undersökning och se vad folk tycker är roligast att köra med 600 eller 1000.

Javisst - ordna det du. Hur stort bör underlaget vara för att vara rättvisande bedömer du? Hur många motorcyklister finns det i Sverige?

Nej hörru - ingen jävla miniatyrkukad reservdansk ska komma och tala om för mig (och andra) vad som är en "riktig hoj".

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer

Korvkioskfaktorn fattar jag inte varför du tar upp. Har du kort minne eller? Skrev precis i mitt förra inlägg hur det ligger till. Känns som du har fördomar vilket du borde ha lärt dig att inte ha vid din aktningsvärda ålder.

Roligast att köra? Jag tycker nog att det är kul med en literhoj när man ska tok-accelerera rakt fram, så långt allt väl. Men du har inte tänkt på att det finns fler kriterier som spelar in, som t.ex. vikt på hojen?

Så din undersökning är dömd att misslyckas, det finns lika många aspekter på "perfekt hoj" som det finns mc-förare.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Javisst - ordna det du. Hur stort bör underlaget vara för att vara rättvisande bedömer du? Hur många motorcyklister finns det i Sverige?

Nej hörru - ingen jävla miniatyrkukad reservdansk ska komma och tala om för mig (och andra) vad som är en "riktig hoj".

Med ditt humör kan man tro att du fått uppleva allt för många sådana fall i sängkammaren.

Till övriga medlemar på forumet, sorry. Jag kunde inte låta bli.

Nu slutar jag.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto

Men vänta nu... Du har frågat om allt från hur man får upp hojen på depåstödet till... ja, du har frågat om det mesta. Nu är du plötsligt talesman för majoriteten av Sveriges hojåkare och hävdar att det är 1000 cc eller inget som gäller?

Jag för egen del har noterat en markant ökning av "tjejhojar", dvs SV650, ER6n och sånt. Det skumma är att de flesta verkar rätt nöjda med sina fjompmoppar. Är det måhända för att de inte har någon kroppslig brist att kompensera för?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Roligast att köra? Jag tycker nog att det är kul med en literhoj när man ska tok-accelerera rakt fram, så långt allt väl. Men du har inte tänkt på att det finns fler kriterier som spelar in, som t.ex. vikt på hojen?

Så din undersökning är dömd att misslyckas, det finns lika många aspekter på "perfekt hoj" som det finns mc-förare.

Skiljer 10kg mellan R1 och R6 173 vs 162. Det är en halv tank viktskillnad!! När jag syftar på kubikantal menar jag sporthojar. Då många går från 600 till större, dock har jag aldrig varit med om att någon gjort tvärt om. Samma gäller roadracing. Själv kör du en 900cc, varför inte byta ner sig till mindre kubik om det nu är så roligt.

Som alla köp brukar det handla om kompromisser då de flesta av oss inte har råd att åtsidosätta det ekonomiska aspekterna i köpet till 100%. Då kan jag tänka mig att val som mindre kubik lockar.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring